Permalänk

Damma ur datorn?

Tja har ni några tips på hur man kan damma ur/ få bort dammet ur datorn som t.ex sitter på ljudkortet dammsugare verkar vara för klumpig och stor och dammborste tar inte bord dammet.
hur brukar ni göra?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

luft på burk finns att köpa..
psst psst o dammet e borta.

100kr på Claes Ohlsson typ

EDit tackar mackan för den fina bilden

EDIT2:håll ett finger på fläktarna när du gör rent annars kan det hända att du bränner lagerna i dom och det e mindre kul.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kan bara tipsa om att du inte ska dammsuga datorn, den kan paja då

Permalänk

om du gör det fel ja men är du jordad så kan du dammsuga den

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

vet inter med era damsugare men man kan vända på slangen då blåser det ur damsugaren funkar kanon men gör det ute altan/balkong så slipper ni damm i rumet

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

vänder du på slangen e jag rätt säker att den fortfarande suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
vänder du på slangen e jag rätt säker att den fortfarande suger

helt klart så suger dem om man bara vänder men om man sätter den i det uttaget som blåser ut luften då hoppas jag att den blåser men det finns inte på alla damsugare ni får fråga er mossa om ni inte fattar

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
kompressor

+1

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

-1

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
SpelClockers

har för mig att partiklarna som blåses ut från dammsugaren kan vara statiskt laddade.

säkrats är luft på burk.

Permalänk
Medlem

Dammsugarns munstycke är ju i plast, hur kan det då bli statiskt laddat ?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av link77
Dammsugarns munstycke är ju i plast, hur kan det då bli statiskt laddat ?

Läs lite om ESD. Varför tror du att t.ex. frigolit (dvs plast) som t.ex. packningsmaterial fastnar på allt och allting. Det är elektrostatisk laddning. Av samma anledning bör man använda bomullskläder (inklusive strumpor) när man meckar datorer då det är ett organiskt material som innehåller minst samma mängd fukt som omgivande luft. T.ex. fleeze-tröjor är absolut förbjudna! Vintertid är dödertid vid obetänksam datormeckning då luften är väldigt torr.

Permalänk
Avstängd

Har alltid använt mig av kompressor. "Luft-på-burk" finns mkt billigare på Biltema..

Permalänk

Med 5-6 BAR på kompressorn blir datorn som ny inuti. Jag har även testat med tryckluft på burk på jobbet och det fungerar helt ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
om du gör det fel ja men är du jordad så kan du dammsuga den

knappast

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
luft på burk finns att köpa..
psst psst o dammet e borta.

100kr på Claes Ohlsson typ

EDit tackar mackan för den fina bilden

EDIT2:håll ett finger på fläktarna när du gör rent annars kan det hända att du bränner lagerna i dom och det e mindre kul.

Men ska jag ta loss delar i datorn för att komma åt hur brukar ni göra?

Permalänk
Medlem

Har dammsugit ur datorn hur många gånger som helst och de flesta polarna gör samma sak. Har aldrig hänt nånting med varken min eller mina kompisars datorer.

Visst det finns risk för att det bildas statisk elektricitet som dödar datorn. Men den risken är väldigt liten.

Edit: Men ska ju sägas att dammsugaren är rätt klumpig också så man kommer inte alltid åt överallt. Det är nog lättare att komma åt med tryckluft.

Permalänk

Jag brukar också dammsuga av min dator, men håller då dammsugarmunstycket vid ytterkanten på chassiet och tar på så vis loss allt löst damm.

För finliret sen används antingen en liten plastpincett eller tryckluft via kompressor eller burk.