Nättagg i botten av chassi, varför?

Permalänk
Medlem

Nättagg i botten av chassi, varför?

Jag undrar mest vad fördelen är med att ha nätaggregatet monterat i botten av chassit.

Permalänk
Medlem

Antar att det är för att varmluften ska blåsas ut ur chassit istället för inne i chassit.

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det hela är det för att dela upp värmen i två zoner. Hårddiskar och nätagg i nedre delen av chassit offtast avdelat för att isolera luften i den zonen.

Zon två är till för cpu och grafikkort med moderkortsdelar bla också.

Kanske för att få ett mer optimerat flöde. Kanske kanske, men det kan ju vara av estetiska skäl också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det blir lägre tyngdpunkt vilket gör datorn stabilare. Alltså att den tippar svårare, inte stabilare i mjukvaran

Permalänk
Medlem

Kan ge lägre ljudnivå, bättre åtkomlighet, plats för extra utsugsfläktar, lägre tyngdpunkt, kabeldragning? ... kanske en smakfråga.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de e lättare att trycka in kablar på baksidan av datorn, eftersom moderkortet sitter högra upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
Antar att det är för att varmluften ska blåsas ut ur chassit istället för inne i chassit.

Eh nej, luften blåser väl inte in i chassit från nätagget som sitter i toppen?
Vad har du då för chassi och vilket håll blåser ditt nätaggs fläkt?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Nja, kabeldragningen blir inte enklare i alla lådor som har nätagget i botten. En Antec Three Hundred till exempel. Där får man dra strömkabeln för processorn helt åt skogen för att de skall passa. Och hos många nätagg är kabeln också för kort så att man måste skarva.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

nätagget får även kall luft från botten i chassiet:)

Permalänk
Medlem

för att nätagget ska få kallare luft(värme stiger X.X)

Permalänk
Medlem

det är för att det ska bli ett bättre luft flöde i burken ibland när vissa personer failar så kan det hända att nätagget lossnar och ramlar ner, inte risk om det ligger längst ner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Eh nej, luften blåser väl inte in i chassit från nätagget som sitter i toppen?
Vad har du då för chassi och vilket håll blåser ditt nätaggs fläkt?

haha får skylla på trötthet,självklart ska de vara att den suger in luft.

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackex
haha får skylla på trötthet,självklart ska de vara att den suger in luft.

Haha nej.. Suger UT eller Blåser UT =D

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Haha nej.. Suger UT eller Blåser UT =D

Nja, självaste fläkten suger ju in luft i nätagget som sen dirigeras ut ur burken

Permalänk
Medlem

Min Teori är att det sitter i botten för att inte bli överhettat utav andra komponenter. I alla datorer jag byggt med nätagget på ovansidan så är det betydligt varmare än de där det sitter bottenmonterat.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Nja, självaste fläkten suger ju in luft i nätagget som sen dirigeras ut ur burken

Sant sant!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

precis som folket tidigare har skrivit ^^

man har nätagget i botten för att nätagget ska bli svalare då om det är i botten så får den in mer kall luft istället för att dra in luft som blivit värmd av grafikkort, moderkort, cpu och liknande..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terihan
det är för att det ska bli ett bättre luft flöde i burken ibland när vissa personer failar så kan det hända att nätagget lossnar och ramlar ner, inte risk om det ligger längst ner

+1
helt klart för att unvika missöden!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Luft stiger uppåt , därför är det väl rätt osmart att ha ett nägagg där? ^^

Min teori i allafall

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrKanin
Luft stiger uppåt , därför är det väl rätt osmart att ha ett nägagg där? ^^

Min teori i allafall

Luft kan sjunka också. Annars skulle det bli vakuum i botten på chassit, och då vore det ju inge bra att ha nätagg där.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Nja, kabeldragningen blir inte enklare i alla lådor som har nätagget i botten. En Antec Three Hundred till exempel. Där får man dra strömkabeln för processorn helt åt skogen för att de skall passa. Och hos många nätagg är kabeln också för kort så att man måste skarva.

Jo verkligen!
Har Antec 300 och ett corsair 400W nätaggregat och det känns som att
strömkablarna är aaalldeles för korta, korsar ju hela moderkortet.
Det blir inte så hemskt mycket varmare men det ser ju inte alls för vackert ut

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Jo verkligen!
Har Antec 300 och ett corsair 400W nätaggregat och det känns som att
strömkablarna är aaalldeles för korta, korsar ju hela moderkortet.
Det blir inte så hemskt mycket varmare men det ser ju inte alls för vackert ut

Skarva då?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

Såvitt jag vet så har man det i botten av chassit av en mängd olika anledningar, varav vissa har nämnts redan, men kan lista några iallafall.

1. Lägre tyngdpunkt. Datorn blir stabilare och låter även mindre i vissa fall.
2. Man kan ta in kall luft underifrån chassit, istället för att ta in luft som redan cirkulerat inuti chassit. Leder även det till lägre ljudnivå då många nätagg har temperatur-styrd fläkt.
3. Det ger möjlighet att utnyttja ovandelen av chassit till fler utblås eller en radiator.
4. Bättre kabeldragning i vissa fall.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Skarva då?

Hade jag bara vetat vad du menar med det så hade jag nog försökt!
Har bara pillat i en dator en gång och det var i juli detta året, då satte jag
ihop datorn i signaturen!

Jag hann inte plocka på mig så många termer inom datorbyggandet

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva