Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ignite22
Hmm enligt gpu-z så skiftas det mellan 0.9500 V och 1.0375 hela tiden i VDDC. 0.9500 är väl rätt så lågt ? sorry är inte en expert på detta men är lite orolig.

*har en MSI 5850 (OC'ed edition)

det är för att spara energi, inget farligt

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35C | Core 2 Duo E8500 4,4 Ghz | Saphire Radeon HD5850 | OCZ Reaper 4 GB | Samsung Spinpoint 500GB/300GB | Windows Vista 32-Bit
Kylare: Cpu/Nirvana nv120, Gpu/Accelero S1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ignite22
Hmm enligt gpu-z så skiftas det mellan 0.9500 V och 1.0375 hela tiden i VDDC. 0.9500 är väl rätt så lågt ? sorry är inte en expert på detta men är lite orolig.

*har en MSI 5850 (OC'ed edition)

skiftar troligen mellan 2D/3d etc..
ska inte vara något om allt funkar som det ska.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Kan ju iof vara så att gpu-z inte stämmer (gpun som du syftar till btw är minnet, men det står gpu:memory och ovanför finns gpu:core som inte syns i bilden) men när volten enligt gpu-z är 1.0875 så sjunker temperaturen med ca 20-30c också till skillnad från när det står 1.65. Känns ju därför som om det stämmer.

Aja vet inte riktigt vad man kan göra, har defaultat i SmartDoctor ett antal gånger (trots att jag inte hade pillat till att börja med) och då lugnar det ner sig för att sedan poppa upp igen.

jaha du använder inget annat program som man kan ändra volten i?
annars vet ja inte, kanske ba å invänta nya drivisar elr flasha bios =/

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35C | Core 2 Duo E8500 4,4 Ghz | Saphire Radeon HD5850 | OCZ Reaper 4 GB | Samsung Spinpoint 500GB/300GB | Windows Vista 32-Bit

Permalänk

Fick mitt 5870 idag, efterlängtat!

Ett litet problem dock: Windows vill bara köra i 60 hz. Innan, med mitt 1950XT (eller nåt) var det inga problem att köra 75, så skärmen är kompatibel. Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av che_niels

Ett litet problem dock: Windows vill bara köra i 60 hz. Innan, med mitt 1950XT (eller nåt) var det inga problem att köra 75, så skärmen är kompatibel. Någon som vet vad problemet kan vara?

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

Något i den tråden som kanske kan hjälpa dig? Specifiera gärna vad du har för skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av che_niels

Jasså? Vart hade du beställt det?

Grattis iaf, måste kännas gött.

Permalänk

anders.149: Har en BenQ G2222HDL, 21.5", LCD. Verkar vara problem för de flesta som kör Windows 7. Ingen fix verkar ha kommit än tyvärr, så man får vänta.

askice: Min polare skulle ha en extern dvd-spelare så gick till den lokala datorbutiken och minsann, där stod ett HD 5870. Väntade på ett 5850 därifrån men några hundra extra är det fanimig värt att få nu, dessutom ett bättre kort.

Permalänk
Medlem

Då de skickar alla kort så fort de får in dem får ni nog vänta länge innan de kommer ha dem på lager..

Ta och beställ ett istället så har ni möjlighet att få dem iaf ^^

Beställde innan jul och det tog ca 1 vecka innan det kom, helt ok enl. mig iaf. (och ja det var framflyttade datum även då ^^)

Så sluta gnälla och beställ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av askice
MEN HERREGUD. Skulle ha kommit in typ 70 kort på komplett idag (bekräftat stod det) men du har dem flyttat fram datumet ytterligare. BEKRÄFTAT MY ASS. Jävlar va arg jag blir, har väntat i 2 månader nu på det där jävla kortet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
http://www.techsweden.org/nyhet/olrw-tillgangligheten-pa-5870...

Vilket skitsnack, finns fortfarande typ inga butiker som har kort i lager, komplett är den enda.
Misco bara fortsätter skjuta upp datumet på sina kort. De har ändrat taktik med datum-uppskjutningen, nuförtiden skjuter de upp datumet med 1 dag varje dag.
I artikeln skriver de: "nästan alla butiker har kort på ingång". LOL, borde stå istället: "inga butiker har ingen som helst aning om när de kommer få in fler kort".

Visa signatur

Intel C2Q 9650 / Samsung skit minnen / ATI Radeon 5850 / Samsung 22"

Permalänk
Medlem

Fick mitt Vertex 5850 idag

I CCC kan man endast höja frekvensen till 775MHz, vad rekommenderar ni för annat program att använda istället?

Mitt 400W-nätagg klarar det hur fint som helst förresten. Jag var lite osäker på om det skulle funka men det är inga problem, det är lika svalt och tyst som vanligt!

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86

I CCC kan man endast höja frekvensen till 775MHz, vad rekommenderar ni för annat program att använda istället?

Mitt 400W-nätagg klarar det hur fint som helst förresten. Jag var lite osäker på om det skulle funka men det är inga problem, det är lika svalt och tyst som vanligt!

msi afterburner samt amd gpu tool.
dessa i kombination kan ge 1ghz+ om kortet pallar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan även flasha bios till asus och använda smartdoctor eller till msi och använda msi afterburner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag vet men jag vågar mig inte på det än.

gpu tool lyckas jag inte starta trots att jag kör som administratör, "no valid devices found" eller något liknande får jag upp.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag vet men jag vågar mig inte på det än.

gpu tool lyckas jag inte starta trots att jag kör som administratör, "no valid devices found" eller något liknande får jag upp.

nej de är klart, man behöver knappt överklocka det enligt mig, funkar fint för de jag gör iaf sen kan man ju behöva lite bättre kylning än stock

Samma händer mig när ja försöker starta det =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisch
Då de skickar alla kort så fort de får in dem får ni nog vänta länge innan de kommer ha dem på lager..

Ta och beställ ett istället så har ni möjlighet att få dem iaf ^^

Beställde innan jul och det tog ca 1 vecka innan det kom, helt ok enl. mig iaf. (och ja det var framflyttade datum även då ^^)

Så sluta gnälla och beställ

Har redan beställt på komplett, och har som sagt fått väntat sedan den tionde november nu.

Permalänk

Fungerar vga till scart modden på 5850?

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Är det nån som använder denna kabel med hd5000 serien?

Permalänk

255c enligt gpu-z Trolig?

http://img187.imageshack.us/img187/9022/dramigbaklanges.jpg
http://img187.imageshack.us/img187/2959/ohcrap.png

Aja tror jag löste problemet med att kortet ständigt övervoltade sig själv. Avinstallerade Asus SmartDoctor och nu har den skärpt sig, inte sett något konstigt hopp i volten under flera timmar nu. Skönt. Hoppas kortet inte fick alltför mycket stryk.
Såg att flera andra hade liknande problem när jag googlade, drygt.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Asus 5870 skickat från Komplett nu, beställdes i mitten av November...:)

Permalänk

Asså allvarligt talat.. jag börjar seriöst tappa hoppet snart. Det känns som att jag ALDRIG, >ALDRIG< kommer få mina 5870 kort.
Misco flyttar datumet framåt hela jävla tiden, varenda dag. I den här farten ligger det preliminära datumet på 2011 snart.
Känns så jäkla hopplöst... vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, är fan nästan sugen på att avbeställa hela min nya dator för 22k som jag har beställt.
Sen gör det mig ännu surare när alla jäkla noob sajter säger hela tiden: "nu är det HD5xx kort på ingång, nu är bristen över", JÄVLA LÖGNARE. Det finns ingen som helst ljusning i sikte.

Ville bara avreagera mig lite.. bägaren håller på att rinna över för mig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Asså allvarligt talat.. jag börjar seriöst tappa hoppet snart. Det känns som att jag ALDRIG, >ALDRIG< kommer få mina 5870 kort.
Misco flyttar datumet framåt hela jävla tiden, varenda dag. I den här farten ligger det preliminära datumet på 2011 snart.
Känns så jäkla hopplöst... vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, är fan nästan sugen på att avbeställa hela min nya dator för 22k som jag har beställt.
Sen gör det mig ännu surare när alla jäkla noob sajter säger hela tiden: "nu är det HD5xx kort på ingång, nu är bristen över", JÄVLA LÖGNARE. Det finns ingen som helst ljusning i sikte.

Varför beställer du inte bara på något annat ställe då?!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Har du ringt de ännu? Framgår inte av din text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med om datumen som de ständigt skjuter upp, inte kul alls.
Men tyvärr kan man nog inte göra så mycket åt det mer än att skicka mail och ringa (vilket jag har försökt med). Enligt de svar jag har fått från misco, arbetar de på ett nytt lagersystem och det hittills bästa svaret jag har från dem är:

"Skillnaden i leveransinformation är inget som vi skapar själva, utan det är våra inköpskällor som skickar detta data. Om ingen av våra leverantörer skickar ett preliminärdatum så står det endast ”ej i lager” hos oss. Troligen kan det också vara så att flera av våra inköpskällor bara inte har aktiverat preliminärdatum-funktionen för oss då denna funktion är ganska ny för oss. Vi skall undersöka detta snarast."

Samt:

"Många av våra kollegor visar leveransdatum som vi aldrig skulle våga visa då de är alldeles för osäkra."

Vad beträffar informationen som sidorna ger, ska man nog ta det med en nypa salt. Till vilka butiker och hur många kort av olika modeller som skickas till Sverige, har jag ingen aning om.

Precis som hos komplett, kan misco helt plötsligt få in kort i lager fast det står att preliminärdatumet ligger 2 veckor ifrån

/Markus

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns ju flera hundra kort inne i lager hos komplett. Beställ därifrån vettja?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Finns ju flera hundra kort inne i lager hos komplett. Beställ därifrån vettja?

Finns 3 anledningar till att jag inte vill göra det...

XFX kortet kostar 600 kr mer på komplett, jag betalade 3400 kr per styck för mina Asus kort. Så eftersom jag köper 2st så blir det 1200 kr extra som jag måste hosta upp.

Det kan hända att Misco får in en massa kort dagen efter att jag har avbeställt korten från Misco och beställt från Komplett istället, skulle inte bli förvånad om det hände mig med min sedvanliga otur. Avbeställde min X25-M G2 SSD disk från Misco för några dagar sen och beställde den från ett annat ställe, och vad händer? Givetvis så får Misco in hundratals diskar dagen efter.

Och jag vet inte hur lätt det är att avbeställa enstaka produkter i samma order (jaja är säkert lätt och det går att ta reda på..)

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns 3 anledningar till att jag inte vill göra det...

XFX kortet kostar 600 kr mer på komplett, jag betalade 3400 kr per styck för mina Asus kort. Så eftersom jag köper 2st så blir det 1200 kr extra som jag måste hosta upp.

Det kan hända att Misco får in en massa kort dagen efter att jag har avbeställt korten från Misco och beställt från Komplett istället, skulle inte bli förvånad om det hände mig med min sedvanliga otur. Avbeställde min X25-M G2 SSD disk från Misco för några dagar sen och beställde den från ett annat ställe, och vad händer? Givetvis så får Misco in hundratals diskar dagen efter.

Och jag vet inte hur lätt det är att avbeställa enstaka produkter i samma order (jaja är säkert lätt och det går att ta reda på..)

Är man snål så är man. Korten kostar cirka 4000kr i dagens läge, bara att inse. Sen att du har beställt lockvaror är helt upp till dig. Var så roligt när du klanka ner på andra som köpte HD5850 för dryga 3000kr, nu sitter du själv och bölar över att du inte får dina HD5870

Själv har jag njutit av mitt "dyra" 5850 ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem

PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5 för 2550 kronor.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498843

100+ i lager hos komplett.se

Jag har beställt sedan några dagar sedan och nu plockas min order Har valt att hämta ut i Stockholms-utlämningsbutik - tror ni jag kommer att få göra det imorgon trots att det är lördag? Dvs fraktas något ikväll?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag undrar fan ifall jag ska köpa ett 5870 nu eller vänta på vapor-x och köpa det (kommer in 1:a Feb).

Vad tycker ni?

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrrdin
Jag undrar fan ifall jag ska köpa ett 5870 nu eller vänta på vapor-x och köpa det (kommer in 1:a Feb).

Vad tycker ni?

Om det Sapphires mer påkostade modeller känns värt det för dig och du vill lägga ut pengarna så slå till. Om kylningen på dessa kort är lika som på de HD4870/HD4890-kort så kan det nog vara värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om det Sapphires mer påkostade modeller känns värt det för dig och du vill lägga ut pengarna så slå till. Om kylningen på dessa kort är lika som på de HD4870/HD4890-kort så kan det nog vara värt.

Jag läste en liten fin recension för ett par dagar sen på Sapphire HD5870 1GB Vapor-X och i load så sänktes temp med ca 20 :).

Kortet slösar lika mycket som ett lätt överklockat 5870 också, så det är ju najs.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5 för 2550 kronor.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498843

100+ i lager hos komplett.se

Jag har beställt sedan några dagar sedan och nu plockas min order Har valt att hämta ut i Stockholms-utlämningsbutik - tror ni jag kommer att få göra det imorgon trots att det är lördag? Dvs fraktas något ikväll?

Posten skickar inga paket på helgen så nej du får det med största sannolikhet på måndag tidigast!

Vill förresten säga att jag nu avbeställt mitt 5870 från misco och la en beställning hos komplett, mycket besviken på miscos support i detta läge!

Har någon några sjyssta förslag på bättre kylning till mit xfx 5870 så vore jag glad över förslag!?

Mvh Sebastian

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

Ska köpa ett 5850 - såg att Powercolor fanns för 2550. Funderar bara om jag ska köpa det direkt eller vänta ett par veckor, eftersom många butiker verkar få in massvis de kommande veckorna, och hoppas på prissänkningar. Vad tror ni?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred - 7st 120mm, 1st 200 mm fläktar | Corsair CMPSU-620HX 620W | ASUS M4A89GTD-PRO/USB3 | AMD Phenom II 965BE 3,4Ghz - Corsair H50 | 2x2GB Corsair DOMINATOR 1600MHz - Dominator Airflow Fan | PowerColor Radeon HD5850 - Scythe Musashi - BenQ G2412HD | 2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 RAID0 | ASUS Xonar DX | Logitech Z-5500 | Sennheiser HD555 | Logitech MX510 | Logitech G15 V1