Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Kan vi inte ändra betygsskalan och ha 5 som max poäng ? känns som folk ger lite väl höga betyg här.... för mig är 7/10 en "grym" film men här verkar det vara en "ok" film....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lekman
Kan vi inte ändra betygsskalan och ha 5 som max poäng ? känns som folk ger lite väl höga betyg här.... för mig är 7/10 en "grym" film men här verkar det vara en "ok" film....

haha, spelar ju ingen roll. Blir ju ändå så lika dana poäng, liksom 70/100 är samma sak som 7/10 så som att 3.5/5

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lekman
Kan vi inte ändra betygsskalan och ha 5 som max poäng ? känns som folk ger lite väl höga betyg här.... för mig är 7/10 en "grym" film men här verkar det vara en "ok" film....

Som murkaz sa.

Sedan är det snarare du som misstolkar då, beror i o.f.s. på din definition av "grym". För mig är 5/10 lika med en godkänd och bra film. 7/10 blir då en riktigt bra film och grym enligt min definition startar ovanför 7 och uppåt mot 10.

Sedan skall man alltid ta betyg med en nypa salt, då de även beror på humör etc. En film som idag får 9/10 av mig, behöver inte få samma betyg imorgon.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Såg De Misstänkta igen och den är fortfarande min absoulta favoritfilm...

tätt följd av Nyckelen till Friheten

1.99 / 2 i betyg på de misstänkta

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Inglourious Basterds - Grym, underbar, byggde upp spänning på ett perfekt vis, helt klart bättre än många av Quentin Tarantinos tidigare filmer [9/10]

Moon - Mycket bra, fängslande [8/10]

Funny People - En hyfsat bra komedi med Adam Sandler, sevärd [6,5/10)

Zombieland - Det fanns potential, de första fem minuterna av filmen var kanon och gav ett bra intryck. Resterande 20 min var totalt skräp och sedan orkade jag inte se mer. Jag vill inte ge betyg då jag inte sett hela filmen men det förvånar mig att den fått 8.0 på imdb. Det är också möjligt att den blir bättre längre fram. Tyckte dock att den balanserade lite för mycket mellan komedi och drama av det jag såg.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Man of the year - ger den 7/10
Riktigt mysig film

Permalänk
Medlem

Angående betygsskala så vet jag inte hur det är med er andra...men jag undviker i princip "alla" (har jag fått en rekommendation ignoreras betyg) filmer som har 6.0 eller lägre på IMDB, helt enkelt för att jag vill försäkra mig om att filmen i fråga åtminstonde är hyffsad alt. sevärd pga någonting den tar till bordet.

Nu stämmer givetvis IMDB-betygen inte ALLA gånger men det har defintivt haft rätt fler gånger än det haft fel (inga regler utan undantag).

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Snabba cash 6,5/10, kutta ner 30 minuter vid ~2/3 så blir den mycket bättre.

Old Dogs 0/10 Lamaste jävla familjekomedin ever. dö.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Carriers - Helt ok film. Ingen superfilm på något vis. 6/10

2012 - Ja, en dooms-day film... Går inte att polera en bajskorv direkt. Värd att se iaf. 4/10

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Inglourious Basterds - 8/10 riktigt bra med bra dialog även om den ibland kändes lite som att tarantino gjorde det bara för att det förväntades av honom, och några scener som bara lämnade mig iaf som ett frågetecken, ja annars mycket bra!

District 9 - 4/10 löst ihophängande film med massor av hål i storyn, ointressant story dessutom. Filmen hade potential dom första minuterna men kunde göras så mycket bättre.

Once Upon a Time in the West - 9/10 riktigt bra film, synd att inte clintan vart med! intressanta karaktärer och mysiga scener, kan inte minnas om det var något jag inte gillade med filmen såhär någon vecka efter man sett den.

Permalänk
Medlem

Ni kanske inte håller med mig, men när jag tittar på film är det särskilt två saker som gör ett eventuellt betyg missvisande. Därför skriver jag aldrig ut betyg, kan jag också tillägga.

1)Jag ser bara på filmer som jag tror är bra. Således, kommer en större andel betyg bli höga.

2)Jag ser på film för att roa mig själv. Inte för att syna den kritiskt. Att försöka granska en film kritiskt gör tittandet mindre njutbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Ni kanske inte håller med mig, men när jag tittar på film är det särskilt två saker som gör ett eventuellt betyg missvisande. Därför skriver jag aldrig ut betyg, kan jag också tillägga.

1)Jag ser bara på filmer som jag tror är bra. Således, kommer en större andel betyg bli höga.

2)Jag ser på film för att roa mig själv. Inte för att syna den kritiskt. Att försöka granska en film kritiskt gör tittandet mindre njutbart.

När jag började kolla på film frekvent så valde jag oftast film efter hur intressant den verkar vara, men nu när man kollat på film frekvent i några år har man hunnit gå igenom det vanliga titlarna.
Då börjar man ta mindre intressanta filmer för att ge dem en chans... Men ser inte hur betyget skulle vara missvisande, för betyget pekar ju ändå bara på just den filmen och inte alla filmer i hela tråden.
Sen sa ju någon tidigare i tråden att man ska ta alla betyg med en nypa salt, smaken är ju som baken...

Sen ger jag betyg på känslan efter filmen, analyserar inte filmens medans jag kollar på den. Filmer som jag ser för andra gången brukar dock bli ett betyg som är mer baserad på analysen av filmen.

Visa signatur

pff

Permalänk

Zulu (1964) , betyg kass enligt mig. 7.9/10 med ca 12 000 röster på imdb
Nu är 1964 rätt så länge sedan och filmen var säkerligen intressant på den tiden, mitt betyg är baserat på att se den idag.

Filmen handlar om Zulukriget i Afrika mot britterna på slutet av 1800 talet, zulukrigarna hade nyss krossat en arme på 1200 soldater och de skall nu med 4000 män inta ett litet sjukvårdsby där det finns ca 100soldater.

Filmen gav en massa intressanta stridskonster som jag aldrig har tänkt på. Vad sägs t.ex. att göra sin krigsdans 100m ifrån soldater som skjuter med gevär och fortsätta dansa som inget hade hänt fast de dör som flugor?
Annars storma med några få män till vallen och därefter slåss lite för att sedan springa tillbaka?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
2)Jag ser på film för att roa mig själv. Inte för att syna den kritiskt. Att försöka granska en film kritiskt gör tittandet mindre njutbart.

Man granskar en film kritiskt _efter_ att man har sett den, inte medan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Man granskar en film kritiskt _efter_ att man har sett den, inte medan.

Fast det duger inte riktigt för min del åtminstone. Om jag inte försöker, samtidigt som jag ser på filmen, hitta svagheter, så är risken större att jag bara förbiser dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Fast det duger inte riktigt för min del åtminstone. Om jag inte försöker, samtidigt som jag ser på filmen, hitta svagheter, så är risken större att jag bara förbiser dessa.

Det är väl en "risk" jag tar, i så fall.

För dig står det alltså mellan att strunta i att syna filmen kritiskt och njuta och den, och att njuta i filmen, sedan evaluera den kritiskt, men med risk att missa svaghet? Är det här verkligen ett svårt dilemma?

Edit: Håller dessutom med om att vissa betygsätter otroligt skevt (t.ex. 7,5/10 = "en helt ok rulle"), men det har vi nog redan diskuterat mer än en gång i den här tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dilemma och dilemma. Som jag skrev tidigare hanterar jag personligen "problemet" som så att jag inte betygsätter filmer jag ser på för njutningens skull.

Min utgångspunkt var att svara på varför betygen är missvisande. Du verkar hålla med om att problematiken jag presenterar faktiskt finns i viss utsträckning. Således kan det vara en faktor till missvisande betyg.

Permalänk

Såg senast American Pie: The Book Of Love.

7½/10 pga av att han som spelar Stifler är helt jävla stel, i Naked Mile lyckades de iaf någorlunda bra, men här har de misslyckats totalt

Men en klart sevärd rulle

(2:an är fortfarande bäst )

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Går inte att polera en bajskorv direkt. 4/10

Det gör det faktiskt, bekräftade dom i Mythbusters

Senaste jag såg var "500 days of summer". Tyckte den var riktigt bra, både Joseph Gordon-Levitt och Zooey Deschanel var i toppklass och passade väldigt bra ihop. Bra avvägning mellan romantik/drama och komedi. Dessutom riktigt bra soundtrack.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

2012 - Den sämsta skiten jag troligtvis har sett.
Moon - Bra film. Eloge till att den är runt 90min lång också.
District 9 - Helt ok.

Varför måste så många filmer idag vara 2h+? Jag tycker det är extremt svårmotiverat i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Stand By Me - 8/10

Här kan vi prata om att barndomen kommer tillbaka som ett baseballträ i nacken - fan vilka "vara barn"-vibbar man fick! Har sett filmen delvis på TV genom åren men aldrig "sett" den, riktigt bra och rekommenderas till alla.

Angående filmbetyg..

Att analysera och njuta av en film samtidigt är oftast ganska svårt, undantagen är väl action och/eller komedi som man ser just för att skratta åt filmen, inte med den.

Något man märker efter ett tag är att man börjar analysera filmer som helt enkelt är dåliga, vilket tyvärr drar ner både underhållning samt betygsfaktor ännu mer. Detta går att kontrollera till en viss grad men är twistploten för synlig eller något annat så blir det oftast soppa av det hela.

Det har helt klart med stämningen och det humör man är på att göra likaså, att undvika långdragna draman när man har huvudvärk är att föredra...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Lust, caution - http://www.imdb.com/title/tt0808357/
Mycket bra film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Stand By Me - 8/10

Här kan vi prata om att barndomen kommer tillbaka som ett baseballträ i nacken - fan vilka "vara barn"-vibbar man fick! Har sett filmen delvis på TV genom åren men aldrig "sett" den, riktigt bra och rekommenderas till alla.

1+

Lär ses igen snart! Mycket bra film.

Permalänk
Medlem

Knowing

Hur det är att möjligt att förstöra en film som börjar så bra går över mitt förstånd. Intrigen i början är atmosfärisk och spännande med klara ArkivX vibbar som sedan tyvärr spårar ut i en kaskad av klyschor och märkliga val av twistar. Skådespelet är också under all kritik, även om Nic Cage levererar över förväntan till skillnad från skiten han senast gjort.

4/10

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Såg "Misery" (Rob Reiner/Stephen King) för några kvällar sedan, Kathy Bates är riktigt bra på att spela tokkärring och gör ensam filmen sevärd. Att försöka sätta sig i samma sits som James Caan förstärker definitivt obehagskänslan, rekommenderas!

7.5/10

Crna macka, beli macor (Black cat, White cat)

Vad ska man säga? Serbisk gangsterrulle/komedi av geniet Emir Kusturica. Lite svårt att förklara filmen men kort så följer man en zigenarfamilj (pappa, son, farfar) som ska försöka säkra sin framtid och ta hjälp av skurken Dadan på vägen.

http://www.youtube.com/watch?v=zRvVzGR9RUc

Se klippet så får ni kanske mersmak

7.7/10

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Inglorious Basterds.

Well, fuck me. Har läst extremt olika utlåtanden om den här filmen. De mest lyriska har jag tittat snett på eftersom Tarantino har hyllats som något slags gud. Och jag har länge tyckt att han är duktigt överskattad.
Å andra sidan har jag sett ett gäng sågningar, förvisso omotiverade, men ändå, samt ett antal mer sansade bedömningar.

Det var något sånt jag trodde jag skulle få. En helt okej film liksom. Såhär direkt efter skulle jag nog påstå att jag uppskattade den här mer än Pulp Fiction och Reservoir Dogs t.ex. Toppklass.

Permalänk
Medlem

Var precis och såg Avatar på bio. Grymt välgjord film. Lite seg på sina ställen men överlag en helt ok rulle!

Permalänk
Medlem

Serpico - Korrupta poliser, Pacino i högform samt 70tal - en klassiker man bör se. 8/10

Gattaca - Bra men kändes stundtals ogenomtänkt. Vet inte om det var klippningen men det kändes som att handlingen hoppade lite hit och dit utan förklaring. Hade även föredragit lite mer bio om Jerome. 7/10

Terminator Salvation - Helt okej action men fångar absolut inte samma känsla som de två första (trean orkar jag inte ens gå in på). Jag hade inte förväntat mig att det skulle bli en katt-och-råtta-lek men det kändes ändå som något saknades. Jag blev väldigt sugen på att se föregångarna för att jämföra lite. 6.5/10

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Självmordspatrullen (1983) engelsk titel Uncommon Valor. Betyg 8/10
Krigsfilmen finns gratis att se på voddler och var bara en som jag testade och det visade sig vara en riktig 80 talskrigsfilm som jag helt hade missat.
Ja den hade luckor i storyn såsom 80tals action brukar ha, och det fanns en väldigt massa kända skådespelare med, som jag tyckte var roligt att de spelade en helt annan karaktär.
Bakgrundsstoryn påminner mycket om Rambo 2, d.v.s rädda krigsfångar i vitnamn, då med hjälp av ett team.

Så det är en film jag rekommenderar för de som gillar 80tals krigsfilmer, om inte så kanske filmen inte är så rolig.

The Proposal (2009) Betyg svårbedömd men klart godkänd.
I princip samma film som Green Card (1990)
Alltså två som fejkar en vigsel för att en skall få uppehållstillstånd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".