Råd och tips för en nästan färdig hemsida

Permalänk

Råd och tips för en nästan färdig hemsida

Tjenare!
Jag håller på med en hemsida, och nu börjar den bli klar. Det är fortfarande saker som ska ändras, men jag behöver hjälp och råd på vad som bör ändras. Ni hittar hemsidan på Min Stil

1) Vad tycker ni om utseendet? Den turkosa färgen måste vara med på sidan, så den går inte att ändra. Är det något som ska tas bort/ändras/läggas till?
Jag är inte nöjd med menyn, någon som har tips på hur den kan ändras? Samt teckensnitt på sidan vet jag inte heller om det är bra.

2) Hur är innehållet/informationen? Får ni tillräckligt med information när ni går in på hemsidan? Är det något som borde finnas med som inte finns nu?

3) Jag ska försöka sökmotoroptimera sidan nu. Jag har inte börjat än så det är en del saker jag vet som ska ändras. Har ni tips på saker eller råd om vad som bör göras?

All konstruktiv kritik är välkommen! Alla har olika smak och tycke, så jag kanske kan lära mig något praktiskt.

Tack för hjälpen!

Andreas

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Hedersmedlem

* Går man in på bokningar så länkar den till behandlingar.php därifrån.
* Behandlingar-sidan är för lång och texten går utanför ramarna.
* Bild-galleriet verkar inte fungera för mig. När jag trycker på en bild så flashar den fram i en sekund och försvinner sedan på en gång. Kör Safari 4.0.3 under OS X 10.5.8

Trevliga lokaler för övrigt. Jag var in där för ett par månader sedan och köpte lite produkter. Kanske skall våga mig på en klippning där nästa gång.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

@Denniz PoP
* Fixat med behandlingslänken! En gammal ändring jag missat uppdatera.
* Behandlingarna förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att texten är längre så att man får scrolla? Eller att den bara "löper" vidare utanför textområdet och så? För jag ser inget konstigt med den annars.
* Installerade Safari under Windows 7 och testar. Bildgalleriet fungerar inte som det ska, samma problem som under Google Chrome. Någon som har en idé om varför det blir så?

Självklart ska du våga dig på en klippning där Hon är duktig Louise.

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Hedersmedlem

En bild förklarar bättre. Jag orkade inte fixa en igår, så den kommer nu:

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

@Denniz PoP Tack! Då förstår jag vad du menar. Hm, det där måste ju fixas till. Tackar för hjälpen!

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem

Det ser rätt bra ut tycker jag efter en snabb titt, dock flyter behandlingssidan utanför som denniz sa.
Sen lite kommentarer angående bilderna, det skulle kanske vara snyggare att ha fler bilder på själva frisyren och färre "kroppsbilder".
/ Jonas

Permalänk

@jangs Tack för din åsikt! Tänker du på bilderna på sidorna eller bilderna på galleriet?

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk

var lite chockad, trodde inte sidan skulle vara bra! Det var den kan jag säga Dock lite tankar...
Heter det Min Stil eller MinStil? Det blandas... Samt reflektionerna av bilderna som sticker ner utanför så som texten på Denniz bild

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

I överlag tycker jag sidan ger en bra bild och ser bra ut. Dock upptäckte jag lite saker:

Under "Brud & Fest" står det:

Citat:

Bilder: Se bilgalleriet

Först och främst misstänker jag att det ska stå "bildgalleriet]". Sedan kanske det ordet skulle kunna vara en länk till bildgalleriet?

Längst ned på varje sida finns det en länk "Kontakt". Den länkar alltid till "<nuvarade-sida>.html?sida=kontakt". Jag misstänker att det inte är rätt

Teckensnittet på menyraden ser inte ut att passa in för mig. Jämför jag med Denniz PoP så är hans menylänkar fetstila, men inte mina. DEtta gäller både i Opera 10.10 och Firefox 3.0.16 under min linuxversion.

Bild:

Som sagt i helhet ser det bra ut, bara små detaljer kvar. Lycka till med resterande!

EDIT: Sidan behandlingar ser korrekt ut för mig i båda webbläsarna.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Hur 17 stänger man ner bildgalleriet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L1ll3man
Hur 17 stänger man ner bildgalleriet?

Klicka någonstans utanför bildgalleriet.

Detta kanske borde uttryckas med text och/eller en länk för att stänga ned det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L1ll3man
Hur 17 stänger man ner bildgalleriet?

Reagerade också på det innan man förstod att man skulle kllicka utanför.. Så kanske en bra idé att ha ett kryss i hörnet?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Sötast

Bildgalleriet skulle kunna behöva en tydlig knapp för att stänga den, jag tror inte alla förstår att man ska klicka utanför

Vet inte om sidan ligger på servern som den var tänkt att ligga på i framtiden, men just nu är den iallafall på tok alldeles för långsam, (100Mbit Telia i Skåne)

I övrigt tycker jag faktiskt att du har lyckats, du har krämat in rätt så udda färger på ett bra sätt och jag måste säga att helhetsintrycket är mycket bra!

Permalänk

Tack för alla kommentarer!

Det heter "Min Stil", och nu är det ändrat på alla sidorna.
Bildgalleriet är rättstavat.
Kontaktlänken i sidfoten är rättlänkad.

Ni har helt rätt med bildgalleriet. Det måste fixas. Man ska inte behöva instruktioner för att kunna stänga det. Funderar även på att ändra stil på galleriet. Tanken är ju att det ska vara enkelt att kunna se bilderna man vill se. Om man nu vill se bilder för bröllop eller på kvinnofrisyrer så ska man inte behöva leta bland blandade bilder. Någon som har tips på en bra gallerilayout?

Angående att textem löper vidare utanför sidan, eller att bilden löper vidare tror jag beror på att jag använder "min-height" för att sätta höjden på wrappern som kontrollerar sidhöjden där. Jag har hört att den inte fungerar som den ska ibland i en del webbläsare. Jag har provat sidan i Google Chrome 3.0, Internet Explorer 8.0 och Safari 4.0 under Windows 7 RC och det fungerar med min-height och med teckensnitten.
Ni får gärna berätta vilka webbläsare och operativsystem ni kör när ni ser problemen. Tack för att ni uppmärksammade mig på detta!
Angående min-height, är det någon som har en bra lösning på hur man kan lösa problemet utan att använda denna tagg?

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem

Clean och bra sida! Precis så lättöverskådlig som jag vill ha en webplats. Men som de andra redan har påpekat så blev jag lite förvirrad över hur man skulle stänga bildgalleriet. Detta har du ju dock tagit till dig redan.

Permalänk

Ny lösning på höjdproblemet. Skulle ni som har fått det felet på hemsidan kunna gå in igen och testa om det har löst sig nu? Tack!
Ändrade till detta sättet istället, vet som sagt inte om det fungerar eller inte eftersom jag inte ens får upp felet på min dator.

#page_wrapper{
min-height:360px;
height:auto !important;
height:360px;
}

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk

Ser lite konstigt ut i både FF och Chromium under Ubuntu 9.10

EDIT: My bad. Tar bort bilderna istället, då det verkar ha fixat sig.

Permalänk

@NightKnight Kolla igen. Du måste ha kommit in precis när jag råkade ladda upp fel stilmall. Prova igen! Tack för hjälpen!

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noname.olsson
@jangs Tack för din åsikt! Tänker du på bilderna på sidorna eller bilderna på galleriet?

Jag tänkte nog mest på bilderna i galleriet
Känns som att det borde vara till för att visa vad "min stil" kan och inte en så mycket glada bilder på kunder

Permalänk

@jangs Helt rätt! Nya bilder och nytt galleri på gång!

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noname.olsson
Ny lösning på höjdproblemet. Skulle ni som har fått det felet på hemsidan kunna gå in igen och testa om det har löst sig nu? Tack!
Ändrade till detta sättet istället, vet som sagt inte om det fungerar eller inte eftersom jag inte ens får upp felet på min dator.

#page_wrapper{
min-height:360px;
height:auto !important;
height:360px;
}

Det där är ett browser-hack, jag rekommenderar att du använder dig av IE conditionals istället! Sök på google så hittar du

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Felet kvarstår för mig. Firefox 3.5.6 Mac OSX Leopard..

Det fungerar inte att sätta " overflow: auto;" på divven som innehåller listan? Alternativt "clear: both;"?

Permalänk
Medlem

Varför får jag upp "A username and password are being requested by http://xxxxxxx.se. The site says: "Skyddade grejer"" när jag surfar in på denna tråd ?

Skummit

Lite edit, tog bort adress då det är onödigt att det står.

Permalänk
Medlem

Myllerman: för att NightKnight länkar in bilder som ligger på en server med lösenord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
Myllerman: för att NightKnight länkar in bilder som ligger på en server med lösenord

Aha kopplade aldrig det så hehe.

OnT

Håller själv på med ett galleri, letade länge efter något passande och hittade detta.

http://pilon.nl/mootools/2009/02/05/picasaviewer-embed-a-pica...

Den hämtar album från picasa som den integrerar i din hemsida.. Funkar ypperligt.. mycket bra om den som ska lägga upp bilder inte kan html osv.. Bara ladda upp på picasa och dom visas på hemsidan direkt.

Kräver bara minimalt med trixande för att få snyggt, ändra fonter/färger så det passar in på ens sida och lägga till lite hover effekter etc. Sen översätta menyerna/texterna till svenska i js filen om man så vill.

Permalänk

@Teknocide Tack för tipset! Ska kolla på det. Har inte hört talas så mycket om IE conditionals så mycket så det blir något nytt att kolla på.

@jangs Testade det, men det verkar inte fungera. Då får jag helt plötsligt problemet här också.

@Myllerman Tack för tipset! Ska kika lite på det. De gallerier jag har kollat på med är gallerier med jQuery. Finns många att välja på och jag tror jag har hittat ett jag ska testa. http://www.twospy.com/galleriffic/example-2.html, vad tror ni om det?

Jag har kollat lite i koden och hur jag har byggt upp sidan med olika wrappers. Så här ser strukturen ut just nu:http://codeviewer.org/view/code:ab1

Här har jag gjort en bild och försökt att förklara så gott jag kan.

Som ni ser på bilden har jag försökt förklara hur jag vill ha det till höger. Och nu känns det inte riktigt som att det är den strukturen jag har lagt på divarna för att få det. Kan någon hjälpa mig, tror jag har stirrat mig blind på hur jag har det nu.

Vad ser ni för något på det här?

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem

Om det gröna är "inner_wrapper" skulle du kanske sätta "overflow: auto;" på den?

Kanske försöka få sidan att validera?
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww....

Du verkar ha dubbla id för meny..?

Permalänk

@jangs Testade med det, men det verkade inte riktigt fungera. Jag har ändrat om nu i strukturen och i stilmallen lite, och nu ser den mer logisk ut. Dock så vet jag inte om det gör någon skillnad, efterom jag som sagt inte själv ser problemet. Hör av er om det har blivit bättre!
Jag googlade overflow float och hittade denna länk. Så det är så jag har provat nu. Säg till hur det går!
Du har även rätt med valideringen, måste köra en koll på det, har inte gjort det ännu. Tack för påminnelsen!

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort #shadow_wrapper och lägga bakgrunden på #outer_wrapper istället. Jag skulle ha omstrukturerat såhär..

#wrapper -- bredd på innehåll, bakgrundsskugga, margin: 0 auto #header -- #meny -- inte position: absolute. Följ övrig standard #content -- ditt sidinnehåll här #footer -- ligger utanför #wrapper så sätt samma bredd här.

lite CSS-tips för #wrapper och #footer:

#wrapper, #footer { margin: 0 auto; padding-left: 16px; padding-right: 16px; width: 696px; } #footer { background: url(skugganere.png) no-repeat top; padding-top: 45px; /* padding för skuggan som avrundar #wrapper + 10px avstånd */ }

En tumregel är att ha så få wrappers som möjligt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Nu ser sidan ut att fungera för mig i FF! Dock fungerar inte bildgalleriet i Safari samt att det är obehagligt långsamt i FF. Jag är inte helt överens med systemet att ha ett popup-galleri. Skulle gärna se ett galleri som är mer statiskt (direktlänkar till varje enskild bild), men kanske att man kan klicka på bilderna för ytterligare förstoring samt bläddring i javascript-popup?

Hoppas du är med på hur jag tänkte, annars får jag söka runt tills jag hittar något exempel.