Muskampen 2025: Segraren korad!

Abort - Varför 18 veckor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag tror du missade skämtet

Fan, jag hann inte ta bort inlägget innan det var försent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Fan, jag hann inte ta bort inlägget innan det var försent.

Mohahaha!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

*Svammel*

Edit: Och även jag garvade vid samtalsbefruktningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Därför att det är dumt att likställa det med våldtäkt.

Ingen tvingar dig att begå/göra abort om du inte vill.
Ingen tvingar dig till sjukhuset, ingen tvingar dig till narkos, ingen tvingar sig in i din kropp.

Du (läs kvinnan i fråga) VILL till sjukhus, du VILL bli sövd och du VILL att någon ska ta bort det du vill ha hjälp med.

Edit: Och även jag garvade vid samtalsbefruktningen.

Det känns som du missat några inlägg. Läs föregående sida från när det börjar bli aktuella datum igen.

jonazz: Skillnaden är motiven och konsekvenserna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Läste lite för löst i min trötthet o svamlade bara, ville bara kolla så ni är med -_-'

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att väldigt många graviditeter avslutar människokroppen själv utan att modern ens märker detta. Nu är frågan - hur ska vi straffa kvinnorna som begår omedveten abort?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Nu är det ju så att väldigt många graviditeter avslutar människokroppen själv utan att modern ens märker detta. Nu är frågan - hur ska vi straffa kvinnorna som begår omedveten abort?

Har du läst något inlägg i tråden? Ingen har väl (vad jag minns) förespråkat några straff över huvud taget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Så en sprucken kondom, ett glömt p-piller eller rentav ett oskyddat samtal på fyllan, är egentligen ett aktivt val till att skaffa barn?

Var inte löjlig.

Det är inget löjligt. Barnet har rätt att bli försörjd tills det är vuxet nog att sköta den delen. Utifrån detta är det inga konstigheter att barnets far rimligtvis då har skyldigheten att försörja barnet.

Att sen inte farsan alltid planerat att få barn ändrar inte hans skyldigheter gentemot sitt barn.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det är inget löjligt. Barnet har rätt att bli försörjd tills det är vuxet nog att sköta den delen. Utifrån detta är det inga konstigheter att barnets far rimligtvis då har skyldigheten att försörja barnet.

Att sen inte farsan alltid planerat att få barn ändrar inte hans skyldigheter gentemot sitt barn.

Jag förstår inte hur ditt inlägg är ett svar på mitt påstående att en sprucken kondom inte är ett aktivt val att skaffa barn. Vad en mans skyldighet är, när han väl blir en far, är ju lagstadgat, och nog inget du behöver sammanfatta och påpeka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Förutsatt att ingen får reda på att de dog, ge ett argument till att det inte är ok.

Det finns tva mojliga (som jag kan komma pa) argument for detta. Man kan havda att det ar fel att minska den totala lyckan i universum, detta forusatter dock att individen levde ett lyckligt liv. Med andra ord att mangden lycka har ett instrikalt varde.
Det andra argumentet ar att individen kan ha gjort vissa uppoffringar som innebar en temporard minskad livskvalite eller t.o.m. lidande for att senare oka sin lycka/livskvalite med uppoffringens gr'o'dor och du tar denna individens liv mitt i denna process. Detta skulle innebara du avskracker individers ambition att oka sin lycka och pa sa satt frustrerar/begransar deras viljor. Dessutom kan det innebara att du orsakat dem onodiga uppoffringar och lidande.

Jag hade svart att formulera det andra argumentet men jag hoppas iden kom fram.

Kom pa ett till mojligt argument: Det ar fel att frustrera nagons vilja att forsatta leva oavsett om individen ar medveten eller omedveten nar viljan frusteras. D.v.s. att viljan att leva har ett instrikalt varde och galler over tiden.

Notera att jag inte haller vid nagon av dessa argumenten utan endast presenterar dem for diskussion.
Egentligen fortjanar sadana fragor en egen trad, garna med temat huruvida etiken ar eller kan vara objektiv.

Ursakta for avsaknaden av de sista bokstaverna i alfabetet, anvander ASUS ExpressGate da min harddisk har krashat.

Permalänk
Medlem

Abort upp till 5 år, I say

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Du har rätt, rättighet var nog fel ordval. Men jag anser ändå att ett embryo redan vid befruktningen är ett liv (vad ett liv innefattar och innebär och vilka premisser det har osv finns säkert många uppfattningar om?), inte bara ett potentiellt sådant, och att det därför om man hårddrar det i slutändan är mord vid abort. Det är att dra gränsen väldigt lågt, men nånstans ska den ju dras. Och ska den dras öht så känns det väldigt svart eller vitt för mig.

Det löser ju ingenting, moderns godtycklighet angående när ett foster räknas som ett liv är väl irrelevant? Andra saker som spelar in snarare.

Så det är när det handlar om " ett liv" som det blir ett mord och inte abort? Med den inställningen kan man ju inte ens klippa gräset.

Jag måste dock säga att ditt nick passar din inställning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

På samma sätt som att en hjärndöd människa anses vara "död" bör väl ett foster som uppvisar hjärnaktivitet anses vara "levande"? Jag anser att aborträtten bör begränsas till när fostrets hjärnaktivitet utvecklats, vilket väl är efter 3:e månaden eller liknande?

Jag håller även med om att männens rättighet till deras eget barn förbises.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA