Vilket OS är lämpligt för en filserver?

Permalänk
Medlem

Vilket OS är lämpligt för en filserver?

Hejsan.

Jag vill bara inleda med att säga att jag är helt och hållet grön när det kommer till något annat operativsystem än windows. Jag har alltså aldrig arbetat i linux/BSD/solaris-miljöer överhuvudtaget. Så användarvänlighet och inlärningskurva får ses som stora faktorer i mitt slutgiltiga val.

Hur som helst så är jag villig att hoppa på något nytt och lära mig, även om det kommer att ta lång tid. Jag kommer självklart att leka runt med OS:et i en virtuell maskin innan jag ens inhandlar komponenter till filservern och när servern väl kommer upp så kommer jag att simulera HDD kraschar etc så att jag får ett hum om hur det fungerar innan jag börjar spara data på servern.

Jag letar som sagt efter ett OS att köra på min filserver. Krav som jag vill att OSet ska klara eller ha stöd för:

- Komplett fjärrstyrning. Det är väl en självklarhet i de flesta operativsystemen antar jag. Jag kommer endast att göra alla grundläggande saker så som att installera OS, sätta upp RAID och liknande via tangentbord och skärm, efter det så ställs servern in i garderoben och jag vill kontrollera allt via min windows-burk.

- Kunna kontrollera vilka användare (interna IP adresser i LAN) som får skriva/läsa ifrån servern, vilka mappar de har tillgång till och liknande.

- ZFS. Väldigt viktigt känns det som. Jag vill också att det implementeras på ett bra sätt för hög driftsäkerhet och prestanda. I FreeNAS 0.7 (baserat på FreeBSD) t.ex så är det tydligen en äldre, ostabil version utav filsystemet som används. Att köra det via FUSE i linux är inget alternativ pga prestandan. OpenSolaris är väl det operativsystemet som fungerar bäst med ZFS eftersom det är där det ursprungligen kommer ifrån och var designat för, men jag är osäker på hur OSOL klarar resten utav mina krav och hårdvarustödet verkar vara väldigt dåligt.

- Köra en torrent klient på den 24/7.

- Vara uppkopplad emot en VPN tjänst som använder PPTP protokollet. Jag vill alltså inte använda den som en VPN server utan endast att den ska vara uppkopplad mot en VPN.

- Jag kommer att köra med en UPS så OSet måste vara kompatibelt med en deamon som sköter avstängning och liknande utifall strömmen går. Så som http://new.networkupstools.org

- E-mail notifieringar om en disk dör eller liknande.

- Kunna backa upp automatiskt till externa USB diskar. Inte all data på servern utan endast utvalda mappar etc.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Re: Vilket OS är lämpligt för en filserver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
- ZFS. Väldigt viktigt känns det som. Jag vill också att det implementeras på ett bra sätt för hög driftsäkerhet och prestanda. I FreeNAS 0.7 (baserat på FreeBSD) t.ex så är det tydligen en äldre, ostabil version utav filsystemet som används. Att köra det via FUSE i linux är inget alternativ pga prestandan. OpenSolaris är väl det operativsystemet som fungerar bäst med ZFS eftersom det är där det ursprungligen kommer ifrån och var designat för, men jag är osäker på hur OSOL klarar resten utav mina krav och hårdvarustödet verkar vara väldigt dåligt.

Du har ju redan begränsat ditt val till antingen någon Solaris eller FreeBSD 8.0 så varför inte prova båda? Om du inte har några som helst erfarenheter av Unix-liknande operativsystem så behöver du öva lite. Skaffa något bra material (bok eller liknande) om hur Unix-liknande operativsystem fungerar och du måste nog lära dig minst ett scriptspråk för att få till allt som du vill ha det.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa, de du har att välja på är Någon Solaris eller FreeBSD.

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Precis. Testa de saker du är nyfiken på innan du satsar. Posta frågor här så kan du nog få hjälp. Lycka till!

Permalänk
Medlem

ubuntu om du vill köra zfs i userspace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
ubuntu om du vill köra zfs i userspace

Nexenta om du vill köra Ubuntu fast med OpenSolaris kernel istället för Linux kernel, på så sätt får du ZFS på "riktigt".

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig om jag är brysk, men varför frågar du efter vilket filsystem du ska köra för att i samma andetag säga att ZFS är viktigt? Det känns lite motsägelsefullt att fråga en sak bara för att ge villkor på vad svaret ska innehålla.

Vidare, jag gillar ZFS och tycker det är enormt lattjo på många sätt och vis, men varför är det ett krav? Du ska köra en garderobsserver och det finns åtskilligt mer mogna filsystem än ZFS som ju faktiskt fortfarande är i flux vad gäller utveckling och pålitlighet. Ja, visst, det finns mycket enormt balla grejer med ZFS men är det verkligen vad du behöver och är du villig att stå ut med de kompromisser som det kommer att kräva? Du säger också att du är ganska grön på såna här system, så att direkt ge sig in i ZFS känns litegrann som att säga att man inte vet nånting om bilar men att man vill lära sig grunderna genom att köra Formel 1.

Så, återigen, jag är kanske brysk men är inte nåt filsystem som ligger närmare jordens yta ett bättre val? Vanlig EXT4 eller Reiser är väl de första valen jag hade tittat på om jag var i din situation. Rätt verktyg för rätt jobb, är min filosofi. ZFS är som sagt väldigt ballt, men i mina öron (~15 år av Linux/UNIX-erfarenhet) så låter det som om du vill skjuta mygg med luftvärnskanon.

Men det är min åsikt, och kanske är det en enorm tragedi

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Re: Vilket OS är lämpligt för en filserver?

Citat:

- Komplett fjärrstyrning. Det är väl en självklarhet i de flesta operativsystemen antar jag. Jag kommer endast att göra alla grundläggande saker så som att installera OS, sätta upp RAID och liknande via tangentbord och skärm, efter det så ställs servern in i garderoben och jag vill kontrollera allt via min windows-burk.

SSH finns alltid, inga problem.

Citat:

- ZFS. Väldigt viktigt känns det som. Jag vill också att det implementeras på ett bra sätt för hög driftsäkerhet och prestanda. I FreeNAS 0.7 (baserat på FreeBSD) t.ex så är det tydligen en äldre, ostabil version utav filsystemet som används. Att köra det via FUSE i linux är inget alternativ pga prestandan. OpenSolaris är väl det operativsystemet som fungerar bäst med ZFS eftersom det är där det ursprungligen kommer ifrån och var designat för, men jag är osäker på hur OSOL klarar resten utav mina krav och hårdvarustödet verkar vara väldigt dåligt.

ZFS är givetvis ballt och trevligt men behöver du verkligen det? Tänk efter, vanliga filsystem duger även till mycket också.

Citat:

- Vara uppkopplad emot en VPN tjänst som använder PPTP protokollet. Jag vill alltså inte använda den som en VPN server utan endast att den ska vara uppkopplad mot en VPN.

Tyvärr har jag personligen aldrig fått PPTP VPN klienten att fungera rockstable i Linux, OpenSolaris stödet ska tydligen vara ännu sämre. Det funkar men inte stabilt nog för min del, tillslut blev jag så förbannad så jag skapade en virtuell maskin i min server och installera windows i den och kör VPNen utifrån den, ingen kul lösning för att enbart få PPTP VPN att fungera bra :/

Alternativet är att skaffa en VPN leverantör som erbjuder OpenVPN. Då är de inga problem Om någon har fått PPTP att fungera tillfredsställande i linux så får ni gärna berätta det.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag tänkte köra en gammal burk med freeNAS el. liknande och tänkte som TS köra den mot VPN, PPTP protokollet. Det går tydligen och jag skulle gärna vilja veta hur! Om än instabilt så är det värt ett försök.

Simon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

FreeBSD ska tydligen funka med PPTP, iallafall enligt följande länk:
http://www.freebsddiary.org/pptp.php