Assassin's Creed fryser hela systemet! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Assassin's Creed fryser hela systemet! Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
Hepp, datorn hängde sig alldeles nyss när jag körde den här demon.
Kan det helt enkelt vara så att mitt grafikkort är skadat? Det är inget fel på temperaturerna såvitt jag ser (Ett 1Gb 4870, idlar i 50c och ligger i 60-70c i load)
men ändå? Finns det något program som man kan använda för att "testa" graffekortet, på något vänster?
ESD-skador skulle inte förvåna mig, klumpig som man var för 9 månader sedan
Och vettefan var kvittot är någonstans... /headdesk

Uppdaterad;

Jo, nu är det så här att jag relativt nyligen har anskaffat Assassin's Creed till PC, efter att ha kört det timtal på konsol - Och av någon anledning så hänger det hela datorn, helt slumpmässigt.
Det spelar ingen roll var jag är eller vad jag gör i spelet, det bara fryser fast och tvingar mig till att starta om datorn. Helt slumpmässigt, verkar det som.
Andra spel fryser inte alls som AC (Det har av någon anledning hänt, dock: Tre gånger på CoD4, och två gånger på GTA IV kan jag dra mig till minnes. Har även hänt en hel del gånger när jag sett på flashvideor. Kan problemen vara besläktade?)

*Har kollat alla mina temperaturer, och jag ser inget fel med dem. Har t o m skaffat en ny kylare till processorn, och efter att ha kört ett 4 timmars stresstest i prime95 dök det inte upp några fel.
*Spelet är patchat.
*Spelat utan uppkoppling (Spelet försöker ansluta till någon udda server =/)
*Installerat om spelet.
*Kört utan några program i bakrunden.
*Kört utan skiva, med en crack - Förändrade ingenting.
*Defragmenterat partitionen som det är installerat på.
*Uppdaterat/ominstallerat drivrutiner.
*Uppdaterat BIOS så gott det går.
*T o m kört alla grafikinställningar på lägsta möjliga!

OS är 32 bitars XP Pro med SP 3 installerat... Bah, orkar verkligen inte installera om hela Windows for att se om det funkar då, alla andra spel funkar ju ordentligt.
Specs ser ni i min sig (Prollen är INTE överklockad)

Jag kanske har glömt något, men är det något ni undrar så svarar jag gärna.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

*host*Bump*host*

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
*host*Bump*host*

Kolla tempen på processor och grafikkort.

/inb4lock

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Antagligen något som inte är stabilt, AC är ett rätt krävande spel så är det inte 100% stabilt så lägger det av rätt fort. Kolla temperaturer på cpu, gpu, nb, sb tex, också spänning till cpu, nb, ramminnen samt timings.

Kanske testa prollen med prime95, minnen med memtest för att sänka chansen att det är dom.

Rensa grafikdrivrutinerna, avinstallera, sen driver sweeper. Lägg in nyaste från ATi's hemsida. Dock verkar 9.11 & 9.12 lite ostabila ibland så 9.10 kanske är ett bättre val.

Ehm, ansluter till udda server, har du verkligen original? Vad jag vet så ansluter in te AC till nätet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Kolla tempen på processor och grafikkort.

/inb4lock

...Jag har ju redan kollat. Och skrivit.

Och av vilken anledning skulle tråden låsas? För att jag bumpade upp den, efter att inte ha fått något svar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Antagligen något som inte är stabilt, AC är ett rätt krävande spel så är det inte 100% stabilt så lägger det av rätt fort. Kolla temperaturer på cpu, gpu, nb, sb tex, också spänning till cpu, nb, ramminnen samt timings.

Kanske testa prollen med prime95, minnen med memtest för att sänka chansen att det är dom.

Rensa grafikdrivrutinerna, avinstallera, sen driver sweeper. Lägg in nyaste från ATi's hemsida. Dock verkar 9.11 & 9.12 lite ostabila ibland så 9.10 kanske är ett bättre val.

Kan du ta det där en gång till? Jag är inte så värst haj på det här.
Vad är sweeper?
Är Prime95 ett program? Hur använder jag det isåfall, senare?

Jag kan kolla en gång till vad jag får för temp och spänning när jag spelar, och posta här, om det hjälper? Använder CPUID HWmonitor.

Edit: Jo, spelet ansluter av någon udda anledning. Något vajsing med Ubisoft, har du installerat så kan du t ex bocka för Dx9 och DX10 (.exe?) i Windows-Brandväggen>Undantag.
Ska väl ta och installera om drivisen(arna) också Tänkte inte på det, fastän det är något av det mest grundläggande.

Men hur kan detta vara? GTA IV kräver väl flera ton mer? Och fastän jag kör på lägsta settings (I Assassin's Creed) så hänger det sig.

Edit#2: http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-%28Setup%... och http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103?

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Tanka ner ett program som heter coretemp som är för intel prollar, det ska visa rätt temperatur, kolla tempen där samtidigt som du startar ett torture test, small fft i prime95, din prolle kommer att bli väldigt varm, om den blir för varm så stäng av programmet så du inte grillar din dator. Se till att du har error checking eller round off checking eller vad det kallas aktiverat i prime95, låt det gå i nåra timmar OCH KOLLA SÅ DET INTE BLIR FÖR VARMT! programmet kommer att visa dig om det stöter på något fel på en eller flera kärnor. Om det inte visar något så är det ganska lugnt.

Sen memtest tror jag man måste lägga på boot diskett eller boot skiva, dra igång ett standardtest på några timmar, det kommer att lista fel om den hittar.

Driver sweeper brukar jag använda för att få bort rester av atis drivrutiner, först avinstallerar jag atis drivrutiner genom läggtill/tabort i kontrollpanelen, sen startar jag driversweeper, markerar ati display drivers, analyze, sedan bort med dom. Ta inte bort något annat än atis grafikdrivrutiner!!!

Sen startar man om datorn & installerar nyaste catalyst till exempel, om inte 9.10 är stabilast... Detta kanske är det första du bör testa, sedan leta efter fel med programmen ovan.

Edit, 75c är ganska högt, speciellt vid spelande!!!

Permalänk
Medlem

Hah... Aja, vi får se om det kanske krävs ny kylare?
Vad är för varmt, förresten? 110c?

Kärnorna idlar lite över 40c.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Min Q6600 ska inte gå över 80C och det är mycket, närmar du dig det så är det för högt. Datorn ska slå av sig någonstans över det, ev räknar processorn fel och det blir bluescreen eller nån annan typ av fel, omstart...

Permalänk
Medlem

Jahaaaaa...
Kan ju vara anledningen till att mitt system beter sig lite udda ibland - Hänger sig av Flash videor och skit.
Och jag antar att AC kräver mer av den.
Udda, för det har bara hängt sig en gång under GTA IV, med sin djävulska fysik; MEN eftersom det, till skillnad från AC, har stöd för 4 kärnor...

Iaf, det är bättre än förr - Hade inte satt fast kylaren ordentligt, och en av kärnorna gick upp i 100c Sedan så gick det ner med 25c, och då satt den riktigt ordentligt.
Det är ju prollens standardkylare, så man kanske borde satsa på en ny? Tips på en bra, tyst fläkt till en Q9550, ej överklockad?
Kan passa på att köpa nya chassifläktar, också. Dem här låter för jävligt.

Men ska jag slå av stresstestet vid ca 80c, alltså?

Edit: Körde prime95 som du sade, och nådde följande temperaturer ca 5min? Kanske mindre tid.

Core#0 - 90c
Core#1 - 83c
Core#2 - 79c
Core#3 - 76c

Är det inte lite riskfyllt att låta det stå 6 timmar, om temperaturen ökar så fort?

Edit2: Äsch, har kört det 18 min nu utan att någon kärna har gått över 100c. Jag låter det väl gå så ett par timmar.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Kör inget stresstest på prollen om den närmar sig 80c!!!

Permalänk
Medlem

Aja, det blir väl att skaffa en bättre kylare. Det upptäcktes iaf inga fel under tiden som programmet körde.
Och förhoppningsvis har inget skadats pga min idioti

Aja, grafikdrivisarna är ominstallerade.

Några tips på bra och förhållandevis tysta CPU-kylare, 775sockel?

Edit: Och ang strömförbrukning och sånt... Så vet jag inte vad som är in eller ut, här är iaf en bild av vad jag kan se i HWMonitor för tillfället.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
...Jag har ju redan kollat. Och skrivit.

Och av vilken anledning skulle tråden låsas? För att jag bumpade upp den, efter att inte ha fått något svar?

Jaha trodde den skulle låsas för bumpning är inte tillåtet, av vad jag har sett iaf.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt 100 att det är tempen som slaktar spelet, men jag skulle inte köra med en så varm prolle i vilket fall som helst, thermalright ultra extreme (TRUE) är annars en bra kylare, kör den på min Q6600 på 3,4GHz, om man sedan behöver 1 eller 2 120mm fläktar på den beror väll lite på chassit. (bekräfta temperaturerna med andra program utifall)

När du spelar blir också graffen varm, vilket gör hela burken varmare, inkl prollen. Men om det ENDAST är AC som krashar finns det ju en chans att det är drivrutiner. Gå tillbaka några månader kanske är värt att prova i vilket fall som helst.

Anyway, jag kan inte hjälpa dig mer, vill ju inte att du skall grilla din dator, memtest kanske om du orkar testa, bränna ner som bootbar cd & kör ett par timmar, för att utesluta minnen. Detta brukar inte göra prollen så varm.

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Men kan väl ta och skaffa ny kylning då.
Den här, kanske? Kör helst inte passiv kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Jaha trodde den skulle låsas för bumpning är inte tillåtet, av vad jag har sett iaf.

Elaking.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att jag skadat min processor på något vänster, under den tid jag kört temperaturerna 70c-100c (!!!)?

GTA IV kräver ju mycket processorkraft, men eftersom spelet har stöd för alla fyra kärnor i Q9550 så kanske den inte stressas lika mycket ändå, som i AC (stöd för 2 kärnor), CoD4 och t o m när jag spelar upp YouTube-filmer?

Får ta och köra ett längre test i prime95 då, när nya kylaren har kommit Aja, det har inte ens gått ett år sen jag började lära mig om datorer. Och man lär sig om sina misstag.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk

har du provat att starta om datan?

Permalänk

Jag tror att de håller på att fixa lite problem för jag har sett att de har flyttat fram realesen på spelet till pc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Shoot
Jag tror att de håller på att fixa lite problem för jag har sett att de har flyttat fram realesen på spelet till pc.

ehm, okey, det här gäller väll ettan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurravonadolf
har du provat att starta om datan?

Va? Dumma troll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
ehm, okey, det här gäller väll ettan?

Nej då Men kan jag ha skadat prollen? Som gick på 3000 spänn förra året /headdesk

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Så du snackar om AC2? inte undra på om det lägger av, det är väll inte släppt än...

Permalänk
Medlem

Det var ett skämt...

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
Va? Dumma troll.

Nej då Men kan jag ha skadat prollen? Som gick på 3000 spänn förra året /headdesk

jag är inget troll jag försöker bara hjälpa.men det kan hjälpa om du startar o datan.jag gjorde det en gång och det gick jätte bra sen.vad är prolle?

Permalänk
Medlem

prolle = slang för processor :S

Permalänk
Avstängd

Nu pallar jag inte läsa igenom allt....

Men har du testat att montera om kylaren på Prollen?

Kollat så att Din Spänning (VCore) på prollen är rätt?

Uppdaterat biosen på mobot?

Kollar så att SB/NB har ok temp så att inte deras temp sprider sig till sockeln och värmer upp cpu'n.

Om du är osäker på din Org.Vcore så resetta biosen via Cmos. Sen gå därifrån vilken Original Spänning du har på Prollen.

//Piddeman

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Prollen är oklockad med rätt spänning (Tror jag), temperaturerna är fina, och uppdaterade just BIOS (Tror jag, än en gång. Är osäker på hur Asus Update Utility funkar, ska man ta den nyaste uppdateringen i listan?)

Det fryser fortfarande.

Edit:

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
prolle = slang för processor :S

ok tack. finns det btw nåt kompis system på en här sidan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurravonadolf
ok tack. finns det btw nåt kompis system på en här sidan?

nej, och så heter det dator.

Permalänk
Medlem

Hepp, datorn hängde sig alldeles nyss när jag körde den här demon.
Kan det helt enkelt vara så att mitt grafikkort är skadat? Det är inget fel på temperaturerna såvitt jag ser (Ett 1Gb 4870, idlar i 50c och ligger i 60-70c i load)
men ändå? Finns det något program som man kan använda för att "testa" graffekortet, på något vänster?
ESD-skador skulle inte förvåna mig, klumpig som man var för 9 månader sedan
Och vettefan var kvittot är någonstans... /headdesk

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk

det kan heta data ochså.

Permalänk
Avstängd

Testa att avinstallera drivrutinerna från Grafikkortet och sen installera en tidigare drivrutin från AMD.

Hade det varit ESD-skada hade du märkt det direkt. Jag råkade ge mitt gamla 6800GS en stöt och skärmens bildyta blev grön, rosa och blå :P. korten överlever sällan en statisk stöt 99.9% av dom drabbade dör xD.

Du kan alltid testa att köra ett Real time HDR test - http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/#Download - För att se om ditt kort är stabilt eller Fûrmark går med bra att testa om grafikkortet är stabilt.

Sen kan du alltid testa att om montera kylaren och se om strömsladdarna sitter i alla kontakter i ditt moderkort och graffekortet.

Testa även att sätta grafikkortet i en annan PCI-E Port, kan funka.

När min brors dator var helt ostabil så fick jag plocka ur alla datorkomponenter och montera fast allt från scratch. Och hans dator är stabil än idag. Så om du vill testa detta så är det värt ett försökt att om montera allt och sen installera allt igen.

BTW; Har du fått något spel stabilt?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<