Permalänk
Robot

Projekt 334 -> 1337

Kom över ett vattenkylningssystem relativt billigt, och eftersom jag väldigt länge velat ha lite vatten i datorn (av någon anledning) så gjorde jag ett litet impulsköp.

Efter ganska intensivt surfande på sweclockers och xtremesystems de senaste åren så har man ju insett att en dator inte kan se ut hur som helst, särskilt inte med vatten i!

Så började ju skissa och efter mycket om och men så kom jag tillslut fram till detta

Komponenter:
CPU: intel e8400
GPU: ATI 4850
MB: Gigabyte EP35-DS3
RAM: Corsair XMS2 (4Gb)
Chassi: Coolermaster Elite 334

Vatten:
GPU: Swiftec MCW-60
CPU: Aquacomputer Culpex HD
Pump: Phobya DC-260
Tank: XSPC 5.25 bay reservoir
Slang: Masterkleer 13/10 White
Radiator: Black ice extreme 240

Hoppas ni ursäktar det löjliga projektnamnet, kunde inte komma på bättre

Besök albumet: Projekt 334 -> 1337 av Bread_

Permalänk
Medlem

intressant lägger min röst när fler bilder kommer!

Permalänk

Ser ut att bli riktigt bra! Hade ett 334 innan mitt R2 och det är inte det roligaste chassit att modda men blir snyggt om man lackar insidan svart och tar bort 3,5" platserna. Vad kör du för radiator? Längtar tills mina vatten grejer kommer i nästa vecka:D Ska hämta tank(likadan som din) och en slim 240 radiator nu Väntar med poäng men på god väg mot en 10.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Ser schysst ut, väntar med bedömning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Ser ut att bli riktigt bra! Hade ett 334 innan mitt R2 och det är inte det roligaste chassit att modda men blir snyggt om man lackar insidan svart och tar bort 3,5" platserna. Vad kör du för radiator? Längtar tills mina vatten grejer kommer i nästa vecka:D Ska hämta tank(likadan som din) och en slim 240 radiator nu Väntar med poäng men på god väg mot en 10.

Tack Jag kör en Black ice extreme 240. skall lägga till det i beskrivningen

bilder på insidan kommer kanske redan kväll!

lycka till med vattnet! det är mycket jobb men fan vad kul det är!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut "relativt" billigt var det inte, det VAR billigt
På sista bilden, har du böjt GPU-blockets fitting, eller har du satt någon annan än de medföljande där?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Tack Jag kör en Black ice extreme 240. skall lägga till det i beskrivningen

bilder på insidan kommer kanske redan kväll!

lycka till med vattnet! det är mycket jobb men fan vad kul det är!

Hoppas på det
Tack!Kul att att bygga om burken så de är det värt Har också velat kör vatten ett tag nu men blev H50 först men hittade på rad+tank till ett schysst pris så då vart det runt 1,5k för hela systemet så då slog jag till Kul som faen ska det bli:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Ser bra ut "relativt" billigt var det inte, det VAR billigt
På sista bilden, har du böjt GPU-blockets fitting, eller har du satt någon annan än de medföljande där?

yes det är en 45 graders som sitter där. Köpte lite fittings samtidigt som jag köpte slang för att underlätta slangdragningen och det är jag jävligt glad för idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tanken skulle väl kunna varit intakt där du placerat den? Eller är det något som skulle varit i vägen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nougie
Tanken skulle väl kunna varit intakt där du placerat den? Eller är det något som skulle varit i vägen?

jo om den varigt orginal, nu var den redan lite moddad så den passade inte längre i ett 5,25 fack. Sedan är det ju inte lika roligt om man inte får såga sönder saker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat hittills!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

intressant galleri. jag hoppas att du blir kommer uppdatera det färdiga resultatet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Proffsmobbare

Ser inte riktigt vad du har för fläktar men Black Ice vill ha fläktar med hög CFM, gärna snabbare Yateloons, Deltor eller San Ace.

Ser ut som att du har låg rpm/låg cfm-fläktar typ Fractal eller Nexus, vilket funkar bra till tjockare och glesare radiatorer men är långt ifrån optimalt till just tunnare och tätare såsom Black Ice.
Bara en parantes, lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

5.25" tanken sticker ut en bit orginal och det blir då knepigt att dra slangarna.

Hans lösningen är mer optimal för slangdragningen och större tank är inte nödvändigt iaf

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Ser inte riktigt vad du har för fläktar men Black Ice vill ha fläktar med hög CFM, gärna snabbare Yateloons, Deltor eller San Ace.

Ser ut som att du har låg rpm/låg cfm-fläktar typ Fractal eller Nexus, vilket funkar bra till tjockare och glesare radiatorer men är långt ifrån optimalt till just tunnare och tätare såsom Black Ice.
Bara en parantes, lycka till!

a det är nexus fläktar som dessutom skall köras på låga RPM :/ vet att detta är LÅNGT från optimalt med den radiatorn, men ville testa vattenkylning är inte ute efter extremlåga temperaturer eller något sådant. Om detta är så kul som det är hittills så blir det nog en uppdatering vid nästa komponent byte och den kommer definitivt innehålla en ny radiator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha då förstår jag! Är inte så införstådd med vattenkylning

Permalänk
Citat:

Aha då förstår jag! Är inte så införstådd med vattenkylning

Snälla citera den du svarar Blir så svårt att förstå när man bara läser det senaste inlägget och ännu värre när tråden blir längre och längre;)

Visa signatur

Permalänk

Såhär ska det se ut!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Avstängd

Så som den "Sanna" 1337 jag är tycker jag att du uppfyller den del kriterier som krävs för ett 1337 bygge. Vad ska chassit kallas då när det är färdigt? Azzassinator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Så som den "Sanna" 1337 jag är tycker jag att du uppfyller den del kriterier som krävs för ett 1337 bygge. Vad ska chassit kallas då när det är färdigt? Azzassinator

haha jo det skulle väll vara det nej men det blir ju ett Cooler Master Elite 1337 ^^ så får väll heta det haha

Visa signatur

Permalänk

Vill se fler bilder !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

lacka insidan svart, blir mycke snyggare

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ser lovande ut, men för guds skull glöm inte att sätta på VRM och minneskylningen på grafikkortet, det kommer brinna upp annars!

Väntar på fler bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337

Sanna? Jo visst, du kan ju ingenting och har själv inget att visa upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
lacka insidan svart, blir mycke snyggare

Den står färdig målad i garaget skall bara torka också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Ser lovande ut, men för guds skull glöm inte att sätta på VRM och minneskylningen på grafikkortet, det kommer brinna upp annars!

Väntar på fler bilder.

Det är faktiskt ingen kylning på VRM på oginalkylaren, kan lägga upp en bild på det senare för jag tänkte också på det men sket i det eftersom det funkade orginal :/

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Det är faktiskt ingen kylning på VRM på oginalkylaren, kan lägga upp en bild på det senare för jag tänkte också på det men sket i det eftersom det funkade orginal :/

Nej men själva meningen med att byta från passiv kylning till vatten är väl att kunna clocka kortet och ändå ha det tyst, och då kommer ju VRM samt minnen brinna!

Sen är det alltid bra med lite för mycket än för lite kylning.
Det är bara att beställa, kostar inte många kronor!

Permalänk

Dåligt att inte kyla minnena eller VRM, det är ju riktigt dåligt för kortets hälsa!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Nej men själva meningen med att byta från passiv kylning till vatten är väl att kunna clocka kortet och ändå ha det tyst, och då kommer ju VRM samt minnen brinna!

Sen är det alltid bra med lite för mycket än för lite kylning.
Det är bara att beställa, kostar inte många kronor!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Dåligt att inte kyla minnena eller VRM, det är ju riktigt dåligt för kortets hälsa!

Är det verkligen så viktigt med VRM/minneskylning på ett midend kort som 4850? har för mig att det inte är helt nödvändigt till det kortet, särskillt då det var passivt kylt från början. Rätta mig gärna om jag har fel!

men som ni säger så är det väll lika bra hittade billiga kylflänsar på kjell blir att sticka dit och köpa några så är det frågetecknet ur världen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Sanna? Jo visst, du kan ju ingenting och har själv inget att visa upp.

Om du har följt galleriena har jag haft många projekt uppe, nu har jag endast en bygglogg som är aktuell, och där har jag mycket mer än dig att visa iallafall. Låt galleriena tala för sig själva. Synd att du alltid komenterar elakt när jag skriver, vet du var ironi är för något? För att du inte ska få mindrevärdskomplex kan jag skänka mitt 4850 till dig så du kan köra CF...allmosor

Permalänk

snyggt bygge men, vart tar du in luft om 240 radiatorn blåser ut luft?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.