Chassi, riser, pci vad dom nu heter.. krångel

Permalänk

Chassi, riser, pci vad dom nu heter.. krångel

Det tar ett tag klura ut vad delarna heter.

Köpte ett moderkort, nu upptäcker jag att jag behöver en riser. Det verkar vara rövarpris på dom, 10x priset i Sverige jämfört med USA. Förhoppningsvis har jag ett passande inom 2 veckor.

Det här med chassin är bök. Var nära på att köpa en Codegen på 4u.. letade och letade efter bilder på den, men hittade inget igår. Idag av en slump, hittade jag bild i blocket.. och då ser jag att pci-korten ska gå vertikalt mot moderkortet i det chassit.

Men med mitt moderkort, när jag har satt in en riser, måste pci-korten gå horisontalt med moderkortet. M.a.o. kan jag inte kanske använda Codegens rack chassi. Det verkar som om jag får köpa ytterligare risers.. först behöver jag den som utäkar min pci-x till 3st pci-x. sedan behöver jag sådana med band?

Någon som vet ett ett chassi där man har korten verikalt med moderkortet? Det får gärna vara ett tower-chassi eller annan utformning. Om det är rack chassi, så måste den vara minst 2u tjock.

Vad heter (den lilla) metallbiten som man tar (skruvar) loss från chassit för att sätta in ett pci-kort?

Det blir ytterliga knep och knåp när jag vill göra mina hårddiskar till hot-swap. Någon som vet kan ge lite fingervisning om dom delarna?

Tackar för alla svar!

Permalänk

Vad är det för moderkort som kräver en riser. Enda anledningarna att ha riser, är väl om man bygger en rackserver, eller har ett rackarns lågt desktopchassi.

I stort sett alla mini-, midi- och maxitower har instickskort i 90° vinkel mot moderkortet. Det är väl enbart om man bygger i rack som man har korten parallellt med moderkortet.

Den lilla plåtbiten brukar väl kallas "täckplåt för PCI-plats".

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Nu har jag kommit på att det finns delar som heter backplane och midplane.. verkar vara saker som utökar/flyttar kortplatser. Får se om jag får något grepp på det här... luktar som alternativ till riser.

Jag har en Intel S5000PALR.. och helst köper jag ett tower chassi om det behövs, men ett rack chassi går bra det med. Skojade just med min vän att jag får gå till hobbyhandeln, köper lite träbitar, sen kontruerar jag ett chassi i balsaträ.

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=46540

Inte mycket man hittar på SSI TEB 2.1.

Fick ett chassi av en vän, ska skruva loss allt och kanske lär mig nått.. jag har endast skruvat isär två laptops i bitar en gång (kul när man inte minns vart skruvarna satt). Så det här är nytt för mig. Jag har även en IBM server, moderkortet där inne är väldigt likt mitt, förutom PCI platsera och andra utag utag, tex usb, eth, osv.. vad heter plåtbiten som passar till dom utagen? Ifall det hade varit möjligt hade jag satt in mitt nya moderkort i IBM servern (xServe 226). Så just nu vill jag helt återanvända gamla chassin, men det kanske blir så att jag får köpa nya.

Vad är IO Expansion x4 Gen 1.x? Google säger inte mig mycket.

Det står även att PCIe x8 Gen 1.x har 2 slots.. behövs det en till riser för det?

Permalänk
Medlem

Den där datorn är en server/workstation, den följer inte riktigt samma standarder som konsumentdatorer. Vad använder du datorn till och vad är det du försöker koppla in?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Ja vill koppla in ett SCSI kort och ett enkelt grafik kort. Jag ska ha datorn till att räkna på... sen kanske det blir en server så småningom. Det är verkligen ett knep och knåp att hitta ett passande chassi. Tänkte jag tar mitt gamla och sågar i den.. om man bara hade en såg.

Funderar på Antec Skeleton.. kanske lättare såga i den. Eller så får man sälja alltihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Ja vill koppla in ett SCSI kort och ett enkelt grafik kort. Jag ska ha datorn till att räkna på... sen kanske det blir en server så småningom. Det är verkligen ett knep och knåp att hitta ett passande chassi. Tänkte jag tar mitt gamla och sågar i den.. om man bara hade en såg.

Funderar på Antec Skeleton.. kanske lättare såga i den. Eller så får man sälja alltihop.

Du får helt enkelt titta efter ett chassi som har stöd för moderkortets formfaktor. Risers ska nog inte behövas. Skeleton och 90% av alla andra chassin är gjorda för ATX/µATX/ITX.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Du får helt enkelt titta efter ett chassi som har stöd för moderkortets formfaktor. Risers ska nog inte behövas. Skeleton och 90% av alla andra chassin är gjorda för ATX/µATX/ITX.

Jag måste absolut ha en riser till moderkortet ifall jag vill använda någon PCI-plats. Idag fick jag en splitterny riser för 5% av priset vad den kostar i Sverige

De chassin som passar är från intel och kostar bara(!!) 12.000kr, så jag kommer nog använda min lösning med sågen. Har för mig att ett 4000kr chassi från Chenbro passade.. så sågen förblir nog min vän.