Permalänk

Dator död efter kylarbyte?

Tja,

Har nyligen bytt CPU-kylare och nu vägrar datorn starta. Den beter sig som om processorn inte satt i, alltså att när man startar datorn går alla fläktar och lampor igång men inte ett pip från moderkortet och ingen bild på skärmen. Den har inte startat sen jag bytte kylaren så den kan inte ha bränt p.g.a att den nya kylaren inte fungerat. Nu startar datorn inte ens med den gamla kylaren,

Finns det något sätt att kontrollera om det är processorn eller moderkortet som strular? Jag har ingen annan processor eller moderkort att testa med...

(komponenter i sign.)

tack på förhand //Viktor

Visa signatur

CPU: AMD 965@3.4Ghz // Radeon 4870 1gb // MoBo: Asus M4A78-E // PSU: Corsair 650W // Benq G2220HD // HAF922

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat att allt sitter rätt(kablar mm.)?

Permalänk

Japp de sitter som de ska, enda sladdarna jag drog ut var till en chassifläkt som var i vägen och fläktsladden till den gamla kylaren.

Det är väl ingen typ av warranty void av att inte använda kylaren som följde med processorn, speciellt inte om den inte ens startar efter bytet??

Visa signatur

CPU: AMD 965@3.4Ghz // Radeon 4870 1gb // MoBo: Asus M4A78-E // PSU: Corsair 650W // Benq G2220HD // HAF922

Permalänk
Medlem

Monterade du en bakplåt/fästplatta bakom CPU till den nya kylaren. Det händer att kabelstumparna på baksidan kortsluts av själva plåten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet har detta endast hänt när fläkten inte satt fast ordentligt, dubbelkolla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Monterade du en bakplåt/fästplatta bakom CPU till den nya kylaren. Det händer att kabelstumparna på baksidan kortsluts av själva plåten.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

tänkte bara säga att min kompis har samma problem med samma cpu, dock inte mobo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stentroll
Tja,

Har nyligen bytt CPU-kylare och nu vägrar datorn starta. Den beter sig som om processorn inte satt i, alltså att när man startar datorn går alla fläktar och lampor igång men inte ett pip från moderkortet och ingen bild på skärmen. Den har inte startat sen jag bytte kylaren så den kan inte ha bränt p.g.a att den nya kylaren inte fungerat. Nu startar datorn inte ens med den gamla kylaren,

Finns det något sätt att kontrollera om det är processorn eller moderkortet som strular? Jag har ingen annan processor eller moderkort att testa med...

(komponenter i sign.)

tack på förhand //Viktor

Har du kollat så BIOS versionen fungerar tillsammans med processorn? Däremot skulle det lösas genom att du bytte tillbaka vilket jag inte förstår. Pröva att montera om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iprenen
Har du kollat så BIOS versionen fungerar tillsammans med processorn? Däremot skulle det lösas genom att du bytte tillbaka vilket jag inte förstår. Pröva att montera om den.

Han har inte bytt cpu sen innan så varför skulle de bugga.

Min kompis som hade samma cpu testade allting utanför chassit och då fick de bild. Du borde testa detsamma Viktor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Enligt min erfarenhet har detta endast hänt när fläkten inte satt fast ordentligt, dubbelkolla?

hahhah...

ont, du kan har bränt processorn eller moderkortet om du inte har varit urladdad och då gett den en stöt

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in den nya fläkten i kontakten för CPU-kylare på moderkortet?
Vissa moderkort känner av att det inte finns någon CPU-fläkt inkopplad och startar då inte datorn som en säkerhetsågärd.