SweClockers drop!
Permalänk

Datorn hackar/laggar

Tjena.

Har ett ganska jobbigt problem med min dator som sträcker sig flera månader tillbaka, men först kan jag räkna upp datordelarna som jag kommer ihåg.

Processor: Core 2 duo @3GHz 8400

Grafikkort: Radeon HIS 4870, Dock så använder jag inte detta grafikkort då jag inte lyckas få det att funka med datorn efter en installation av W7
Så använder ett gammalt Nvidia 7950 tror jag det heter.

Minnen: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Moderkort: GA-EP45 DS3L, inte 100%, men har för mig att det var det. Sitter på jobbet o skriver och har inte så bra minne, kan dock kolla nogrannare och ändra när jag slutar jobbet.

Problemet jag har med datorn nu är främst att jag inte kan använda mig att mitt nya grafikkort, kunde helt enkelt inte installera W7 då. Testade att stoppa in graffekortet efter en installation med gammla men gick tyvärr inte då heller.
Har haft problem med datorn sen innan också med omstarter och blåskärmar när jag startade om datorn vid vissa tillfällen när jag hade Vista installerat. Trodde det berodde på operativsystemet så det var därför jag bytte till W7 men det har enbart gett mig nya problem.
Jag gissar att datorn laggar på grund av moderkortet, eftersom jag har som sagt haft problem med datorn i bra många månader nu men har härdat ut eftersom den har fungerat någorlunda. Men nu när datorn laggar oavsett vad jag håller på med så börjar jag bli lite less.

Jag gissar på att det är nått skumt med moderkortet, att jag kan ha kortslutit det på något vis när jag byggde ihop datorn själv, är dock inte säker.

Så, vad bör jag göra? Finns det nått jag kan göra för att kolla vad som är problemet, eller är det någon som vet? Annars lär jag nog testa och köpa ett nytt moderkort eftersom det känns som så.(Tipsa gärna om moderkort som jag kan köpa också ^^)

Tack på förhand! //HolyD

Permalänk
Medlem

Du skriver väldigt diffust att det laggar men exakt vad som laggar skriver du inte. Grafikkortet får du stoppa i en annan burk och se om det fungerar, kör även test på ram-minnet för att utesluta nåt eventuellt fel där. Om du vill och kan så prova med ett 32bit OS, varför? jo för att du kanske har installerat fel drivrutiner eller nått annat kompatibilitet problem.

Permalänk

Hmm. Det laggar oavsett vad jag gör, det blir som att programmerna "hackar" upp sig, står "Not responding" och tar oftast ett tag innan det fungerar i några sekunder innan det oftast blir samma problem igen. Ibland kan jag ha programm osv fungerande men oftast så brukar datorn lagga ihop allt.

Har du något tips på program man kan använda för Ram-minnes test? Fått höra att W7's egna inte är nå vidare(Har kört det en gång, stod att det var som det skulle)

Testade installera W7 32-bitars med det nya graffekortet men det gick inte heller. Fast har dock inte testat det med gamla, kanske funkar bättre. Får ta o kika närmare på det också.
Bör man utesluta moderkortet till sist? Tack för svaren åtminstone! Högt uppskattat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holydwarf
Hmm. Det laggar oavsett vad jag gör, det blir som att programmerna "hackar" upp sig, står "Not responding" och tar oftast ett tag innan det fungerar i några sekunder innan det oftast blir samma problem igen. Ibland kan jag ha programm osv fungerande men oftast så brukar datorn lagga ihop allt.

Har du något tips på program man kan använda för Ram-minnes test? Fått höra att W7's egna inte är nå vidare(Har kört det en gång, stod att det var som det skulle)

Testade installera W7 32-bitars med det nya graffekortet men det gick inte heller. Fast har dock inte testat det med gamla, kanske funkar bättre. Får ta o kika närmare på det också.
Bör man utesluta moderkortet till sist? Tack för svaren åtminstone! Högt uppskattat

Det du beskriver säger mig att något är fel med minnen. Kan vara BIOS inställningarna eller att minnena är defekta. Ladda ner memtest 86+ 4.0 är nog den senaste versionen. Du kan bränna ut den på en skiva eller göra en bootbar USB sticka.

Kör sedan testet minst 10 pass för att vara på den säkra sidan. Innan testet var säker på att inställningarna för minnen är korrekta enligt specen. Volten samt timings skall vara rätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Kan fel med minnena ha något med att grafikkortet inte vill funka med datorn?

Ska dra ner minnes testet om jag hittar och testa det. Går det att lägga in det på bärbara HD'n och boota ifrån den? Eftersom jag tror att jag varken har en USB sticka eller brännare på datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan fel med minnena ha något med att grafikkortet inte vill funka med datorn?

Svaret på din fråga är nej men kör memtest för att utesluta det. Grafikkortet får du köra i en annan dator eftersom du inte får i gång det. Tror du får investera i en USB sticka, eftersom det går inte att boota som du har tänkt dig.

Permalänk
Medlem

gör en ordentlig felsökning så att du kan komma fram var problemet är på ett säkert sätt.

- som andra nämnde här, stress testa minnet så långt det går,
- bevaka tempraturen vid hög belastning och idle,
- testa att byta grafikkortet eller minnet,
- plocka bort andra saker om det sitter nåt på pci-e eller pci portarna.

- konflikt i drivrutiner kan orsaka att windows blir som det blir så testa att formatera om och endast använda drivrutiner från tillverkarens hemsida.

lycka till

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Sticker till stan och investerar i en USB sticka efter jobbet! Är det någon speciell "typ" av USB sticka eller är det bara o köpa vilken som helst?

Kom också på en sak att när jag väl byggde ihop datorn så var jag ganska ivrig och satte aldrig i distanser till moderkortet>Chassit, eftersom det fanns inga distanser på min förra dator så hade jag ingen aning om att dom ens "existerade" Men fick igång datorn efter jag kom på vad som var felet så jag kan ju ha pajjat moderkortet då. Är en aningen disträ så ledsen att jag inte nämnt det tidigare!

Men ska ändå dra ett test på minnerna så jag förhoppningsvis blir kunnigare.

Permalänk
Medlem

kortslutningar kan ha en viss förmåga att grilla känslig elektronik...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara lägga över isofilen till usb det kommer inte fungera.
Först måste du göra det boot-bart
Packa upp isofilen till en mapp
Kopiera över den till usbt

Permalänk

Hmm, okej.

Kan jag då använda Daemon tools för att öppna filen, och sedan kopiera över? Eller något :S

Permalänk
Medlem

Google is your friend.

http://www.pendrivelinux.com/testing-your-system-for-usb-boot...
Ladda ner den senaste memtestfilen och byt ut den mot den gamla.
Profit

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Testade lite snabbt igår natt att boota ifrån USB-minnet (valde USB-CD boot alternativet) gick dock inte så bra då datorn startade som vanligt efteråt. Så jag antar att jag gjorde något fel när jag försökte göra USB-minnet till ett Bootbart minne :S

Får testa vidare helt enkelt! Förhoppningsvis lär jag mig ett o annat under processen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Testade lite snabbt igår natt att boota ifrån USB-minnet (valde USB-CD boot alternativet) gick dock inte så bra då datorn startade som vanligt efteråt. Så jag antar att jag gjorde något fel när jag försökte göra USB-minnet till ett Bootbart minne :S

Får testa vidare helt enkelt! Förhoppningsvis lär jag mig ett o annat under processen.

Jo du får hitta en riktigt bra guide, jag försökte själv i våras när jag skulle installera windows 7 men misslyckades. Även om jag har en bra datorvana och kunskap.

Permalänk

Gårdagen gick inte som planerat, lyckades varken få igång Hiren's bootcd eller Memtest, testade med 2 olika guides för vardera men det gick inte.

Måste ta o försöka hitta nån annan guide antar jag, kör "sista" försöken idag innan jag prövar o inhandla nytt moderkort&minnen. ._.'

Permalänk

!Uppdatering!

Försökt flera gånger att få igång/boota ifrån min USB-sticka men det har icke gått! Vet inte vad jag har gjort för fel eller om det är datorn i sig som jävlas.

Men har dock lyckats få igång datorn med mitt Radeon 4870, men ack! Lyckas inte installera några drivrutiner till graffekortet av någon konstig anledning, testat både från CD-skivan och det senaste nerladdningsbara versionen.
Dock så avinstallerade jag bara de gamla drivrutinerna och installerade nya(försökte iaf) så kanske skulle behövt dra någon Drivecleaner men har märkt att "Drive Cleaner" kostar nu pengar att ladda ner så det är inget jag direkt stödjer ;S.

Har fortfarande några saker jag tänkt testa men tänkte också att det är någon som har tips på vad jag bör göra eller vad jag kan ha gjort fel!

Tack för hjälpen än så länge!