Jag har ett problem med gt230 1.5gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
nVidia-grafik med hela 1,5 GB dedikerat minne - Ultimat för de mest grafikkrävande spelen och multimediaverktygen på marknaden.

nästan så man ramlar av stolen, så mycket garvar man.

Jo jag vet, mycket ska man få höra...

Permalänk
Medlem

Jag vart smått förbannat, lura stackars swec noobs och andra godtrogna köpare.

Var tvungen att fråga va va fan dom mena genom deras kundservice/support mall. Man får nog inget svar.

Ska fan åka in imorgon och fråga om dom har nån speldator för 10000:-
Hoppas han visar mig datorn i fråga.

Permalänk
Medlem

Detta är så typiskt dom stora kedjorna. Det är ganska ofta man ser ord som "speldator" , "prestandamonster" etc. Vissa av komponenterna är high end som t.ex i7 920 men efter det snålar dom på allt.

Ram,grafikkort etc snålas det på rätt rejält ibland i färdiga byggen så det du får är en i7 som är rejält limiterad pga av ett kass grafikkort som t.ex GT230. Tycker det är fult spel av kedjorna att göra detta mot dom som inte har kunskapen om vad som är bra.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kollade runt lite på elgigantens hemsida, alla datorer som kostar över 10.000:- har GT230 kort och de skriver att det är det absolut bästa man kan få tag på, och sedan att datorerna har prestanda för flera år framöver...

Ja, ni har säkert läst själva..

Är detta lagligt? Det är ju så falsk marknadsföring som det kan vara!!
Jag blir så j*vla arg över detta, har bojkottat elgiganten för flera år sedan och trodde inte det kunde bli värre än vad det var då, men jag hade tydligen fel..

Ska nog dra dit imorgon och ställa på dom lite, antagligen är det inte alls svårt att snacka ner en säljare då deras kunskaper verkar vara noll.

Permalänk
Medlem

Okej dator

Jag har köpt datorn i fråga, Acer M7720, och är mycket nöjd med den men Elgiganten borde verkligen ändra sin text för någon speldator är det inte med det grafikkortet.

Jag använder datorn för foto och video redigering och det till fungerar den riktigt bra.

Provade Crysis Warhead på den efter att jag läst denna tråd och fick 20-40 fps när jag hade inställningarna på Gamer...

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Mitt motto har alltid varit att "köp aldrig någonsin en dator hos en butikskedja" vilket i stora drag innebär Siba, El-giganten och Expert. De strular alltid mer än vad de borde och begränsas ofta av grafikkorten och det är hur tråkigt som helst att se folk bli lurade på det här sättet.

Det blir alltså lite dubbelmoral nu när jag fick precis jobb som säljare på TV- och datoravdelningen i just El-giganten. Innan ni lynchar mig så kan jag avslöja att jag recenserar och skriver om spel regelbundet, och även om jag är dåligt uppdaterad inom det mesta - särskilt processorer och laptops i allmänhet - just nu (jag skaffade min nuvarande dator för två år sedan) så håller jag på och pluggar för fullt inför kampanjen som startar imorgon. Jag avskyr nämligen att lura folk och vill kunna visa att man kan vara en bra säljare samtidigt som man kan ge en kund ett bra och ärligt val.

Som tur är så är de flesta som kommer in i en butik inte de mest extrema entusiasterna på både gott och ont - datorerna passar ofta kunderna rätt bra då de inte letar sig till 10.000 kr-klassen, de som köper såna datorer plockar oftast ihop dem själva och/eller hänger på forum som Sweclockers. Tyvärr så är det lättare att de som handlar i butik blir lurade också. Jag skulle aldrig ha mage att ljuga rakt ut och säga att det där är en speldator som klarar av de senaste spelen på högsta grafikinställningarna.
Det är just dessa så kallade "experter" som man vill ge en flygande hoppspark i nacken.
Som "Page" ovanför mig sade så kanske datorn fungerar fint för designapplikationer som bild- och filmredigering, men där jobbar ju inte grafikkortet lika hårt och ska absolut inte rekommenderas om det inte är så att säljaren var tvärnöjd med det själv (han kanske inte spelade något mer krävande än World of Warcraft).

Vet man inte hur bra ett GT230-kort är så ska man fan inte spä på med att det "utan tvekan är bättre än 4850HD". Det var precis det här jag ville kolla upp och tackar för tråden, nu är jag förberedd på hur jag ska hantera eventuellt folk som vill köpa en dator då de flesta innehåller ett sånt kort eller en sämre modell.

Bara laptopsen kvar att kolla upp nu då...

Visa signatur

If noobs could fly, then France would be an airport

Permalänk
Medlem

dedikerat grafikminne, det borde väl innebära att det använder det vanliga ramminnet som grafikminne? kortet är ju väldigt litet, så jag antar att det inte får plats 1.5gb minneskretsar på kortet en gång.. haha

du skulle provat 3DMark innan du lämna tillbaka skiten... hahaha

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
dedikerat grafikminne, det borde väl innebära att det använder det vanliga ramminnet som grafikminne? kortet är ju väldigt litet, så jag antar att det inte får plats 1.5gb minneskretsar på kortet en gång.. haha

Edit: Tror det sitter 1.5gb på grafikkortet.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l

Hade det inte haft eget minne utan använt datorns RAM, så skulle det stått "delat". Dedikerat betyder just att minnet används enbart av grafikkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kan inte Swec lägga upp något på första sidan om det här?

Skulle vara lite kul och se hur dom reagerar....

Permalänk

Hej! Vet inte riktigt om denna tråden är död eller inte, men chansar för känner mig träffad.

Jag var inne på netonnet lagershop i göteborg och köpte en Packard Bell iMedia X4402 för ca 8000:- . Enligt säljarn så skulle denna datorn klara alla nya spel på max inställningar i minst 1 år. detta var i slutet av september. Ändå har jag märkt att spel som Fallout 3 hackar smått med max inställningar på( jag har vart dum nog att inte anmärka detta till netonnet ).

Efter jag sett denna tråden har jag läst på lite om vad jag egentligen köpte och kort sagt så har jag märkt att det inte va den "super"-datorn med ett 1,5 gig mega grafikkort som jag trodde jag köpte.

Så har jag någon chans att återfå pengarna här eller är jag för sent ute? och för att krydda på detta lite extra har datorn vart i Tyskland i en månad på reparation, (hade hemma den en dag men fick skicka tillbaka den för den fungerade fortfarande inte) dom har en policy att man får en ny dator tredje gången man lämnar in den på reparation. Så funkar den inte när jag får tillbaka den så ska jag få en ny, men det är inte mycket tröst om jag lagt pengar på en datorn som inte räcker länge...

Så nu sitter jag här och känner mig dum och lurad. Hur ska jag göra för att få pengarna tillbaka?

Länk till datorn som har gått ner i priset med 1500:-

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationar-da...(124440,3012)

PS. för att länken ska funka behöver man kopiera med numrerna i slutet med.

Mvh Robin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roblin123
Hej! Vet inte riktigt om denna tråden är död eller inte, men chansar för känner mig träffad.

Jag var inne på netonnet lagershop i göteborg och köpte en Packard Bell iMedia X4402 för ca 8000:- . Enligt säljarn så skulle denna datorn klara alla nya spel på max inställningar i minst 1 år. detta var i slutet av september. Ändå har jag märkt att spel som Fallout 3 hackar smått med max inställningar på( jag har vart dum nog att inte anmärka detta till netonnet ).

Efter jag sett denna tråden har jag läst på lite om vad jag egentligen köpte och kort sagt så har jag märkt att det inte va den "super"-datorn med ett 1,5 gig mega grafikkort som jag trodde jag köpte.

Så har jag någon chans att återfå pengarna här eller är jag för sent ute? och för att krydda på detta lite extra har datorn vart i Tyskland i en månad på reparation, (hade hemma den en dag men fick skicka tillbaka den för den fungerade fortfarande inte) dom har en policy att man får en ny dator tredje gången man lämnar in den på reparation. Så funkar den inte när jag får tillbaka den så ska jag få en ny, men det är inte mycket tröst om jag lagt pengar på en datorn som inte räcker länge...

Så nu sitter jag här och känner mig dum och lurad. Hur ska jag göra för att få pengarna tillbaka?

Mvh Robin

Ganska dålig dator det där om jag ska vara helt ärlig Jag hjälpte en kollega att returnera sin dator, det gick inte väldigt lätt även fast den var 3 dagar gammal bara.

Du är nog rätt rökt, men SKAM DEN SOM GER SIG!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mvh Robin

Börja precis undra varför en flera månader gammal tråd poppa upp, men varje fråga har dess svar :).

Ja du, om vi antyder till försäljaren så har du blivit lurad, eller "förvirrad", då dom använder så många och så komplicerade termer som möjligt för att du ska köpa av dem (är inte så jag vet, men jag upplever det så ). Datorn orkar inte driva något mer krävande spel alls, inte nu, eller senare. Grafikkortet är i grund och botten inte ens gjort för spel.

Hursomhelst till din fråga.

Som konsument så har du konsumentköplagen som skydd för att inte blir lurad.

Ett citat från konsumentköplagen som påvisar att varan är felaktig:

"•den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...

Detta står i konsumentköplagen och tillderlar då att varan du köpt är felaktigt. Nu vet jag inte hur lång tid det har gått från att du försökt åtgärda felet, men det står inom väsentlig tid.

Då du redan reklamerat varan tidigare så tycker jag du borde kontakta butiken och berätta om läget. Kan inte garantera att de kan ge tillbaka pengarna till dig nu, men annars kan du prova höra av dig till konsumentverket för vidare upplysning.

Lycka till

Permalänk

Jo jag känner mig rätt körd. och i bästa fall får jag tillgodokvitto för netonnet som inte hjälper mig få en bra dator, Jag köpte en av de bästa datorerna som fanns på netonnet men det var inte mycket att hurra för. Jag kan höra av mig och berätta hur det kommer gå

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Jo jag känner mig rätt körd. och i bästa fall får jag tillgodokvitto för netonnet som inte hjälper mig få en bra dator, Jag köpte en av de bästa datorerna som fanns på netonnet men det var inte mycket att hurra för. Jag kan höra av mig och berätta hur det kommer gå

Du kan ju alltid köpa en dator i delar och bygga ihop, det finns så mycket guider och hjälp på nätet så det är nog inga problem alls, även om man aldrig gjort det förr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Du kan ju alltid köpa en dator i delar och bygga ihop, det finns så mycket guider och hjälp på nätet så det är nog inga problem alls, även om man aldrig gjort det förr!

Jag har suttit uppe varje kväll i några dagar och läst på om grafikkort och processorer och har satt ihop en dator hos Dell ifall miraklet inträffar och jag får pengarna tillbaka, men får jag bara ett tillgodokvitto så sitter jag just nu och plockar ihop delar på netonnet. Så här kommer min fråga igen, finns det någon lista över allt man behöver för att bygga en dator? och då menar jag verkligen allt!

Och vad behöver jag för kylning till de alla delarna, vill inte sluta med en rykande plastburk!

Edit, Vad gäller det med nätaggregat? Vilken styrka är rekommenderat och kan för mycket skada?

Tack på förhand.
Robin

Permalänk
Medlem

Först och främst får du fråga dig själv "kommer jag överklocka?". Om så är fallet bör du lägga ner pengar på processorkylning och eventuellt ett lite dyrare moderkort (beroende på vilken platform du vill köra med). Hur som behöver du följande delar:

*Chassi
*Nätdel
*Moderkort
*Processor
*RAM-minne
*Grafikkort
*Hårddisk
*CD-ROM läsare

Det är själva grunden. Sen kan du bygga på med diverse bling, som extra fläktar till chassit etc. Beror som sagt mest på om du tänker överklocka eller ej. Det finns också väldigt bra klistrade trådar här på SweClockers, som kommer ge dig mer kunskap och klarhet. Månadens mellanklassdator kanske inte hade varit fel?

Edit: Styrkan på nätdelen väljer du utifrån hur kraftfulla/krävande komponenter du köper. 1000W till en dator som bara behöver 300W är inte farligt på något sätt, bara onödigt!

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Först och främst får du fråga dig själv "kommer jag överklocka?". Om så är fallet bör du lägga ner pengar på processorkylning och eventuellt ett lite dyrare moderkort (beroende på vilken platform du vill köra med). Hur som behöver du följande delar:

*Chassi
*Nätdel
*Moderkort
*Processor
*RAM-minne
*Grafikkort
*Hårddisk
*CD-ROM läsare

Det är själva grunden. Sen kan du bygga på med diverse bling, som extra fläktar till chassit etc. Beror som sagt mest på om du tänker överklocka eller ej. Det finns också väldigt bra klistrade trådar här på SweClockers, som kommer ge dig mer kunskap och klarhet. Månadens mellanklassdator kanske inte hade varit fel?

Edit: Styrkan på nätdelen väljer du utifrån hur kraftfulla/krävande komponenter du köper. 1000W till en dator som bara behöver 300W är inte farligt på något sätt, bara onödigt!

Tack så mycket ska genast kolla upp det! En liten sak till bara, behöver man köpa extra usb portar? jag behöver egentligen bara 3 st till mus/tangentbord/usb-minne, men kanske inte ingår några alls när man köper en egen bygd dator, vad vet jag!

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Usb portar sitter monterat i chassiet och på moderkortet.

Permalänk

Okej vad bra! då behöver jag inte tänka på usb portar.

Men Processor kylning då, jag har aldrig överklockat och kommer nog inte göra det. så känner att jag hellre kan lägga lite mer pengar på en bättre processor istället för att överklocka en sämre processor med ett dyrt kylningssystem.

Kollade in denna: Intel Core i5 Quad 750 2,66 GHz s1156 processor m. fläkt

Edit, Behöver man extra kylning till den? eller räcker den fläkten som finns

Länk: http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/processor/i...(125004,4861)

Ps. Glöm inte siffrorna i slutet annars funkar inte länken!

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

En väldigt bra processor och de följer med kylare så de behöver du inte tänka på.

Titta på månadens mellanklassdator: http://www.sweclockers.com/artikel/6217-manadens_mellanklassd...

Köp delarna på komplett, inet, dustin home, misco eller datorbutiken.

Permalänk

Va bra då! Skulle vart bra om jag kunde pressa ner priset lite till, så jag funderar på om detta grafikkortet är "overkill"

XFX Radeon HD 489X-ZSQC 1024 MB DDR5

länk: http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...(126643,4037)

Är det ett för bra grafikkort för processorn eller ligger dom på ungefär samma nivå? Vill gärna ha en balanserad dator.

Och är detta ett bra val av av moderkort?

Gigabyte P55M-UD2

länk: http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/moderkort/i...(125001,4863)

Edit, Enligt månadens medeldator(eller vad den nu heter) så behöver man inget ljudkort? hur går detta ihop, man behöver väl ljud ?

Mvh Robin

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Edit, Enligt månadens medeldator(eller vad den nu heter) så behöver man inget ljudkort? hur går detta ihop, man behöver väl ljud ?

Mvh Robin

Det sitter inbyggt i moderkortet.

Jag tycker du ska starta en tråd på köpdelen i forumet och be om hjälp, men mellanklass datorn som ligger uppe nu är helt OK.

Permalänk

Jag vill bara tacka gudarna att jag såg det här foruminlägget. Jag höll på att göra samma misstag med en burk från MediaMarkt med ett GT230 kort i (PackardBell maskin för 6666:-). Har nu precis lagt en order på Komplett.se på en maskin som definitivt kommer klara av mina spelbehov i stället, för mindre pengar än "butiksdatorn"; https://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10394

Jag skruvade iofs på en del saker så slutnotan med frakt landar på 6000 spänn.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Okej då flyttar jag över till köp delen nu! Tack så mycket för all hjälp

Mvh Robin

Permalänk
Citat:

Mvh Robin

Hehe jag är glad att medela att jag sitter här med pengarna i handen inklusive frakt !:D Börja med att jag fick ett tillgodokvitto som jag skulle använda till att plocka ihop en egen dator, så kommer jag till grafikkortshyllan, full med Geforce 240 kort, inget att hurra för precis. Så jag gick och snacka med dom igen och 20 minuter senare lämnade jag affären med 8790:- !:D

Permalänk
Avstängd

Det var ett jävla kort att va dyrt...!!!

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657481

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hehe jag är glad att medela att jag sitter här med pengarna i handen inklusive frakt !:D Börja med att jag fick ett tillgodokvitto som jag skulle använda till att plocka ihop en egen dator, så kommer jag till grafikkortshyllan, full med Geforce 240 kort, inget att hurra för precis. Så jag gick och snacka med dom igen och 20 minuter senare lämnade jag affären med 8790:- !:D

Jättebra. Gör nu aldrig om tabben att köpa en färdigbyggd märkesdator. =0)

De är oftast skräp.

Permalänk

Ja har en ACER M7720

I7 920 2.66 Ghz 8 mb cpu cache 4 kärnig
GT 230 Grafikkort
6 GB DDR3 RAM 1333 mhz
nåt realtek Ljudkort
x58 chipset

ja ville bara berätta att ja har spelat l4d2 cod mw2 cod blackops går me bra fps riktigt bra fps ligger på bra över okej

så de måste vara fel på ditt grafikkort