Värdelösa Corsair TX 650W, alternativ?

Permalänk
Medlem

Värdelösa Corsair TX 650W, alternativ?

Jag har betat av två corsair TX 650W på Dustin nu. Båda har ett högfrekvent ljud i olika situationer. T ex i spel, video, och en del andra program. Otroligt störande.

Vad finns det för bra alternativ? Jag vill ha ett nätagg av bra kvalitet som inte gör en tokig. Jag trodde att Corsair var bra kvalitet men efter detta hatar jag deras nätagg.

Visa signatur

i5 750 @ 3,8GHz/Coolermaster hyper 212+/Asus P7P55D/Corsair Dominator 2x2 GB 1600MHz DDR3/XFX 4770/Samsung spinpoint 1TB F3/Coolermaster silent pro 700W/Dell 2209 WA

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010151261.aspx
haar den själv och ja hör knappt att datorn är igång
Sen har du modulära kablar, så du slipper du ha miljoner kablar i ditt chassi. Så jah skulle tagit den=)

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag kör enbart nätagg från Corsair; just för att de är så otroligt tysta och pålitliga.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk
Medlem

Jag kör Seasonic och är toknöjd. De verkar dock vara svåra att hitta i Sverige. Hittade de iallafall hos Sekvencia (som dessvärre verkar ha dåliga leveranstider).

http://www.sekvencia.se/SearchResult.aspx?q=kw:Seasonic

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Corsair är ungefär så bra som dom blir, så källan är troligen något annat. Låter i din beskrivning att det är en spole som låter. Teoretiskt sett kan spolens ljud vara orsakat "utifrån" alltså att elnätet fram till datorn är hårt påverkade av massa olika apparater som förstör sinusvågen. Har du testat att koppla in datorn på en annan elslinga i huset?

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk

låter som du mest haft otur,

men annars är cooler masters agg att rekommendera, stabila och tysta kör ett 520w själv och är hel nöjd!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

TEST: 18 Nätaggregat

Hittade detta test hos IDG.
Testet är utfört av tidningen Microdatorn.

http://www.idg.se/2.1085/1.282097/s...l-2-550---650-w

http://www.idg.se/2.1085/1.274803/s...del-1-400w-500w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Corsair är ungefär så bra som dom blir, så källan är troligen något annat. Låter i din beskrivning att det är en spole som låter. Teoretiskt sett kan spolens ljud vara orsakat "utifrån" alltså att elnätet fram till datorn är hårt påverkade av massa olika apparater som förstör sinusvågen. Har du testat att koppla in datorn på en annan elslinga i huset?

är du säker på att det inte är grafikkortet som börjar tjuta?

har själv ett x1900 kort som börjar tjuta när man belastar det ju hårdare desto mer tjuter det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ska titta närmare på Coolermaster.

Ja jag tror jag haft otur men om man googlar på problemet så verkar "många" uppleva samma typ av problem med corsair. Sam_h: ska testa koppla in den på en annan elkontakt. Tack för tipset.

Visa signatur

i5 750 @ 3,8GHz/Coolermaster hyper 212+/Asus P7P55D/Corsair Dominator 2x2 GB 1600MHz DDR3/XFX 4770/Samsung spinpoint 1TB F3/Coolermaster silent pro 700W/Dell 2209 WA

Permalänk
Medlem

Rouge: Ja jag är 100% säker på att det inte är grafikkortet. Har haft nätagget utanför chassit för att försäkra mig om det.

Visa signatur

i5 750 @ 3,8GHz/Coolermaster hyper 212+/Asus P7P55D/Corsair Dominator 2x2 GB 1600MHz DDR3/XFX 4770/Samsung spinpoint 1TB F3/Coolermaster silent pro 700W/Dell 2209 WA

Permalänk
Medlem

Chill Innovation gör tysta och bra nätagg och kan vara ett bra alternativ. Har en av deras äldre modeller och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Har själv liknande problem med min Corsair TX 650W. Jag har spelat in oljudet, hänvisat till Corsair forum och youtube. Trots det vägrar nätbutiken (Komplett) att byta ut den. De har gjort stresstest på den och står på sig att allt är ok. Enligt de är jag den första som klagar på min Corsair TX 650W.

Är den någon som har tips på hur jag skall gå vidare? Konsumentverket kanske?

Nackdelen med COOLER MASTER SILENT, är att den har väldigt korta sladdar.

Permalänk

Har haft två Corsair-agg (VX450, CX400W) som skrek vid belastning, och det var inte fläktrelaterat.

Permalänk
Medlem

Någon som har mer info om det gäller just TX650, eller TX i allmänhet eller alla Corsair? Hur är de med de "bättre" aggen (HX750 och uppåt)?

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Hedersmedlem

finns ju zalman 850/1000W men vissa har problem med coil whine på dem och jag vet inte om det är fixat ännu (fixat på de under 850W men de är långt ifrån lika bra agg)

cm silent pro 700W är ett prisvärt alternativ, lite lustiga spänningar på linorna under olika belastning bara

Permalänk
Medlem

Själv är jag sugen på Cougar agget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
är du säker på att det inte är grafikkortet som börjar tjuta?

har själv ett x1900 kort som börjar tjuta när man belastar det ju hårdare desto mer tjuter det.

Jag har exakt samma problem med mitt TX650 från Corsair. Dock spelar det ingen roll hur mycket/lite jag belastar det. Det verkar enbart som nätagget hatar vissa spel, helt enkelt. Exempelvis kan jag spela Splinter Cell: Double Agent på högsta inställningarna i singleplayer, men när jag startade multiplayer för första gången skrek nätagget som en stucken gris redan i menyerna (de var inställda på 800*600, med det mesta avslaget, då det var första gången spelet startades). Samma sak är i Dragon Age. Dock skriker det mindre om jag klockar ner mitt grafikkort, men det är ju inte så jävla roligt.

Kanske dags att ta kontakt med inet!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Fractal Design, kör på deras 1000wattare och den fungerar klockrent och är knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Corsair är ungefär så bra som dom blir, så källan är troligen något annat. Låter i din beskrivning att det är en spole som låter. Teoretiskt sett kan spolens ljud vara orsakat "utifrån" alltså att elnätet fram till datorn är hårt påverkade av massa olika apparater som förstör sinusvågen. Har du testat att koppla in datorn på en annan elslinga i huset?

Jag testade nu under lunchen att byta elkontakt till en annan del av rummet. Som enbart belastas av nätagget. Det hjälpte inte. Fortfarande samma problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Själv är jag sugen på Cougar agget

Efter jag läste testen på idg är jag också lite sugen på cougar S 550W. Men det är lite dyrt.

Visa signatur

i5 750 @ 3,8GHz/Coolermaster hyper 212+/Asus P7P55D/Corsair Dominator 2x2 GB 1600MHz DDR3/XFX 4770/Samsung spinpoint 1TB F3/Coolermaster silent pro 700W/Dell 2209 WA

Permalänk
Proffsmobbare

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=108088

Edit:
Corsairs olika serier är OLIKA pga. att det är helt skilda aggregat och tillverkare.
Om minnet inte sviker så är det många olika "tillverkare" som hämtar sina nätaggregat från samma fabrik, Corsair är en av dessa.
D.v.s. rebrandade varor.

Lita inte blint på märkesvaror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Corsair är ungefär så bra som dom blir, så källan är troligen något annat. Låter i din beskrivning att det är en spole som låter. Teoretiskt sett kan spolens ljud vara orsakat "utifrån" alltså att elnätet fram till datorn är hårt påverkade av massa olika apparater som förstör sinusvågen. Har du testat att koppla in datorn på en annan elslinga i huset?

hade samma problem och trodde ochså det va agget men det visade sig vara en sinusvågen som va fucked up. trög som man va så köpte man ett starkare agg utan snabbare genomtänkning. det fortsatte låta med det nya agget så blev jag lack. bytade chassi o sen va allt över haha. sålde det gamla 650 agget till en polare för en super billig peng istället för o ha det liggandes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrazy
Någon som har mer info om det gäller just TX650, eller TX i allmänhet eller alla Corsair? Hur är de med de "bättre" aggen (HX750 och uppåt)?

alla agg från corsair i den högre klassen är det ingen som klagat på vad jag vet.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd

Hade ett TX750w... usch jävla oljud ifrån det agget asså!

Köpte mej ett HX750w snortyst.. snacka olika kvalle på aggena...

Permalänk
Inaktiv

HX-aggen är problemfria vad jag vet och erfarit. TX-aggen kan krångla beroende på vilka grafikkort de kombineras med och kvaliteten på dessa.

Permalänk
Avstängd

Om ud inte vill ha Corsair igen så kan du ju kolla på T.ex. BeQuiet!, cougar, EnearMAX och CoolerMaster.. Finns väldigt många!

Sitter själv med ett BeQuiet! PurePower 530watt, riktigt bra agg dock inte modulert...

MVH

Permalänk
Medlem

Mitt TX750 är ljudlöst.

Men jag kan rekommendera Cougar aggen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Köp ett Antec... jag har haft både Corsair och Antec, och Antec agget funkade mycket bättre åt mig.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

mitt nästa agg köp blir utan tvekan modulärt. lätt värt de extra pengarna.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
mitt nästa agg köp blir utan tvekan modulärt. lätt värt de extra pengarna.

Ja det är ju det... Får bli det för mig med, men nuvarande agget var mor som köpte till mig och hon vet inte vad Modulärt är, men ahh det får duga förstunden, presterar ju hur bra som helst bara att det inte är Modulärt, åandra sidan så kan man ju göra det modulärt själv om det är så! ;P

Permalänk
Hedersmedlem

Seasonic X är annars väldigt intressant enligt mig

Permalänk
Medlem

Har också coil wine på ett Corsair TX 650W. Trodde först det var grafikkortet (vilket är brukligt), men gjorde lite tester och det visade sig vara nätagget. Det skriker enbart vid grafikbelastning dock, inte när enbart processorn belastas. Kan tuta lite lustigt i BIOS, och Dragon Age + Furmark skapar ljudet, dock ej DVXA. Lite konstigt, då både cpu och gfx belastar 12V-linan. Kan vara så att grafikkortets VRM:er gör något fulskabb med strömmen som är källan till problemet. Jag är inte sugen på att öppna det för att gå lös med limpistolen (garanti och reklamationsrätten försvinner).

Att reklamera tror jag inte går, nätagget fungerar ju och är hottentotterna som har hand om returen äldre än typ 30år, så lär dom inte höra det

Funderar på att bygga ett filter för 12V PCIe-kontakterna och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Nej är också service.