år 2012, vad var det maya-folket egentligen sa, och ligger det nån sanning i det?

Permalänk
Medlem

år 2012, vad var det maya-folket egentligen sa, och ligger det nån sanning i det?

Ja, som den ovanligt långa titeln säger.
Som så många andra har jag nyligen sett filmen 2012. Jag har hört talas om att maya-folket ska ha påstått att världen ska gå under då tidigare, men aldrig tänkt på det.

Vad var det egentligen maya-folket sa? Att alla planeter i vårt solsystem kommer stå i en rak linje?
Kunde verkligen de nog mycket om astronomi för att veta detta?

Och stämmer detta? Kommer planeterna att ställa sig i rät linje? Och vad kommer detta innebära?

Nån nämnde för mig att det skulle kunna innebära att vi skulle få extremt stora hög/låg-vatten, eftersom att alla planeter skulle hjälpa till, vilket jag inte tycker låter helt otroligt.

Nån som är lite insatt?

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag läste nånstans att det där med att Mayafolket skulle påstått att jorden ska gå under 2012 är felaktigt. De hade tydligen någon sorts almanacka där en viss epok tog slut detta år, ungefär som vårat nyår.
Det hade ingen med någon undergång att göra.

Att planeterna står i en rak linje lär inte påverka något nämnvärt annat än en massa astrologer som blir väldigt uppspelta...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Musikälskare

Tror inte heller det kommer att hända nått

Vore dock fräckt om jorden slukades av ett svarthål

EDIT: Ska bli intressant att följa tråden xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Givetvis tror inte jag heller att jorden kommer att gå under av det. Men om det nu är så att planeterna faktiskt ställer sig i rad borde de ändå kunna höja tidvattnet. När månen och solen står i linje med varandra ger det ett högre tidvatten, då känns det inte konstigt att alla planeter tillsammans skulle kunna dra på rätt hårt.

Men som sagt, detta förutsatt att det faktiskt är så att planeterna ställer sig i linje.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
ungefär som vårat nyår.
Det hade ingen med någon undergång att göra.

Jo, eller som år 999 i vår kalender.
De använde talbasen 13 för att märka år, 2012 är det år 13.13....13.13.13, där i slutet av december slår det om till 1.0.0...0.0.

Planeterna kommer inte stå i rät linje.
Även om de skulle vara det (Vilket de inte kommer att vara. Verkligen.) så skulle det ändå inte påverka något i vår vardag.

De var indianer. Skärp er nu.

EDIT: Nähepp, jag hade lite fel om talbassystemet de använde ser jag nu när dr slizer postade sitt inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag läste nånstans att det där med att Mayafolket skulle påstått att jorden ska gå under 2012 är felaktigt. De hade tydligen någon sorts almanacka där en viss epok tog slut detta år, ungefär som vårat nyår.
Det hade ingen med någon undergång att göra.

Att planeterna står i en rak linje lär inte påverka något nämnvärt annat än en massa astrologer som blir väldigt uppspelta...

Ja, en av deras epoker tar slut då. Men det var nog lite större än nyår då det var en av de längsta cyklerna, ca 394år lång, som slutar 2012.

"The previous creation ended on a long count of 12.19.19.17.19. Another 12.19.19.17.19 will occur on December 20, 2012, followed by the start of the fourteenth b'ak'tun, 13.0.0.0.0, on December 21, 2012.[13] There is only one reference to the current creation's 13th b'ak'tun in the fragmentary Mayan corpus: Tortuguero Monument 6, part of a ruler's inscription."
...
"Despite the publicity generated by the 2012 date, Susan Milbrath, curator of Latin American Art and Archaeology at the Florida Museum of Natural History, stated that "We [the archaeological community] have no record or knowledge that [the Maya] would think the world would come to an end" in 2012.[17] "For the ancient Maya, it was a huge celebration to make it to the end of a whole cycle," says Sandra Noble, executive director of the Foundation for the Advancement of Mesoamerican Studies in Crystal River, Florida. To render December 21, 2012, as a doomsday event or moment of cosmic shifting, she says, is "a complete fabrication and a chance for a lot of people to cash in."[18] "There will be another cycle," says E. Wyllys Andrews V, director of the Tulane University Middle American Research Institute (MARI). "We know the Maya thought there was one before this, and that implies they were comfortable with the idea of another one after this." [19]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Mesoamerican_Long_Count_calendar...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Hade vi varje gång brytt oss när någon säger att världen går under så skulle vi bli galna
Vad är det dessutom som gör att världen går under om alla planeter står i rätt linje??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tack för inlägget dr slizer.

Okej, men då var det väl inte så mycket mer med det. Såg just på det där youtubeklippet som länkades till lite högre upp i tråden. Kände mig oerhört skeptiskt till vad som sas där, trodde historychannel ändå skulle ha lite källor på vad de visar.

Det de säger i det klippet är att jorden och solen kommer att stå i linje med vintergatans centrum, men de säger också att detta händer var 25 000:e år, och så vitt jag vet gick inte jorden under för 25 000 år sedan, så varför skulle det hände nu.

Men om det är som dr slizer, att maya-folket aldrig ens sa att jorden skulle gå under, så antar jag att det enda man kan lära sig här är att man aldrig ska lita på nått man ser på tv.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.etsu.edu/physics/etsuobs/starprty/22099dgl/planali...
Se "Can the Planets Ever Exactly Line-Up?" och följande sektioner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
http://www.etsu.edu/physics/etsuobs/starprty/22099dgl/planali...
Se "Can the Planets Ever Exactly Line-Up?" och följande sektioner.

Det är inte ofta man ser blink-taggen numera...

Permalänk
Medlem

Och vid millenieskiftet skulle vi alla susa runt i små flygande bilar sades det på första halvan av förra århundradet. Och sen skulle allt haverera istället. Och glöm inte de själs-tjuvande kamerorna och hur illa det går om man seglar över världens ände...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och vid millenieskiftet skulle vi alla susa runt i små flygande bilar sades det på första halvan av förra århundradet. Och sen skulle allt haverera istället. Och glöm inte de själs-tjuvande kamerorna och hur illa det går om man seglar över världens ände...

Glöm inte alla religiösa muppar på jorden

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

Denna hysteri om en B-film, god damn!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Denna hysteri om en B-film, god damn!

Denna hysteri fanns nog långt innan denna film utannonserades..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Denna hysteri om en B-film, god damn!

...men allt såg ju så himla verkligt ut på biografen !
Har man sett den här undergången med egna ögon så måste det väl ändå vara lite sant ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är inte ofta man ser blink-taggen numera...

Sorry för OT, men jag postar här eftersom det kan hjälpa flera (därav inte PM eller så).

Jag såg den inte alls.
http://kb.mozillazine.org/Browser.blink_allowed för FF, i Safari verkar den vara av som standard (fick kolla källkoden för att verifiera att de faktiskt fanns). Har för mig att Chrome struntar i dem också.

Rekommenderar även t ex detta i userChrome.css för Firefox:

/* Stop those <marquee> tags! */ marquee { -moz-binding : none !important; display : block; height : auto !important; }

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Givetvis tror inte jag heller att jorden kommer att gå under av det. Men om det nu är så att planeterna faktiskt ställer sig i rad borde de ändå kunna höja tidvattnet. När månen och solen står i linje med varandra ger det ett högre tidvatten, då känns det inte konstigt att alla planeter tillsammans skulle kunna dra på rätt hårt.

Men som sagt, detta förutsatt att det faktiskt är så att planeterna ställer sig i linje.

Fast solen har ju en massa som är flera tiopotenser högre än resten av planeterna tillsammans. Har svårt att tänka mig att det skulle göra någon mätbar skillnad med tanke på avståndet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Denna hysteri fanns nog långt innan denna film utannonserades..

Borde egentligen formulerat det "Denna hysteri VARJE gång en liknande film kommer".

Aftonskiten hade ju massa artiklar med "forskarna måste motbevisa jordens undergång" bla bla bla. som om att majoriteten trodde att det är sant.
Miljönissarna försöker ju spela på samma lina att om CO-halterna ökar kommer det hända. pff.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
...men allt såg ju så himla verkligt ut på biografen !
Har man sett den här undergången med egna ögon så måste det väl ändå vara lite sant ?

Verkligt? Man såg att mycket var datoranimerat så i mina ögon såg inte mycket verkligt ut.

Tycker du det är verkligt att han lyckas åka runt med en limo. och missa markens undergång hela tiden`?
Bränna igenom ett kontorshus, åter igen, med en limo.
Lyckas ta sig till flygplatsen och flyga på minsta möjliga höjd hela tiden utan att ens tänka på att husen inte finns några hundra meter högre upp?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Borde egentligen formulerat det "Denna hysteri VARJE gång en liknande film kommer".

Jag upplever det mer som att filmerna spelar på en "hysteri" som redan finns, inte att filmerna är det som skapar "hysterin".
Visst får "hysterin" ett uppsving med filmerna, men jag tycker nog att ägget kom före hönan i det här fallet.
Och i alla andra!

Permalänk
Entusiast

Äh, vidskepelser.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Hur länge tycker folk att indianerna skulle räknat egentligen? Kom i luckan , inget kommer hända!

Visa signatur

moops

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Hur länge tycker folk att indianerna skulle räknat egentligen? Kom i luckan , inget kommer hända!

Tänk om!!!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Tack för inlägget dr slizer.

Okej, men då var det väl inte så mycket mer med det. Såg just på det där youtubeklippet som länkades till lite högre upp i tråden. Kände mig oerhört skeptiskt till vad som sas där, trodde historychannel ändå skulle ha lite källor på vad de visar.

Det de säger i det klippet är att jorden och solen kommer att stå i linje med vintergatans centrum, men de säger också att detta händer var 25 000:e år, och så vitt jag vet gick inte jorden under för 25 000 år sedan, så varför skulle det hände nu.

Men om det är som dr slizer, att maya-folket aldrig ens sa att jorden skulle gå under, så antar jag att det enda man kan lära sig här är att man aldrig ska lita på nått man ser på tv.

History channel, källkritik. oh ha ha ha haha... Du är rolig.
History channel är ren underhållning. Som illustrerad vetenskap.
Massa fel men presenteras på ett underhållande sätt.
Det man kan göra är att kolla på history och sen kolla upp det själv via internet.
Oftast är det inte ens hälften så spännande som de försöker få det till.

Här är något som hände för 25 000 år sen. http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=185

Den förra istiden... Andra saker som kan hända är solstormar som utlöses av ovanliga händelser i vår galax. Jorden behöver ju inte gå under. Bara vår civilisation.
Kom igen, människan har funnits i vår nuvarande form i 250 000 år.
Ändå är det först efter förra istiden som vi lyckats skapa civilisation. och det först för 10 000 år sen.
Vafan gjorde vi innan dess?
Kan vi ha lyckats få ihop städer innan men att de blivit nermalda till sand av inlandisen?
Förresten, är det inte riktigt kallt ute nu? (-10 grader här just nu.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

De förutspådde en apokalyps. Det innebär generellt inte jordens undergång utan ett bryt mellan tidsåldrar. I allra flesta fall är det en bättre framtid som väntar efter apokalypsen, dessutom förutspådde de väl att det skulle bli en guldålder efter 2012?

Ett annat klassiskt apokalyptiskt tema är ju att vid tidens slut skall en viss typ stiga ned till jorden och döma de orättfärdiga från de rättfärdiga...

Permalänk
Hedersmedlem

Minns när jag hörde detta första gången, blev rejält skraj. Då var jag iofs 5-6 bast så min förmåga till källkritik var väl inte den bästa Minns också att jag tyckte det var rätt okej ändå eftersom det ändå var en evighet till 2012 ... känns inte så nu

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
De förutspådde en apokalyps. Det innebär generellt inte jordens undergång utan ett bryt mellan tidsåldrar. I allra flesta fall är det en bättre framtid som väntar efter apokalypsen, dessutom förutspådde de väl att det skulle bli en guldålder efter 2012?

Ett annat klassiskt apokalyptiskt tema är ju att vid tidens slut skall en viss typ stiga ned till jorden och döma de orättfärdiga från de rättfärdiga...

Finanskrisen lär ju börja ta slut däromkring så då börjar guldet strömma in igenP

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Nu är jag inte glad för AftonBladet, men har någon missat detta? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6117244.ab

Edit:

http://fora.tv/2009/02/04/Neil_deGrasse_Tyson_The_Pluto_Files...

planet? krocka med jorden? sov jag igenom filmen eller? vad i helvete bablar de om.

och världen går inte under. "en ny tidsålder" låter inte som undergång för mig..

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem

Varje år är jag livrädd att jorden skall gå under när sista luckan i julkalendern öppnas...

En dag blir den sista och då kan den som gissat rätt säga "Vad var det jag sa!".

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM