Hejsan!
Jo. En som jag håller på att hjälpa en smula har lite knas på sin dator, och det som jag först kom att tänka på var att köra ett minnestest (eftersom RAM-minnet brukar vara det första som "ryker" s a s). Jag körde då MemTest86+ i över 7 timmar - och inga fel rapporterades (Errors - 0) på 735 MB (har jag för mig just nu). Då tänkte jag kolla hårddisken, och här har jag ett litet dilemma:
HDD Health (programmet längst ner) rapporterar både fel och för hög temperatur. (SMART är aktivt). Temperaturen är ca 50 grader och diskens hälsa rapporteras vara endast på ca 55 % ... Jaha, där e' felet tänkte jag. Byte av hårddisk gäller rätt definitivt!
Men så gick jag till tillverkarens (Seagate) hemsida och hämtade ner deras testprogram (SeaTools) och då, helt plötsligt (?), rapporteras inga fel what-so-ever?? Jag körde detta test klart och det tog mindre än fyra timmar, men det var i alla fall ca fyra timmar som jag lät programmet rulla för att avslutas. (Disken är förresten en 80 GB Seagate Barracuda ST380011A.)
Inga fel i SeaTools alltså, och dessa uppgifter måste ju (väl) vara tillförlitliga?? Men hur pass kan man lita på värden och resultat (och då särskilt i HDD Health som "bara" registrerar SMART-värden från BIOS/HDD'n?
Frågan uppkommer dessutom om vad eller huruvida något annat "skiter" sig på den där datorn? OS-installationen (WinXP Home SP2, i alla fall, tror det är SP3?)? Office-installationen? Eller möjligen ett specialprogram som han använder för sin näringsverksamhet som "buggar"??
- mvh d00rkey -