Gulftown är Core i7 980X

Permalänk
Melding Plague

Gulftown är Core i7 980X

Efter lång väntan och mängder av spekulationer är det dag för Gulftown att göra entré på allvar. I mars ska Intels första sexkärniga Core i7 finnas i handeln.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkligen billig (NOT!!)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

nästan rea ju:P

hoppas AMD kommer med ett vettigare pris alternativ=) eller en billigare till socket 1156=) då blir det ny dator=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

6 kärnor...så vad ska man göra med dessa?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

man kan spela 6 spel samtidigt,

nibbles
bubble bubble
fade to black
syndicate wars
day of tentacle
commander keen 3

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
6 kärnor...så vad ska man göra med dessa?

Att vara före sin tid är aldrig fel. Kärnorna får mer betydelse senare med lika stor slagkraft som antalet Hz på en processor har haft i alla dessa år.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soujiro
man kan spela 6 spel samtidigt,

nibbles
bubble bubble
fade to black
syndicate wars
day of tentacle
commander keen 3

vilken människa kan spela 6 spel samtidigt??

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad den presterar i jämförelse med vanliga i7 920 ex.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Om man inte tänker på priset ser det galet bra ut och min i7 920 c0 fyller ett år om ett par veckor. Så dom har arbetat snabbt.

Permalänk
Medlem

"Att vara före sin tid är aldrig fel. Kärnorna får mer betydelse senare med lika stor slagkraft som antalet Hz på en processor har haft i alla dessa år."

Sant så. Men sen har behovet av flera kärnor för "vanliga" användare visat sig vara ganska spartanskt.

"man kan spela 6 spel samtidigt,

nibbles
bubble bubble
fade to black
syndicate wars
day of tentacle
commander keen 3 "

i see what you did there

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y

Sant så. Men sen har behovet av flera kärnor för "vanliga" användare visat sig vara ganska spartanskt.

Det är väl snarare så att den "vanlige" användare struntar i vad det är som gör hans dator snabb och att den "vanlige" användarens applikationer har varit dåliga på att utnyttja flera kärnor. Så snart applikationsutvecklarna blir bättre på att utnyttja flera kärnor så kommer den "vanlige" användaren att vilja ha flera kärnor (eller rättare sagt snabbare dator...).

Permalänk
Medlem

Sen riktar sig ju inte den här typen av processorer till vanliga hemanvändare som sitter och spelar lite då och då, surfar och skriver i word. För människor som arbetar professionellt med rendering, CAD, musikproduktion etc. är 9000 en droppe i havet, för företag är det ännu mindre, där är det värt pengarna att spara dom extra sekunderna i arbetet. Tänk lite större, det finns andra användningsområden för datorn än just e ni ägnar er åt.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Sen riktar sig ju inte den här typen av processorer till vanliga hemanvändare som sitter och spelar lite då och då, surfar och skriver i word. För människor som arbetar professionellt med rendering, CAD, musikproduktion etc. är 9000 en droppe i havet, för företag är det ännu mindre, där är det värt pengarna att spara dom extra sekunderna i arbetet. Tänk lite större, det finns andra användningsområden för datorn än just e ni ägnar er åt.

Nog är det jävligt trevligt att ha en snabb dator i hemmet just för hobby rendering osv, Då är 9000kr mycket pengar.

Ska du jobba med CAD behöver du inte flera trådar Då är det bättre med en dator med hög klockfrekvens.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

hmm bör kunnas köpas på www.intevertde.just.nu

Permalänk
Medlem

Klart det är trevligt, men man får ju se det till sin egen budget. Är det just bara hobbyverksamhet så är det ju tveksamt att du lägger ner de summorna. Det är upp till var och en. Men det är helt enkelt så att processorn inte riktar sig till de som inte har råd med den... De får göra det smarta valet och överklocka istället!

Och just CAD var ett dåligt exempel, men när det kommer till rendering är flera trådar guld värt, förvisso beroende på vilken renderare du använder.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Att vara före sin tid är aldrig fel. Kärnorna får mer betydelse senare med lika stor slagkraft som antalet Hz på en processor har haft i alla dessa år.

att vara före sin tid är alltid fel, sett med investeringsmässig syn. läs en kurs i företagsekonomi/industriell ekonomi så förstår du att pengar investerade idag men oanvända till imorgon är bundet kapital utan avkastning.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Det intressanta för mig som sitter med s1366 är även klockfrekvensen men framförallt om dom tagit guldkornen från Lynnifield med bättre Turboboost.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
6 kärnor...så vad ska man göra med dessa?

Pja, vad gör du själv med de 4 kärnor du har i din dator?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Klart det är trevligt, men man får ju se det till sin egen budget. Är det just bara hobbyverksamhet så är det ju tveksamt att du lägger ner de summorna. Det är upp till var och en. Men det är helt enkelt så att processorn inte riktar sig till de som inte har råd med den... De får göra det smarta valet och överklocka istället!

Ja, som det ser ut för mig blir det att hoppa över en generation då jag redan har en core2quad. Men det hade inte varit dumt med en 6 core med HT.
Får se vad AMD hittar på om dom kommer något roligt budget alternativ.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Ja, som det ser ut för mig blir det att hoppa över en generation då jag redan har en core2quad. Men det hade inte varit dumt med en 6 core med HT.
Får se vad AMD hittar på om dom kommer något roligt budget alternativ.

Nej, fyra kärnor räcker ju för de flesta. Men fler är alltid trevligare, men som alltid är det ju sällan värt att hoppa på tåget på en gång, prisdroppet över tid är ganska trevligt för oss som orkar vänta någon generation!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag redan just köpt ny dator med processor (i7 920 - mest prisvärda Inteln) så är inte denna aktuell för mig, men annars ligger den väl på en bra prisnivå?
Jag menar, vad kostar inte i7 975 då?

Däremot behövs det fler applikationer som stöder hyperthreading...!
Typ "alla vanliga" borde stödja det. T ex Office-programmen, m.m. Inte för jag har koll på vilka som redan stöder det och vilka som inte gör det, hehe.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soujiro
man kan spela 6 spel samtidigt

Sluta särskriv! Sexspel ska det vara

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Eftersom jag redan just köpt ny dator med processor (i7 920 - mest prisvärda Inteln) så är inte denna aktuell för mig, men annars ligger den väl på en bra prisnivå?
Jag menar, vad kostar inte i7 975 då?

Däremot behövs det fler applikationer som stöder hyperthreading...!
Typ "alla vanliga" borde stödja det. T ex Office-programmen, m.m. Inte för jag har koll på vilka som redan stöder det och vilka som inte gör det, hehe.

Hur ska word kunna nyttja fler cores?

Kan förstå hur man kan använda det till sexspel som soujiro spelar, då kan extra cores beräkna fysiken på välformade bröst som skumpar upp och ner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Varför blev det inte i9? Finns ju knappt några i7-namn kvar i 900-serien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Sluta särskriv! Sexspel ska det vara

Hahaha

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

En sak som verkligen kan utnyttja detta är streaming, vilket börjar bli mycket populärt nu. Software baserad streaming till sidor som justin.tv, ustream.tv och livestream.com osv.. Går man upp i höga upplösningar så tar det inte lång tid innan en i7 920 inte räcker till t.om. så kan se detta är mycket användbart för det.

Är lite jobb att captura 30 (eller över) fps från datorn i hög upplösning och sedan encoda det on the fly till H.264 Men prislappen är hög... Men så är det inte en produkt inriktad till medelsvensson heller så vem bryr sig? Vad förväntade ni er egentligen?

Är nog video encoding som hemmapulare kan tjäna mest på med en sån dator, osäker hur många threads H.264 har stöd för men tror det är minst 4, om det bara är 4 så betyder det att du bör kunna encoda en video samtidigt som du använder datorn helt normalt utöver det istället för att ha en dator som inte går o använda under encoding tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Inte för så länge sen så visade SweC en nyhet där ett företag visade upp sin idé om streaming när man spelar, att ens dator bara agerar tangentbord, skärm, mus samt att skicka/ta emot internet och att företaget har hårdvaran för att köra spelet.

Kändes snopet att läsa om det när man precis hade byggt en ny dator :P, men det tar nog ett tag innan det där är verklighet...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaidSoft
osäker hur många threads H.264 har stöd för men tror det är minst 4

H.264 är en videostandard och har ingenting med trådar att göra.

Hur effektivt olika encoders kan dra nytta av många trådar är något annat, men generellt sett är moderna videoencoders väldigt effektiva på att använda många cores om man använder rätt inställningar.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
H.264 är en videostandard och har ingenting med trådar att göra.

Hur effektivt olika encoders kan dra nytta av många trådar är något annat, men generellt sett är moderna videoencoders väldigt effektiva på att använda många cores om man använder rätt inställningar.

Jag menade obviously hur många trådar man kan utnyttja när man encodar H.264 med det jag sa... Om du läste det jag skrev före så borde det varit väldigt uppenbart att jag menade det.

edit: Antzo, du pratar om Onlive? Det kommer nog ta måååånga år innan det ens kan övervägas som någon ens användbar tjänst, plus att det kommer inte alls funka lika bra som en lokal dator om de inte slänger upp datacenter överallt, latency är ett stort problem för den idén så förvänta dig inte att se det på Bra länge och kommer antagligen suga

edit2: förövrigt, enda anledningen till att jag nämnde H.264 är för jag vet att det varierar rätt rejält mellan codecs i hur bra de kan använda flera trådar, det jag sett så var det väldigt dåligt stöd för flera trådar vid xvid encoding jämfört med H.264 encoding t.ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Vafan håller intel på med egentligen, namnen är ju helt åt helvette.

LGA1156 prollar som heter i7 och deras 6 kärniga pryl blir en i7 oxå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
(i7 920 - mest prisvärda Inteln)

i7 prisvärdaste Intel processorn? Skulle inte tro det.