Permalänk
Medlem

Vertikala linjer och lagg

Hejsan!

Jag byggde nyligen ihop en ny dator med följande:

Asus p7p55d
Intel core 15 750
Corsair hx 750
Silverstone Fortress ft01
Corsair 4gb
intel x25 g2 80gb
Noctua uh 12p se2
Windows 7 ultimate
xfx 5870 xt

*Har installerat windows 7
*Har ställt in XMP i BIOS så det är rätt timings på minnen osv.
*Har installerat senaste drivrutiner till grafikkortet (9.12 tror jag det var)
*Har kollat CPU-temp i CoreTemp (runt 25c)
*Datorn funkar bra när jag inte spelar

MEN så fort jag spelat (eller kört benchmark) i mer än ca. 10-15 minuter så ser jag vertikala grå linjer på skärmen (dell u2410) varpå datorn blir obrukbar, eller stänger av sig. Jag vet inte vad som är fel, och jag har testat spela med fallout 3 samt Left 4 dead. Benchmark var Unigine Heaven som kraschade efter en kvart ...

Jag har läst att det kanske är minnena på http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=3694&p=3 men är inte säker på om jag skall tro stenhårt på en och samma artikel.

Finns det något självklart som jag förbisett?
Finns det några sätt att felsöka datorn som jag kan försöka mig på själv?
Alternativa lösningar?

Min intuition säger ju att det är antingen GPU eller RAM. Är det drivrutiner så borde fler ha samma problem... Ber ni mig formatera datorn och börja om igen så gör jag det, men säg gärna varför isf.

GIVE ME YOUR BEST SHOT

Permalänk
Medlem

Fick precis samma problem som dej med min i7 920 när jag klocka den vertikala grå linjer,obrukbar eller stängde av sej i spel. Är den klockad?
Min lösning var att höja CPU volten och QPI/Dram Core en smula så nu är min dator stabil å går som tåget 24/7 på 3.8MHz och ligger på 32-35 grader . Du kan ju pröva att höja en eller båda lite grand det hjälpte mej.
Hoppas det löser sej

Permalänk
Medlem

Grafikkortet var trasigt, RMA fixad.