Permalänk
Medlem

När du säger det så har jag nog endast testat koppla ur diskar ur mina zfs mirrors när datorn varit avstängd för att sedan starta upp på endast en av diskarna. Då funkade det både på filservern och på arbetsmaskinen. Har inte testat bryta strömmen under drift...

Vad händer om du bryter strömmen till hela maskinen och startar upp den på nytt? För min del är det ingen katastrof om maskinen hänger sig så länge datan finns kvar om jag startar om maskineriet.

Permalänk
Avstängd

Bryter du strömmen så ska det gå bra. ZFS skriver ned alla nya data, och på slutet pekar ZFS om uber-blocket till det nya datat. Har inte uber-blocket pekats om, så ligger det gamla datat kvar intakt.

Hade inte Pr0xy råkat ut för att hans OSol dator fick strömmen bruten mitt i? Men hans data var intakta? Och sedan dess funderade han på UPS? Var det inte Pr0xy som pratade om UPS?

EDIT: Oj, jag fick strömavbrott nyss! Jag startade min OSol maskin igen och allt fortsatte som förrut, inget jobbigt hände (typ att maskinen ska fsck allting eller jättelång starttid eller nåt sånt). Mina torrents bara fortsätter tanka precis där jag var. Känns som om att jag manuellt stängde ned maskinen och bootade upp den igen. Inget strul alls. Dock körde jag inte mitt ZFSraid, det var avstängt med strömmen. Men min ZFS systemdisk klagade inte på något sätt alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ja just det, ja. En sak att tänka på, vi som kör ZFS:

Jag läste att ZFS kan få problem med viss hårdvara ibland. Skälet är att somliga företag gör billiga datorprylar som INTE följer standarden (pga få ned tillverkningskostnaderna). Och ZFS förväntar sig att hårdvaran följer standarden och då kan det uppstå problem. Köper man server hårdvara så följs standarder, men med våra konsument komponenter kan man inte vara säker. Detta, calimero, verkar vara ett sånt fall, kanske?

Halloj! Det stämmer nog. Jag har förhållandevis "billiga" komponenter i min filserver då ett av målen var att bygga en så billig burk som möjligt.
Miss av mig (man blir vis av misstagen) är att mitt moderkort inte stödjer AHCI vilket gör att OSOL "hänger" sig.

Det jag gjorde var att sätta upp en spegel (två diskar) där jag genererade en packe dummy-data som jag sedan körde "md5sum" på samtidigt som jag ryckte strömsladden för en av de speglade diskarna.
Hängningen kom omeldebart när strömmen bröts.

Bootade jag sedan om OSOL så fanns datat kvar helt intakt men det märkliga var, att när jag listade min Zpool så gick det inte att se att min pool var en speglad pool med en disk "trasig". I listningen så såg det ut som om endast en (1) disk var inlagd i poolen. Jag hade velat sett att statusen var "degraded" och att en device (disk) saknades eller inte fungerade.
När jag sedan la till spegeldisken i poolen så funkade allt klockrent igen med datat fortfarande helt intakt.

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calimero
Bootade jag sedan om OSOL så fanns datat kvar helt intakt men det märkliga var, att när jag listade min Zpool så gick det inte att se att min pool var en speglad pool med en disk "trasig". I listningen så såg det ut som om endast en (1) disk var inlagd i poolen. Jag hade velat sett att statusen var "degraded" och att en device (disk) saknades eller inte fungerade.

Intressant, jag skulle också velat se att min spegling var trasig om det saknades en disk.

Har du hittat till forumet (samma som epost-listorna) på opensolaris.org än? Där finns utvecklarna bakom tex zfs plus folk som inte bara kan teorin bakom tekniken utan faktiskt använder den storskaligt. Naturligtvis finns det en massa glada amatörer samt ett och annat troll också.

Permalänk
Medlem

@saddam,

jag hittade ett script som skrev ut filnamn, har för mig att jag postade det (eller tänkte göra det).

Mitt problem med strömavbrottet, som jag minns det, vad att min BE gick åt h-te. Alla mina zoner dog och gick inte att få igång igen. Jag hade zonerna i på min systemdisk vilket nog inte är så smart. Efter det har jag bara en zone för min DNS-server och den har en egen mountpoint.

/tank "överlevde" strömavbrottet. Men jag blir lite orolig med tanke på att jag inte kör AHCI.

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Intressant artikel i ACM, om raid-5 vs raid-6 och slutsatsen är att raid-6 inte räcker till snart. Då krävs raid-7, dvs raidz3.
http://queue.acm.org/detail.cfm?id=1670144

Artikel om hur man sätter up SunRay server software i OSol inuti VirtualBox:
http://72.5.124.69/display/srss4/SRSS_on_OpenSolaris2009.06_i...

Permalänk
Avstängd

Här är en snubbe från CERN som har en presentation om Silent Corruption och pratar endast om det. Ganska intressant. Han säger att CERN har problem med silent corruption, de kör RedHat, ext3, XFS mm. Han tycker att man måste ha end-to-end checksummor som ZFS använder, vanliga checksummor räcker inte.
https://indico.desy.de/contributionDisplay.py?contribId=65&se...

NOT: Jag försökte installera en GPT skyddad partition i Windows XP, men WinXP lät mig inte göra något, eftersom den var skyddad. Därför fick jag initializera disken i Windows XP command line:

diskpart
list disk (identifiera korrekt disk, i mitt fall är det disk 1)
select disk 1
clean

Och nu kan man formatera disken i WinXP. Funkar det fortfarande inte så kanske man kan skriva dessa kommandon:
create partition primary

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att starta ett program avsett att köras med låg processorprioritet i bakgrunden i opensolaris?

Tänkte kolla om jag kan använda filservern till att komprimera videofiler när det finns ledig processorkraft över men att denna uppgift ska ha låg prioritet och inte störa andra funktioner. Alltså ska CIFS-servern ha en högre prioritet och videokomprimeringsprogrammet ganska låg prioritet.

Man kan väl ändra prioritet hos en process med renice?
Men kan man starta programmet direkt med en viss inställd prioritet?
Eller är det så att program som startas av en vanlig användare normalt har lägre prioritet än serverfunktioner såsom CIFS? I så fall kanske jag inte behöver ändra något utan bara starta som vanligt. Men jag vill nog ändå sätta lägre prioritet än normalt eftersom det annars riskerar låsa andra program jag eventuellt kör.

Kanhända att detta så småningom blir en "serverfunktion" så att när man lägger en videofil jag spelat in med TV-kortet i en viss mapp så ska automatiskt eventuella reklampauser klippas bort, video komprimeras och ut kommer en färdig liten komprimerad mkv-fil så att jag kan spara utrymme i servern. Den är numera fylld med inspelade TV-program som tar en massa plats...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Man kan väl ändra prioritet hos en process med renice?
Men kan man starta programmet direkt med en viss inställd prioritet?

Spana lite på kommandot nice.

Permalänk
Medlem

Har sökt lite och hittade detta:
http://www.linuxtopia.org/online_books/opensolaris_2008/SYSAD...

Så det verkar som att man kan använda nice eller priocntl, men nice verkar ju enklast. Men gör man denna ändring en gång för alla eller varje gång man startar programmet? Får väl testa lite...

Permalänk
Medlem
Citat:

Har sökt lite och hittade detta:
http://www.linuxtopia.org/online_books/opensolaris_2008/SYSAD...

Så det verkar som att man kan använda nice eller priocntl, men nice verkar ju enklast. Men gör man denna ändring en gång för alla eller varje gång man startar programmet? Får väl testa lite...

För varje gång du startar. Men du kan göra ett enkelt batch-script som sätter rätt prioritet varje gång du startar processen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanhända att detta så småningom blir en "serverfunktion" så att när man lägger en videofil jag spelat in med TV-kortet i en viss mapp så ska automatiskt eventuella reklampauser klippas bort, video komprimeras och ut kommer en färdig liten komprimerad mkv-fil så att jag kan spara utrymme i servern. Den är numera fylld med inspelade TV-program som tar en massa plats...

Det är ganska enkelt, det svåra är väl att hitta någon app som konverterar från mpg2 till mkv på OSOL(?) Hojta om du behöver tips om skripet.

EDIT: Hint: http://www.bunkus.org/videotools/mkvtoolnix/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här finns HandBrake till OpenSolaris:
http://stupidpupil.co.uk/opensolaris/handbrake/

Den ska jag nog kunna använda för att konvertera MPEG-2 till mkv med x264. Verkar ha ett bra CLI för ändamålet.
http://trac.handbrake.fr/wiki/CLIGuide

Fast hellre vill jag nog använda x264 CLI direkt på något sätt istället för omvägen via handbrake. Detta verkar lovande:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=151733

Citat:

1. Input from anything, even without Avisynth or DirectShow codecs, even on Linux!

Kan man köra det på Linux så kanske man kan kompilera det till OpenSolaris också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man köra det på Linux så kanske man kan kompilera det till OpenSolaris också?

Prova, det kan bli problem men det brukar man kunna fixa med någon miljövariabel eller så.

Visa signatur

Permalänk

Jag sitter nu och surfar på opensolaris för första gången.

Men jag stötte på patrull med drivrutiner till mitt sata-kort.

Detta kortet är det
http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-SASL...

I device driver utility så står det att det saknas drivrutiner, och mycket riktigt så saknas alla diskar som sitter på kortet.
Dock så finns diskarna och kortet under boot så allt är i sin ordning förutom drivrutiner.

Kan man ordna detta på något sätt?
Programmet kunde inte själv hitta drivrutiner iaf.

Permalänk
Medlem

Kolla om det går att ändra någon inställning i kortets bios, eller om det går att byta till någon annan firmware till kortet. Annars kan det ju vara så att kortet inte stöds av opensolaris.

Själv fick jag ett billigt PCI sata-kort funka genom att byta till en annan firmware som saknade raid-funktion. Moderkortets SATA-portar fick jag igång genom att byta från ahci till IDE-kompatibelt läge. Så ibland kan man trixa till det så att det funkar. Bäst är att söka på nätet ordentligt innan man köper något för att se om någon annan fått det att funka med opensolaris.

Finns nog en del tips i den här tråden om vilka grejer som funkar. Rastersize hade väl köpt nya prylar som funkade bra?

Permalänk
Avstängd

Aj då. OpenSolaris är lite kinkigt med att stödja hårdvara. Det stödjer inte all hårdvara som t.ex. Linux gör. Jag misstänker att det inte finns drivrutiner till ditt kort, om du inte själv kan googla upp såna. Om det inte finns drivrutiner bör du nog köra Linux istället, för Linux har nog drivrutiner. Eller FreeBSD, som också har ZFS och stödjer mer hårdvara än OpenSolaris. Men när du byter OS så bör du nog först kolla om det finns drivrutiner till ditt kort.

Eller så kanske ditt mobo har tillräckligt många SATA portar, så du kan få in 9 st SATA diskar på mobo, då är allt lugnt och du kan köra OpenSolaris. Eller om du endast har 6st SATA portar, så kanske du kan köra en IDE disk som systemdisk med OpenSolaris, och sen köra 6st SATA diskar i en ZFS raid. Somliga kör OpenSolaris från en USB sticka eller nåt liknande, har jag för mig.

Permalänk
Citat:

Finns nog en del tips i den här tråden om vilka grejer som funkar. Rastersize hade väl köpt nya prylar som funkade bra?

Japp, köpte ett AOC-USAS-L8i kort (två iPASS portar och ifrån Mullet) och det fungerar prima! Enda man behövde göra var att modda det lite för att det fysiskt skulle gå att installera men det är inget svårt och något man gör på ~5 minuter.

Visa signatur

Permalänk

Det verkar vara kört med mitt sata-kort.

Det lutar nu åt att skipa en disk och sätta systemdisken och cdn på en ide-plats istället. Då får jag 8 diskar på mobo.

Permalänk
Avstängd

Det ska funka bra. Om du har mycket minne, typ 8GB, så är det ännu bättre. Det sägs att om du har mycket minne så är det ofta att diskarna aldrig används.

Och raidz2 med så många diskar som 8st är förstås perfekt.

Permalänk
Avstängd

Vad är SATA pass through som det talas om i b130? Har det något med virtuella maskiner att göra?
http://dlc.sun.com/osol/on/downloads/b130/on-changelog-b130.h...

Permalänk

Jag installerade opensolaris senaste version och försökte få igång en filserver idag.
Men jag har problem med att servern bryter nätverksuppkopplingen efter en stund så jag kopierar filer till servern.
Om jag tittar på nätverket på servern så saknas ip-numret och jag måste starta om servern för att nätverket och internet ska fungera igen.

Vad ska jag hitta på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrotniklas
Jag installerade opensolaris senaste version och försökte få igång en filserver idag.
Vad ska jag hitta på?

Är det Build130 du kör?? Jag själv *vågar* inte köra den senaste utan håller mig till Build125 på rekommendation som funkar klockrent (iallafall för mig) som filserver OS.

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar också b125. b130 är lite buggig.

Du kan boota om till OpenSolaris 2009.06 och radera b130 genom att använda "beadm" kommandot (beadm list och sen beadm destroy). Sen har du en helt ny fräsch OSol 2009.06 installation. Nu kan du göra en uppgradering till bara b125, från en fräsch OSol 2009.06.

Eller så struntar du att radera b130 och låter den vara kvar på din dator. Då bootar du om till OSol 2009.06 och gör en uppgradering till b125 direkt.

Hur man uppgraderar till b125 från en fräsch OSol 2009.06 har jag skrivit några sidor längre bak här i tråden.

EDIT: Cool artikel. De har försökt lagra internet i en container. I containern finns ett gäng SUN maskiner som kör ZFS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_emulator#Performance

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag har problem med att servern bryter nätverksuppkopplingen efter en stund så jag kopierar filer till servern.
Om jag tittar på nätverket på servern så saknas ip-numret och jag måste starta om servern för att nätverket och internet ska fungera igen.

Vad ska jag hitta på?

Jag hade liknande problem som löste sig när jag skaffade ett nätverkskort från intel istället för att köra moderkortets inbyggda nätverkskort. Testa om du kan installera andra drivrutiner på servern. Testa även uppgradera drivrutiner på klientdatorn som du ansluter med.

Permalänk

Hur i hela världen skriver man @ i teminalen, det blir ju någon (arg: 2) tjofräs istället i början av meningen.

Jag försöker installera b125 enligt denna guide under:

Starting from OpenSolaris 2009.06 (snv_111b) active BE.

1) beadm create snv_111b-dev
2) beadm activate snv_111b-dev
3) reboot
4) pkg set-authority -O http://pkg.opensolaris.org/dev opensolaris.org
5) pkg install SUNWipkg
6) pkg list 'entire*'
7) beadm create snv_118
8) beadm mount snv_118 /mnt
9) pkg -R /mnt refresh
10) pkg -R /mnt install entire@0.5.11-0.118
11) bootadm update-archive -R /mnt
12) beadm umount snv_118
13) beadm activate snv_118
14) reboot

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur i hela världen skriven man @ i teminalen, det blir ju någon arg: 2 tjofräs istället...

Provat med <ALT GR> 2 brukar funka hos mig (i putty).
Annars klassikern <ALT>64

Visa signatur

Permalänk

Om jag skriver alr gr 2 eller alt 64 så ger det samma resultat, "lars@server:~#" ändras istället till "(arg: 2)" i början av meningen.
Jag vill ha ett 2 i mitten av meningen enligt guiden och det kan jag inte göra..

Permalänk

aha, jag spang ner i källaren och prövade på burken då gick det.

Jag satt innan med remote desktop och då gick det inte...

Permalänk
Avstängd

Har du testat kopiera "@" tecknet och sen klistra in det? Det kan funka ibland.

(Jag har ett realtek NIC, som inte stöddes då, utav OSol. Så jag köpte en Intel Deskpro Gigabit NIC och nu funkar det mycket bra)