Ha skrivbordet på en annan hårddisk

Permalänk
Medlem

Ha skrivbordet på en annan hårddisk

Tja

Jag undrar om det går att ha skrivbordet på en annan hårdisk än den man har operativ systemet på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Tja

Jag undrar om det går att ha skrivbordet på en annan hårdisk än den man har operativ systemet på.

Skrivbordet är en del av OSet, så det går nog inte.
Varför ska du ha det? Det är ju inte så att det tar någon plats?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Skrivbordet är en del av OSet, så det går nog inte.
Varför ska du ha det? Det är ju inte så att det tar någon plats?

Skrivborddet i sig tar ingen plats men det blir lätt att jag har en massa saker liggande som riktigt tunga psd filer tex.. Så därför vill jag ha det på en annan hd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Skrivborddet i sig tar ingen plats men det blir lätt att jag har en massa saker liggande som riktigt tunga psd filer tex.. Så därför vill jag ha det på en annan hd...

Enklaste åtgärden är väl helt enkelt att ta bort vanan att spara saker på skrivbordet överhuvudtaget.
Annars kan du ju skapa en mapp på en annan hdd/partition, och sen gör du en genväg från skrivbordet till mappen ifråga.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Det är så jag gjort hittills men klarar inte att bryta vanan o bara spara grejer på skrivbordet...

Går det inte så går det inte. Man kan i alla fall hoppas

Permalänk
Medlem

Förut kunde man flytta de personliga mapparna som man ser under start (My dokumet, Music, Pictures etc) och höger klicka på den och välja ett nytt ställe. Tror man t.o.m kunde flytta hela profilen (tror det är det du vill göra) men när Win 7 skulle släppa tyckte Microsoft att det var för enkelt och tog bort möjligheten. Vet inte vad som hände i XP och Vista.

Det går väll att få programmen att alltid spara på ett vist ställe fast jag tror du måste starta varje och välja och hoppas att den kommer ihåg.

Permalänk
Vila i frid

Det bör gå att fixa i efterhand men det krävs man och mod i barm. Gör först en systembackup.

Skapa en slaskanvändare med admin-rättigheter, logga in som slask i felsäkert läge. Kopiera över rubbet från C:\Users till X:\Users mha
xcopy C:\Users X:\Users /S /E /C /F /H /R /K /O /X /J

Redigera HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows NT \ CurrentVersion \ ProfileList samt på alla andra ställen du hittar \Users\

mklink /D C:\Users X:\Users

Starta om windows.

Håll tummarna! Du har fortfarande kvar filerna på C:\Users men Windows använder de som finns på X:\Users. Vill du ha bort filerna på C: lär du nog boota upp en Linux-variant och manuellt zonka resten under /dev/sdx/Users

Jag har gjort den här operationen på min egen dator men enbart på mitt personliga konto, dvs c:\users\userrname

Det är helt jävla otroligt att Microsoft inte har implat något som gör det möjligt att bestämma VAR användardata lagras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det bör gå att fixa i efterhand men det krävs man och mod i barm. Gör först en systembackup.

Skapa en slaskanvändare med admin-rättigheter, logga in som slask i felsäkert läge. Kopiera över rubbet från C:\Users till X:\Users mha
xcopy C:\Users X:\Users /S /E /C /F /H /R /K /O /X /J

Redigera HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows NT \ CurrentVersion \ ProfileList samt på alla andra ställen du hittar \Users\

mklink /D C:\Users X:\Users

Starta om windows.

Håll tummarna! Du har fortfarande kvar filerna på C:\Users men Windows använder de som finns på X:\Users. Vill du ha bort filerna på C: lär du nog boota upp en Linux-variant och manuellt zonka resten under /dev/sdx/Users

Jag har gjort den här operationen på min egen dator men enbart på mitt personliga konto, dvs c:\users\userrname

Det är helt jävla otroligt att Microsoft inte har implat något som gör det möjligt att bestämma VAR användardata lagras.

snälla kan du förklara mer utförligt? som var man ska skriva in saker o så... Tack

Permalänk
Medlem

fadiy:
Du kan skriva vilket Windows du använder så länge så blir det lättare att hjälp.

Permalänk
Medlem

Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Dator spec:

Cpu: Intel q6600 2,4 GHz
Ram: 8 Gb Corsair 400 MHz
Grafik: Radeon HD 3870 x2 1Gb ddr3
Moderkort: Asus P5Q-e
Låda: Cosmos S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Windows 7 64 bit

Citat:

Dator spec:

Cpu: Intel q6600
Ram: 8 Gb
Grafik: Radeon HD 3870 x2
Moderkort: Asus P5Q-e
Låda: Cosmos S

Skriva vad du använder för os betyder inte bumpa.

Kommandona ska skrivas in i cmd.

Permalänk
Medlem

Inte testat än men planerar att ändra denna registernyckel och se vad som händer:

EDIT1: Verkar vara ganska enkelt faktiskt (inte testat iofs).

Start->"ditt användarnamn"->Högerklicka på mappen "desktop"("skrivbordet" på svenska?) och välj "Properties"("inställningar" eller "egenskaper"?)-> tabben "Location"("placering"?)->klicka "move"("flytta"?) och välj vart du vill ha den istället, borde gå med en mapp på en annan partion/hårddisk.

lycka till och berätta gärna hur det gick i tråden.

-------------
Gamla förslaget (använd inte detta):

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders]
"Desktop"="C:\\Users\\Max\\Desktop"

OBS!!!!
Ändra i registret ska man inte göra om man inte är medveten om riskerna att allt fuckar ur.

Sedan stod det tex i registret:

"!Do not use this registry key"="Use the SHGetFolderPath or SHGetKnownFolderPath function instead"

Så var medveten om att det kanske inte funkar/kan göra windows instabilt eller så.
-------------

EDIT1: se ovan

EDIT2: utgår från att du använder windows 7 då du är i den delen av forumet, om detta inte är fallet så skriv det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Inte testat än men planerar att ändra denna registernyckel och se vad som händer:

EDIT1: Verkar vara ganska enkelt faktiskt (inte testat iofs).

Start->"ditt användarnamn"->Högerklicka på mappen "desktop"("skrivbordet" på svenska?) och välj "Properties"("inställningar" eller "egenskaper"?)-> tabben "Location"("placering"?)->klicka "move"("flytta"?) och välj vart du vill ha den istället, borde gå med en mapp på en annan partion/hårddisk.

lycka till och berätta gärna hur det gick i tråden.

-------------
Gamla förslaget (använd inte detta):

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders]
"Desktop"="C:\\Users\\Max\\Desktop"

OBS!!!!
Ändra i registret ska man inte göra om man inte är medveten om riskerna att allt fuckar ur.

Sedan stod det tex i registret:

"!Do not use this registry key"="Use the SHGetFolderPath or SHGetKnownFolderPath function instead"

Så var medveten om att det kanske inte funkar/kan göra windows instabilt eller så.
-------------

EDIT1: se ovan

EDIT2: utgår från att du använder windows 7 då du är i den delen av forumet, om detta inte är fallet så skriv det

Det här funkade... Tusen tack för hjälpen