Den mest resp minst fruktansvärda dialekten?

Permalänk

Den mest resp minst fruktansvärda dialekten?

Vilken är den dialekt som låter bäst resp sämst?

Jag tycker att Hallänska(Halmstad) är en väldigt trevlig dialekt

Medan Gotlänska, Skånska är mindre omtyckt. I vissa fall kan även Stockholmska låta ganska vidrigt.

Några åsikter?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

Gnällbältet?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Lidingö-stockholmska är avskyvärt, och då kommer jag ändå från utkanten av stockholm. Bästa dialekten vette fasen. Tycker dock inte att skånska är så farligt som många andra verkar tycka, eller, om det kommer med fel röst från tex Trelleborg så kan det vara mindre bra.

Det här klippet passar ganska bra till denna tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=Wc3-AyPLa6I

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Gnällbältet?

Om du menar det jag tror så håller jag icke med. Va med en grupp örebroare under 1 helg efter det var jag inte på bra humör. (pga dialekten var så jävla irriterande)

Men norrlänska är la ganska lungt dialekt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den mest fruktansvärda dialekten imo är skånska.

Umeå har den trevligaste dialekten.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker köping har en skön dialekt

Permalänk
Medlem

Skånska är ju rätt trevligt, Mat Tina mmmm

Värst är nog norrländska.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Skånska är skönast, iaf stads-skånska. Det blir jag på riktigt gott humör av! Värsta är nog den otroligt stela stockholmskan. Norrländska har jag också svårt för.

Ironiskt nog så snackade jag skånska förr när jag bodde i malmö. Nuförtiden har man svängt över till stockholmska sen jag flyttade hit för 11 år sedan, pga stockholmarnas löjligt enformiga skämt och problem med att fatta skånska. Inget man är stolt över dock.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Goa Gubbar Göteborska är nog bland det absolut värsta som finns, så jävla klämkäckt att man vill trycka en makrill i käften och en lax i röven på dem och be dem dansa polka över ett minfält nynnandes på Stockholm i mitt hjärta.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Vackrast enligt mig är skånskan tätt följd av österbottniskan, men de flesta dialekter har sin charm. Undantaget skulle väl vara den konstlade och tråkiga "rikssvenskan" även om man väldigt sällan finner den utan inslag av andra dialekter. Hellre en "ful" dialekt än ingen alls.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Värmland, norrland, skaraborg göteborg har dom skönaste dialekterna medans skåne samt stockholm har dom värsta.

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Goa Gubbar Göteborska är nog bland det absolut värsta som finns, så jävla klämkäckt att man vill trycka en makrill i käften och en lax i röven på dem och be dem dansa polka över ett minfält nynnandes på Stockholm i mitt hjärta.

Den hemskaste dialekten som finns talar man i Midsommarkransen i Stockholm! Fyfan för den!

Malmöskånskan på god andraplats.

Bästa dialekten som finns är gotländskan. Man blir glad av gutar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Den hemskaste dialekten som finns talar man i Midsommarkransen i Stockholm! Fyfan för den!

Malmöskånskan på god andraplats.

Bästa dialekten som finns är gotländskan. Man blir glad av gutar.

haha tur att jag flydde fältet för ett år sen. men jag är nästan beredd att hålla med. midsommarkransen har en förjävlig bastarddialekt av stockholmska som består av 33% norrländska 33% wannabe söderkisar och 33% resterande idiotdialekter söder om dalälven.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Stockholmska är det värsta..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Värsta är skånska.

Gillar brudar som snackar göteborska alternativt småländska.

Själv snackar jag Jakobsbergska ey ree langa hit karren innan jag kuttarej!!

Permalänk
Medlem

Norrländska är låter trevligt!

Värst är nog Skånska alt. brattig stockholmska

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Den hemskaste dialekten som finns talar man i Midsommarkransen i Stockholm! Fyfan för den!

Malmöskånskan på god andraplats.

Bästa dialekten som finns är gotländskan. Man blir glad av gutar.

Instämmer helt. Efter gotländska som bästa dialekten vill jag lägga till norrländska som god tvåa.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Skånska är den värsta.

Den bästa är ju så klart rikssvenska (Stockholmska).

Det värsta som finns är när folk på radio eller TV pratar något annat än Stockholmska, det är ju inte så vanligt men irriterad blir man.

Permalänk

Jag gillar norrländska som fan. Sen är ju självklart göteborgska fint.

Stockholm + gnällbältet är riktigt jävligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tycker dem pratar riktigt gött i Karlstad, men finns många andra ställen i Sverige som dialekten är skön i också. Göteborg till exempel . Den platsen dem pratar värst på i Sverige är helt klart Stockholm.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Goa Gubbar Göteborska är nog bland det absolut värsta som finns, så jävla klämkäckt att man vill trycka en makrill i käften och en lax i röven på dem och be dem dansa polka över ett minfält nynnandes på Stockholm i mitt hjärta.

+1

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Allt norr om hallandsåsen är ju norrländska.

Permalänk
Medlem

Det värsta måste jag nog säga är Stockholmska. Jag ser folk som snackar riktigt Stockholmska som korkade. givetvis stämmer inte detta alltid men jag tycker det låter korkat. Annars gillar jag dialekter och ser charmen i de flesta:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Härligt, en tråd ämnad för att basha skånskan, det var ju ett tag sedan...

Värst är utan tvekan "fin i kanten"-stockholmskan.
Skönast tycker jag nog är antingen "goa gubbar"-göteborgskan eller värmländska.

Permalänk
Medlem

Riktig skånska är nog värst. Jag är fortfarande inte övertygad om att skåne tillhör svergie. Jag röstar på att det är en tysk provins.

Bäst är Norrländska, det låter iallafall mysigt även om man inte fattar nått.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Överraskande att ingen har nämnt östgötskan? Det är ju en hemsk dialekt. Man kan inte undgå att låta IQ-befriad, såvidare man inte är Tage Danielsson.

Jag får väl träna upp min norrländska istället.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Marbo-dialekten tycker jag är oerhört vacker.

Skånska, speciellt riktigt inhemsk är riktigt gräsligt att höra på.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Pitemål är min klara favorit. Deras förmåga att tala lågmält men ändå göra sig förstådda till ord och mening är ytterst hjälpsamt och deras ljudande upplägg gör en lugnare än en nyvaken sömngångare på propiomazin.
"Trevlig", "morgon" och "kärlek" är några favoritord på pitemål.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Sålänge man förstår personen så är jag nöjd.

Jag tycker väldigt mycket om Malmö-skånska.

Grov österlen-skånska(Ironiskt nog där jag bor) är de värsta jag vet.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Skånska, småländska och närke är de jobbigaste dialekter jag känner till...
Skönnaste är norrländska

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X