Google ställer krav på Chrome OS-datorer

Permalänk
Medlem

Ganska intressant och detta bygger ju på trenden som man börjar se på vissa mobiltelefoner att man kommer vara ständigt uppkopplad till nätet var man än är.
Samma med chrome datorn den förutsätter att man är konstant uppkopplad för att man ska kunna använda den bekvämt och som tänkt.

Många kommer nog bli internet stressade med dels smart telefonen + sin lilla chrome dator konstant pinglande när saker och till sker i ens facebook konto och allt annat som blogar, twitter och allt man premunerar på

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarkkiz
/.../Det får bli en sån här till morsan nästa år, då slipper man alla hennes problem med datorn. Hoppas jag!

Hehe... PM:a mig isf, jag köper min mor TVÅ om det skulle få henne att sluta ringa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ganska intressant och detta bygger ju på trenden som man börjar se på vissa mobiltelefoner att man kommer vara ständigt uppkopplad till nätet var man än är.
Samma med chrome datorn den förutsätter att man är konstant uppkopplad för att man ska kunna använda den bekvämt och som tänkt.

Många kommer nog bli internet stressade med dels smart telefonen + sin lilla chrome dator konstant pinglande när saker och till sker i ens facebook konto och allt annat som blogar, twitter och allt man premunerar på

Word! Verkligen.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

bojkotta google

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
bojkotta google

hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serajo
hur tänkte du nu?

inte

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Första generationen kommer antagligen vara lite för dyr för många, men SSDs kommer rasa i pris när man går över till 22nm vilket händer ganska snart, det samma gäller RAM.
Så att det ska vara så billigt rakt från OEM lär dröja till nästa generation.

Tanken var väl också att Google skulle subventionera (kanske får man stå ut med reklam?)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasona
Blir det inte lite väl dyrt med tanke på 64gb ssd, webbkamera, 2gb ram, multitouch, 3g modem m.m. Tanken var väl att det skulle vara billigt också eller har jag missat något.

Är det tänkt att bli en mini-bärbar? Jag tycker kraven verkar vara ett förtidigt aprilskämt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Låter lovande.... På tiden att fler företag rekomenderar Tegra och ARM

Tycker detsamma, kommer bli intressant när dessa kommer.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Roligt att de ställer höga krav, men om ett år så ligger förhoppningsvis en bra 64gb ssd en bit under tusenlappen, och då behöver det inte bli så jättedyrt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serajo
Skumma/intressanta krav. 64gb SSD och multitouch, bara nåt sånt liksom. Mycket lagring för ett operativsystem som kommer köra mycket över internet eller?

lagra privata dokument på internet är väl inge vidare smart lösning.
Samt så måste du ha plats för filmer, musik osv! visst streama, men streama film över 3g nätet är väl inget man vill göra alltid

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
lagra privata dokument på internet är väl inge vidare smart lösning.
Samt så måste du ha plats för filmer, musik osv! visst streama, men streama film över 3g nätet är väl inget man vill göra alltid

Jag håller med, dummare än så här kan det ju inte bli. Deras agenda blir ju hur övertydlig som helst. Bojkotta Google!! Jag skullealdrig förlita mig på ett företag som google med mina egna privata dokument då de utnyttjar uppgifterna de får för att underrätta myndigheter alternativt sälja dem till olika bolag som andvänder dem för egna ändamål.

http://www.megagames.com/news/html/software/googleceoadmitsdi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
lagra privata dokument på internet är väl inge vidare smart lösning.
Samt så måste du ha plats för filmer, musik osv! visst streama, men streama film över 3g nätet är väl inget man vill göra alltid

Jag är också lite tveksam till att köra så med massa webbaserade program och där allt lagras "online" just detta är väl lite skyddat med login kanske krypterat.
Men är nog åt detta hållet utvecklingen är på väg, och ja film stremat via 3G och senare 4G.

Kommer öppnas upp en enorm business detta, där allt kommer kosta, du hyr på si och så mycket privat plats online, hyr på olika programpaket, olika film och musiktjänster, spel osv.

Och det hela öppnar ju upp för skräddarsydd reklam riktad till bara dig, med differentierade priser beroende på din status eller kreditvärdighet osv

vet inte om det hela är bra eller dåligt riktigt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ganska bra krav om man jämför med Microsoft och Intels hårdvarukrav för Windows XP respektive Mini-ITX 775-socket. Jag förstår Microsoft och Intel men jag tycker inte att det är rätt för det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Chrome OS låg inte på mer än någon/några gig om jag inte missminner mig från presskonferensen.
64 GB SSD kommer låta dig lagra saker som filmer och liknande lokalt, tro mig.
Deras nätbaserade grejer har väl redan Offline mode?

Sedan talar inkluderingen av nVidia's Tegra ett ganska klart språk: Google vill att maskinerna ska kunna spela upp HD-material.

Det är också det som är så underbart med open source. Du kommer troligtvis utan problem kunna spela upp dina fina .mkv-filer i datorn out of the box.
Microsoft säger: "Nä, usch och fy, det där används bara av pirater. Stöd för det ska vi inte ha!"
Hade Google sagt liknande och exkluderat ett sådant stöd hade bara någon gått in, ändrat och delat med sig online.
HTC's nästa flaggskepp med Android kommer exempelvis ha Xvid-stöd. Man får göra som man vill

Ska bli intressant och se om Spotify kanske kommer med en webbaserad klient lagom till Chrome OS -premiär också.

Permalänk
Medlem

ska bli intressant utifall dom blir tvungna & erbjuda Internet explorer & firefox som alt. hehe (i eu & i massa citat från datornördar som mig osv)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

ARM satsningen är riktigt intressant. Det borde betyda att adobe flash, sptoify skype kommer till ARM Linux. Men troligtvis lär det inte slå igenom i Sverige i första taget.

Permalänk
Medlem

Tycker bara det låter bra med dom här kraven. Kanske får laptop marknaden att växa och utvecklas snabbare.

Undra bara vad dom kommer att ta för pris på en netbook med multitouch och google chrome OS.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bra för konkurrensen att köra senaste tekniken, så får vi förhoppningsvis bättre grejjer från andra tillverkare också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheRavensNest
Jag håller med, dummare än så här kan det ju inte bli. Deras agenda blir ju hur övertydlig som helst. Bojkotta Google!! Jag skullealdrig förlita mig på ett företag som google med mina egna privata dokument då de utnyttjar uppgifterna de får för att underrätta myndigheter alternativt sälja dem till olika bolag som andvänder dem för egna ändamål.

http://www.megagames.com/news/html/software/googleceoadmitsdi...

Vad hindrar dig från att avgöra det själv? Kryptera allt om du så vill, för en bärbar har aldrig varit särskild säker ändå. De flesta tycks inte misstro någon när de bär runt diverse privata dokument på flash-minnen och kopplar upp sig trådlöst på publika nät. Jag kan misstro Google, men det är inte Google som är den primära säkerhetsrisken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Undra bara vad dom kommer att ta för pris på en netbook med multitouch och google chrome OS.

Citat:

According to market rumours, the Google netbook will be subsidised (the device will reportedly sport a sub-$300 price tag) and sold directly to consumers by Google.

Permalänk

>köper dator
>installerar Chrome OS
>ingen Webcam

-

sjukt kul krav iaf.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Tycker det känns väldigt kommersiellt. Aldrig att jag kommer besmitta mina datorer med det här. Vem vet, allt innehåll blir säkert sökbart för alla. I framtiden, på "Google Earth" kommer vi alla ha en och samma hårddisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ska det vara minst 64 gig ssd lär datorn bli dyr alt så skeppas de med en billig (dålig prestanda) disk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingenting är gratis och det pris du betalar för att använda Googles tjänster är inte pengar utan den information du skickar över internet. Google har som alla andra företag som enda syfte att tjäna pengar till ägarna. Så i stället för att betala för operativsystemet direkt till Google så förväntar sig google kunna sälja reklam eller uppgifter om dig till högstbjudande.

Bara att välja vad man tycker känns bäst, betala MS eller sälja sin själ till Google

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

"Andra krav är bland annat trådlöst nätverk, 3G-modem, kortläsare och webbkamera."

Kom på att kraven var för OEM-tillverkare och då är de inte så konstiga längre...

Permalänk
Medlem

Tycker kraven är bra.

SSD kommer sjunka i pris, och blir det så snabbt som google tänker sig lär prestandan öka på Windows-laptops också.

Tycker allt under 2 gb ram är oacceptabelt idag...

Frågan är hur stödet blir för dom vanliga mobila bredbandsgrejerna... Dom där Huawei-modemen som telia, telenor m.fl kör med... Kan ju vara lite bökigt att få igång dem på linux annars...

Permalänk
Medlem

Synd bara att de inte kan konkurrera med Microsoft fortfarande eftersom fLash är så viktigt i dagens läge. Dem får vänta tills adobe får tummen ur arslet och utvecklar en bra flash till Linux, eller att ett bra öppet alternativ kommer, vilket nog dröjer längre. På en snabb dator gör inte den dåliga flash prestandan så mycket, men på en netbook är det katastrofalt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ska behöva ha så pass mycke diskutrymme.

Tanken är väll att man ska ha alla sina foto på Picasa/Flickr/Facebook, Dokument och annat på GoogleDocs och sina filmer på YouTube/GoogleVideo osv...

Helkorkat om du frågar mej, men det är väll tanken som ja förstått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason
Tycker kraven är bra.

SSD kommer sjunka i pris, och blir det så snabbt som google tänker sig lär prestandan öka på Windows-laptops också.

Tycker allt under 2 gb ram är oacceptabelt idag...

Frågan är hur stödet blir för dom vanliga mobila bredbandsgrejerna... Dom där Huawei-modemen som telia, telenor m.fl kör med... Kan ju vara lite bökigt att få igång dem på linux annars...

2gb räcker har 1gb i pojkarnas datorer och 512mb räcker i dom. Så det är bara dumheter med mera minne.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
2gb räcker har 1gb i pojkarnas datorer och 512mb räcker i dom. Så det är bara dumheter med mera minne.

Där håller jag inte alls med.