Permalänk

Varm processor

Tja, min processor är så varm att det laggar när jag spelar. Den ligger runt 60-70 när jag spelar. Jag har köpt en ny processorkylare, men den är ju fortfarande för varm.

Vad kan det bero på?

Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+

Permalänk
Medlem

Hur varmt är ditt Grafikkort?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Hur varmt är ditt Grafikkort?

40-43 grader i spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoxxorE
Låter inte som för höga temperaturer på processorn. Jag själv vill inte gå över 65C dock. Tror inte det är därför det laggar. Börjar processorn räkna fel så blir det bluescreen och inte lagg.

Några gissningar på värmen:
1. Du fick inte dit kylaren och/eller kylpastan ordentligt
2. Du har dålig luftcirkulation i burken.

Men jag tror snarare att det hör ihop med ditt grafikkort som M89 är inne på

Jag har fått bluescreen förr.

Kylaren sitter dit ordentligt, och har lagom mkt kylpasta.

Permalänk
Medlem

Du tror inte att det helt enkelt är så att du spelar för krävande spel som din dator inte riktigt klarar av?

Visa signatur

Mainburken: P67A-GD55 - Intel 2500k kyls med Corsair A50 - 2xGigabyte HD 6950 1GB OC - Corsair XMS3 8GB 1333MHz - Corsair GS800 - Corsair R500

"HTPC" ASRock 970 extreme4 - 1090T BE kyls med CM 212+ PnP - Asus HD 6870 DirectCU - Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz - Corsair TX 650 - CM 690

Permalänk
Medlem

60-70 grader ÄR för varmt för en gammal amd processor så som 5000+ modellen.

Jag hoppas du har applicerat kylpastan rädd, med rätt mängd och och du tog bort den gamla!

Permalänk
Avstängd

Vilket chassi har du?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bompan
Du tror inte att det helt enkelt är så att du spelar för krävande spel som din dator inte riktigt klarar av?

Nej, min dator klarar av alla spel. Har kollat ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
60-70 grader ÄR för varmt för en gammal amd processor så som 5000+ modellen.

Jag hoppas du har applicerat kylpastan rädd, med rätt mängd och och du tog bort den gamla!

Jag applicerar ju rätt mängd och det. Men jag undrar måste man ha aceton när man tar bort gammal kylpasta eller räcker det att torka bort med papper? Min polare sa att det räckte med papper.. men han kanske har fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Vilket chassi har du?

Jag har sonata III 500

Permalänk
Medlem

du säger att du kollat om datorn klarar spelet, har ud kört på absolut lägsta inställningarna och fått lagg då med?

sen min syrras dator har en 5200+ och idlar i ungefär 40 och loadar i ungefär 60-70.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jjoockkee
Nej, min dator klarar av alla spel. Har kollat ^^

Vad är det för spel som det laggar i då?

Visa signatur

Mainburken: P67A-GD55 - Intel 2500k kyls med Corsair A50 - 2xGigabyte HD 6950 1GB OC - Corsair XMS3 8GB 1333MHz - Corsair GS800 - Corsair R500

"HTPC" ASRock 970 extreme4 - 1090T BE kyls med CM 212+ PnP - Asus HD 6870 DirectCU - Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz - Corsair TX 650 - CM 690

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
du säger att du kollat om datorn klarar spelet, har ud kört på absolut lägsta inställningarna och fått lagg då med?

sen min syrras dator har en 5200+ och idlar i ungefär 40 och loadar i ungefär 60-70.

ja, jag får lagg ändå.. det är regelbundna laggningar. asså dom följer en takt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bompan
Vad är det för spel som det laggar i då?

cod 4 mw
förr va det i cs med, men med den nya cpu-kylaren laggar det inte i cs längre

Permalänk

hjälp

min cpu är för varm. ligger runt 60 grader idle.
jag har bra kylare och kylpasta.

har försökt allt men vet inte varför den är så varm.

va tror ni kan va anledningen?

Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+

Permalänk
Medlem

Någon information om övrig HW kunde kanske hjälpa...
För allt vad jag vet kanske det beror på att den ligger i torktumlaren.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

1. Du har redan gjort en tråd om det här.
2. Aldrig funderat på att skriva vad du har för mer komponenter och kylare?
3. Testat att köra datorn utan chassiplåten på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Någon information om övrig HW kunde kanske hjälpa...
För allt vad jag vet kanske det beror på att den ligger i torktumlaren.

Fo3

Torktumlaren? xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
1. Du har redan gjort en tråd om det här.
2. Aldrig funderat på att skriva vad du har för mer komponenter och kylare?
3. Testat att köra datorn utan chassiplåten på?

1. Jo, men jag får ju inget vettigt svar.
2. Varför behövs det när det är processorn som krånglar?
3. Ja det har jag, blir knappt nån skillnad.

Permalänk
Medlem

1: Då skappar man inte en ny tråd, lyssna på råd du får annars inte lönt å fråga!!!
2: För VI VILL VETA!
3: Knappt är vad? INFO!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, jag får lagg ändå.. det är regelbundna laggningar. asså dom följer en takt

Aha, är det bara när det blir varmt? Jag har samma problem och jag har sett samma sak hos andra kalla datorer (många andra). Men är det bara så när det är varmt?

Och nej det räcker inte med papper, ta aceton eller T-röd. Och så sätter du dit kylaren ordentligt så ska du se att det blir kallare (fast om det är startkylaren kanske det inte blir kallare, den är inte så bra lixom).

Permalänk
Medlem

Låter som om ditt grafikkort inte klarar av spelet, min förra dator med amd 6000+ @ 3.10Ghz flaskhalsade mitt GeForce 9800gtx+ dock inte i COD4MW som inte var ute när jag hade den datorn..

Vad har du för grafikkort och minnen? Tror knappast det är processorn, om det vore processorn som felade skulle den blåskärma och säga ifrån istället för att lagga tror helt enkelt att COD4MW är för mycket för din dator.

Lite system specs tack.
Vi kan inte hjälpa dig om du inte ger oss den information vi vill ha, det är trots allt DU som frågar oss om hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Jo, men jag får ju inget vettigt svar.
2. Varför behövs det när det är processorn som krånglar?
3. Ja det har jag, blir knappt nån skillnad.

Vad vill du egentligen??

Du "vägrar" att ge någon vettig information om din övriga hårdvara, som vi faktiskt behöver för att kunna analysera ditt problem.

Eftersom du tydligen redan vet att det är processorn som krånglar, får du väl byta ut den till en svalare.
Glöm inte att ta med termometer till butiken

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”