Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem

Edit (hittade lämpligare tråd för frågan)

Visa signatur

Intel Core 2 Duo CPU . E6850 @ 3.00GHz . XFX 5770

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon nackdel att köpa en CoC #2,5 som har suttit som provexemplar i en butik i några månader bara? Den lär ju bara vara lite mer inkörd, om något?

Sen är den säkert för tung för många

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag vill håller på att försöka hitta ett träningsschema och övningar. Vad jag är ute efter är få sexpack, stark rygg, Armar , ben och sen få ännu bättre kondition innan sommaren. Nån som har ett förslag?

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan få lite hjälp med ett schema för träningen

Har varigt borta från träningen alldeles för länge och saknar det massor.

Just nu så tränar jag 2 dagar i veckan (Tis & tors). Sedan så har jag även bandy på måndagar.

Jag har planer att börja träna även på onsdagar om det skulle kunna underlätta för att få fram ett bra schema.

Nu så undrar jag om någon har lust att hjälpa mig att få igång träningen igen.

Ålder: 26
Vikt: 93kg
Längd: 206 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Hej,

Jag vill håller på att försöka hitta ett träningsschema och övningar. Vad jag är ute efter är få sexpack, stark rygg, Armar , ben och sen få ännu bättre kondition innan sommaren. Nån som har ett förslag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_1
Undrar om man kan få lite hjälp med ett schema för träningen

Har varigt borta från träningen alldeles för länge och saknar det massor.

Just nu så tränar jag 2 dagar i veckan (Tis & tors). Sedan så har jag även bandy på måndagar.

Jag har planer att börja träna även på onsdagar om det skulle kunna underlätta för att få fram ett bra schema.

Nu så undrar jag om någon har lust att hjälpa mig att få igång träningen igen.

Ålder: 26
Vikt: 93kg
Längd: 206 cm

www.kolozzeum.com

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
www.kolozzeum.com

Haha, du gör det lätt för dig Mange!

Dessutom ser det ut som att du uppmanar folk att vräka i sig dyra kosttillskott eftersom när man klickar på länken kommer man inte till forumet utan till deras webshop med stora annonser för Rage

Det är svårt att svara att svara på era frågor Notred och kalle_1 eftersom man måste veta så oerhört mycket mer än det ni skriver men man kan ju sammafatta det lite med att ni bör ha något mål med träningen, veta hur ofta ni tänkt/har tid att köra, tänka på att ni ska träna HELA kroppen osv.. Till Notred kan jag dessutom säga att det beror på hur mycket fett du har.

Har du för mycket kroppsfett kommer inte ditt sexpack att synas om du så tränar mage 4 gånger i veckan stenhårt fram till sommaren. Då är mitt tips att träna hårt några ggr i veckan för att underhålla musklerna samt satsa på kaloriunderskott/diet där du går ner i vikt.
Är du ganska smal och allmänt "tanig" så bör du bara träna hårt och äta ordentligt och tillräckligt för att långsamt gå upp i vikt och öka muskelmassan.

Det är som sagt svårt att ge ett komplett svar men kika runt lite på kolozzeums forum, under träningsdelen så lär man sig jäkligt mycket, finns även en klistrad tråd med utmärkta träningsscheman för nybörjare

http://www.kolozzeum.com/forum/

Kom gärna med fler frågor så ska jag/vi göra vårt bästa.

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

Dessutom ser det ut som att du uppmanar folk att vräka i sig dyra kosttillskott eftersom när man klickar på länken kommer man inte till forumet utan till deras webshop med stora annonser för Rage

allt ska inte serveras på silverfat;)

nja,dyrt och dyrt,billigare och bättre PWO än ragex2 får man nog leta efter:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

allt ska inte serveras på silverfat;)

nja,dyrt och dyrt,billigare och bättre PWO än ragex2 får man nog leta efter:P

Givetvis är den det, men det roligare var ju att du tänkte länka till forumet (som jag föstod det?) men istället länkade till kosttillskott vilket brukar vara det sista man rekomenderar till nybörjare eftersom de först å främst ska "lära" sig att sköta kosten samt äta mer

Måste fan prova rage nån gång.. är det inga "tveksamma" ämnen där i? T.ex blodkärlsutvidgande saker eller vad vet jag?

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Hurray, 160kg i marklyft idag, trots diet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB

Inte illa, gratz!

PBs på diet är ju dom roligaste
Kändes lyftet okej också, teknikmässigt?

Satte PB igår jag med i sittande hantelpress, 5 reps @ 22,5 kg, det var b*gtungt men upp kom dom.
Nu har jag bara dietat typ 1 vecka men ändå ^^

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

you know,det är under dieten som dom flesta gör enorma styrke ökningar i början,detta pga den mer nogranna kosten;)
grattis iaf:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är svårt att svara att svara på era frågor Notred och kalle_1 eftersom man måste veta så oerhört mycket mer än det ni skriver men man kan ju sammafatta det lite med att ni bör ha något mål med träningen, veta hur ofta ni tänkt/har tid att köra, tänka på att ni ska träna HELA kroppen osv.. Till Notred kan jag dessutom säga att det beror på hur mycket fett du har.

Har du för mycket kroppsfett kommer inte ditt sexpack att synas om du så tränar mage 4 gånger i veckan stenhårt fram till sommaren. Då är mitt tips att träna hårt några ggr i veckan för att underhålla musklerna samt satsa på kaloriunderskott/diet där du går ner i vikt.
Är du ganska smal och allmänt "tanig" så bör du bara träna hårt och äta ordentligt och tillräckligt för att långsamt gå upp i vikt och öka muskelmassan.

Det är som sagt svårt att ge ett komplett svar men kika runt lite på kolozzeums forum, under träningsdelen så lär man sig jäkligt mycket, finns även en klistrad tråd med utmärkta träningsscheman för nybörjare

http://www.kolozzeum.com/forum/

Kom gärna med fler frågor så ska jag/vi göra vårt bästa.

Jag vet inte vad jag har i kroppsfett men jag väger 72 kg,runt 178 cm lång och 18 år. Smal kanske inte jag skulle vilja påstå att jag är men jag är inte direkt mullig heller om jag ska säga det själv.
Hur vet man att äter underskott av kaloriintag då? Jag har hört att det rekommenderas att en vuxen ska ha ett kaloriintag på 2000 kalorier per dag så ska man försöka satsa på 1000 istället?
Angående såna där tillskotten som höjer prestationsförmågan bla bla vad kan det ge för biverkningar?
På alla dom här övningarna ska man han ha 10 set och reps 3 eller ska man ha mer? Vad jag har hört så ska man ha så mycket belastning att man ska bara orka 10

Permalänk
Medlem

10 reps med 3 set är nog vanligare!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Hur gör ni med träning under förkylning? Jag själv är bara lite småförkyld nu, men jag börjar få abstinensbesvär nu när jag inte har tränat på över en vecka.
Men om man är så förkyld så man behöver snyta sig flera gånger under passet, så bör man väl vänta? Om inte minst för att de andra på gymmet kan bli sura på en att man inte visar hänsyn. (sprider smittan)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte illa, gratz!

PBs på diet är ju dom roligaste
Kändes lyftet okej också, teknikmässigt?

Satte PB igår jag med i sittande hantelpress, 5 reps @ 22,5 kg, det var b*gtungt men upp kom dom.
Nu har jag bara dietat typ 1 vecka men ändå ^^

Tack Lyftet kändes helt ok teknikmässigt, drog en singel på 150kg innan som bara flög upp, 160kg fick man kämpa lite med mer.

Citat:

you know,det är under dieten som dom flesta gör enorma styrke ökningar i början,detta pga den mer nogranna kosten;)
grattis iaf:)

Jag har nu gått ner cirka 3kg på 4 veckor så det är en relativt tung diet ändå, ser fram emot bulken samt framtida styrkeökningar

Har varit en riktigt skön träningsvecka. Måndag = tangering av knäböjsrekordet på 5x100kg, onsdag = tangering av hantelpressrekordet på 5x38kg, fredag = marklyftsrekord

Edit: Kan passa på att flika in mina långsiktiga mål:
Marklyft: 3 x kroppsvikt, nu tar jag 2 x kroppsvikt.

Bänkpress: 2 x kroppsvikt, nu ligger jag nog runt 1,5 x kroppsvikt.

Knäböj: 10 reps på 2 x kroppsvikt.

Permalänk
Medlem

Jahapp.. nu är jag halvt död..

Mördarpass.
Ska spela badminton i morgon. Jag lär ju vara sämst (inte för att jag brukar vara bäst)

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Någon här som kör morgonpromenader? Tänkte börja med det nu, är det optimalt att köra varje vardag eller ska man hålla sig till tre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Någon här som kör morgonpromenader? Tänkte börja med det nu, är det optimalt att köra varje vardag eller ska man hålla sig till tre?

du kör så mycket som du behöver,dvs så du hamnar under ditt +/- streck.
(antar att du ska ner i vikt,om inte så är det bra att köra lite random,typ det du skrev)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

du kör så mycket som du behöver,dvs så du hamnar under ditt +/- streck.
(antar att du ska ner i vikt,om inte så är det bra att köra lite random,typ det du skrev)

Okay, vill dra ned lite på BF till sommaren är målet.

Börjar med 3 dagar i veckan o ökar om det inte ger tillräckligt med resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Okay, vill dra ned lite på BF till sommaren är målet.

Börjar med 3 dagar i veckan o ökar om det inte ger tillräckligt med resultat.

låter bra.
men börja räkna kcal(iaf i början) så slipper du vimla omkring i mörker och chansa dej fram,bara ett tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måltidserkättare var det ja, vilken funkar bäst, vill helst köra enbart med det i 2-4 veckor.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1141&o=lokal_rank

Varför är t.ex. just "Twinlab Twinfast 0,63kg" rankad 1:a?

Tack i förväg!

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

likt dom flesta andra måltidsersättare så failar även twinlabs MR produkter pga dom dåliga kolhydraterna som finns i dom.
enda måltidsersättaren jag vet om just nu som både har ett högt protein värde per portion och bra kolhydrater(samt alla fetter,mineraler och vitaminer) är eiselts metapro.

varför dom är rankad 1:a vet jag ej,helt ofattbart i mina ögon,skyhöga priser och produkter som lätt utklassas utav billigare märken som tex fairing och eiselt.
reklamering och okunskap gissar jag på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

likt dom flesta andra måltidsersättare så failar även twinlabs MR produkter pga dom dåliga kolhydraterna som finns i dom.
enda måltidsersättaren jag vet om just nu som både har ett högt protein värde per portion och bra kolhydrater(samt alla fetter,mineraler och vitaminer) är eiselts metapro.

varför dom är rankad 1:a vet jag ej,helt ofattbart i mina ögon,skyhöga priser och produkter som lätt utklassas utav billigare märken som tex fairing och eiselt.
reklamering och okunskap gissar jag på.

tackar tackar! Jag har kikat på Eiselt MetaPro och det verkar vara en vettig måltidsersättare, vad tycker du om att man skippar lunch & middag och istället trycker i sig sånt i kanske 2-4 veckor?

Edit: det är detta du menar va? http://www.gymvaruhuset.com/?pid=324983

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
tackar tackar! Jag har kikat på Eiselt MetaPro och det verkar vara en vettig måltidsersättare, vad tycker du om att man skippar lunch & middag och istället trycker i sig sånt i kanske 2-4 veckor?

Edit: det är detta du menar va? http://www.gymvaruhuset.com/?pid=324983

ptja,så länge du inte ersätter alla måltider med det,så funkar det kanon.
jag gjorde så när jag inte ides ta med mej mat till jobbet dom första veckorna,1 vid 9 fikat,en vid lunchen och en till senare på kvällen då man var för trött för att göra i ordning mat,funkade hur bra som helst och kroppen mådde kanon,inga hunger känslor,trötthet eller nått.
så det är helt ok.

jepp,det är den produkten:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ptja,så länge du inte ersätter alla måltider med det,så funkar det kanon.
jag gjorde så när jag inte ides ta med mej mat till jobbet dom första veckorna,1 vid 9 fikat,en vid lunchen och en till senare på kvällen då man var för trött för att göra i ordning mat,funkade hur bra som helst och kroppen mådde kanon,inga hunger känslor,trötthet eller nått.
så det är helt ok.

jepp,det är den produkten:)

Nu blev jag otroligt glad!!! Vad skönt o höra att man inte våldtar sitt kropp genom att äta / dricka måltidsersättare
Men var inte Eiselt Metapro lite väl dyr?

Edit: Men du, vad tycker du om detta då? http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?A...

Den verkar ha fått helt schyssta omdömen o resultat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kolhydrats källan i den där är maltodextrin och fruktos,vilka är rätt så värdelösa kolhydratskällor om man nu ska ha det i måltidsersättnings syfte tyvärr.
men är man inte så fruktansvärt petig,så kan en nog gå bra ändå:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man ska ta Kreatin för bästa effekt och hur länge? hört att det kan skada levern:S
Själv tar jag för tillfället Sojaprotein ca 3 matskedar efter varje pass och 2 teskedar kreatin varje dag (under ca 3-5 veckor sedan uppehåll på ca 3 veckor med kreatin alltså).

Innan mitt gympass så tar jag juice och dextros druvsocker grymt prisvärt och bra istället för det de säljer på gymgrossisten som gör att jag mår dåligt. Tränar ca 3-4 gånger i veckan och skulle veta ifall man ska ta mer än bara protein och kreatin är erfaren gymare sedan 4 år tillbaka men är lite lost när det gäller pulver.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Någon som vet när man ska ta Kreatin för bästa effekt och hur länge? hört att det kan skada levern:S
Själv tar jag för tillfället Sojaprotein ca 3 matskedar efter varje pass och 2 teskedar kreatin varje dag (under ca 3-5 veckor sedan uppehåll på ca 3 veckor med kreatin alltså).

Innan mitt gympass så tar jag juice och dextros druvsocker grymt prisvärt och bra istället för det de säljer på gymgrossisten som gör att jag mår dåligt. Tränar ca 3-4 gånger i veckan och skulle veta ifall man ska ta mer än bara protein och kreatin är erfaren gymare sedan 4 år tillbaka men är lite lost när det gäller pulver.

för det första,ska du köpa pulver och likande,glöm sidor som gymgrosisten och liknande eftersom dom har hutlösa priser på så gott som allt,vänd dej istället till sidor som typ www.marclin.se eller www.gymvaruhuset.com

för det andra,skippa det krångliga kreatin monohydratet(det du tar nu) och skaffa en bra PWO(pre work out) produkt så som ragex2 eller truck,du tar det 30-60 min innan träningen enbart och det utklassar monohydrat rejält.

för det tredje,byt ut sojaproteinet mot kolhydraterna(dextros) till efter passet istället(det är då kolhydraterna behövs för bra återhämtning),men du kan även köra på med kolhydrater innan också.

för det fjärde,om du har råd,skaffa ett bättre protein pulver,visst funkar sojja protein,men det finns bättre produkter som smakar mycket bättre,typ double pro

för det femte,ja,det finns en hel del pulver därute på marknaden som hjälper lite,både när det gäller kreatin och protein.under mina 9 år utav träning och tillskotts testande,så har iaf jag kommit fram till att dessa produkter har hjälpt mej:
fairing: amino rush(EAA)
fairing: ragex2(PWO)
fairing: recover(återhämtning*duh*)
eiselts: double pro(protein)

detta är en oslagbar kombination tycker jag,billigt,bra och ger resultat.

sen finns det ju en massa saker på sidan om typ som vitaminer osv,men det kanske du får i dej genom maten.

lycka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

för det första,ska du köpa pulver och likande,glöm sidor som gymgrosisten och liknande eftersom dom har hutlösa priser på så gott som allt,vänd dej istället till sidor som typ www.marclin.se eller www.gymvaruhuset.com

för det andra,skippa det krångliga kreatin monohydratet(det du tar nu) och skaffa en bra PWO(pre work out) produkt så som ragex2 eller truck,du tar det 30-60 min innan träningen enbart och det utklassar monohydrat rejält.

för det tredje,byt ut sojaproteinet mot kolhydraterna(dextros) till efter passet istället(det är då kolhydraterna behövs för bra återhämtning),men du kan även köra på med kolhydrater innan också.

för det fjärde,om du har råd,skaffa ett bättre protein pulver,visst funkar sojja protein,men det finns bättre produkter som smakar mycket bättre,typ double pro

för det femte,ja,det finns en hel del pulver därute på marknaden som hjälper lite,både när det gäller kreatin och protein.under mina 9 år utav träning och tillskotts testande,så har iaf jag kommit fram till att dessa produkter har hjälpt mej:
fairing: amino rush(EAA)
fairing: ragex2(PWO)
fairing: recover(återhämtning*duh*)
eiselts: double pro(protein)

detta är en oslagbar kombination tycker jag,billigt,bra och ger resultat.

sen finns det ju en massa saker på sidan om typ som vitaminer osv,men det kanske du får i dej genom maten.

lycka till

Tycker det är konstigt att du råder en att INTE ta kreatin då det är ett av få preparat som bevisats fungera gång på gång. PWO-produkter ser jag som dyra placebopiller tills de bevisats fungera. Bara för att de funkar för dig så betyder det inte att de funkar för alla. Tipsa istället om sånt som bevisats fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker det är konstigt att du råder en att INTE ta kreatin då det är ett av få preparat som bevisats fungera gång på gång. PWO-produkter ser jag som dyra placebopiller tills de bevisats fungera. Bara för att de funkar för dig så betyder det inte att de funkar för alla. Tipsa istället om sånt som bevisats fungera.

ragex2 ÄR kreatin och ÄR bevisad att det funkar.
det är inte bara på mej det fungerar,läs min tråd på kolozzeum så får du se alla nöjda användare,alla som testat ett tag har bara hafft possetiva saker att säga.
vill du ha mer bevis så är det bara att läsa om inehållet i ragen och vad det gör i kroppen.
kreatin monohydrat är likt vassle old and past news,utvecklingen bidrar med mycket bättre produkter.

Visa signatur