Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ny platt-tv

Hej! Har börjat fundera på att byta ut vår tjock-tv mot en platt-tv.

Har dålig koll på LCD, HDMI m.m.

Den ska vara så billig som möjligt men bra!

Vår är 28 " så något liknande räcker nog.

Har också funderat på att koppla en dator till för att titta på SVT Play, Voddler m.m.

Några tips?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör på en 42" plasma, t.ex. en LG, så kommer ni undan billigt och med bra bild.

LCD-tv är hype. Har inte sett en enda som verkligen har bra bild; oftast är de överdrivet ljusa, har usel kontrast och skrattretande svärta.

Tillägg: själv har jag en 50" plasma från LG, men den är gammal och har ganska kass svärta jämfört med dagens plasmapaneler. De senaste plasmaskärmarna drar dessutom betydligt mindre ström.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur du skall koppla tv:n till datorn, har du för avsikt att använda tvn som skärm (anslutning via vga eller dvi) så rekommenderar jag en lcd (låt dig inte luras av lcd-tv som även föregående talare nämner).

Ska du ansluta tv:n via hdmi så tycker jag du ska köra en plasma.

Det beror även lite på vad du ska använda tv:n till, film och spel = plasma, som "vanliga" datorskärm = lcd.

Det är mina fem cent.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem

Den ska främst vara till att titta på vanlig tv och kunna se film och tv via dator.

Inte alls tänkt som datorskärm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska du kolla på "vanlig TV" med bland annat sport osv med snabba rörelser - Plasma.
Ska du koppla datorn till TVn, och kanske ofta utsätta din TV för statiska bilder - LCD.

Men idag ligger Plasma och LCD ganska jämnt på de flesta plan,
så om jag var du skulle jag bara gå in i butik och kolla på bilden med egna ögon, och köpa en TV som faller dig i smaken..
Och kom ihåg att fråga personalen om en demonstration av både vanliga SD sändningar, samt HD material.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 WIFI Plus D4 - CPU: Core i7 12600k
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5 - Grafik: Sapphire RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27"

Permalänk
Medlem

I första hand kolla på "vanlig tv" med sport m.m.

I andra hand se SVT Play, TV4 Play, Voddler m.m.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpur
Ska du kolla på "vanlig TV" med bland annat sport osv med snabba rörelser - Plasma.
Ska du koppla datorn till TVn, och kanske ofta utsätta din TV för statiska bilder - LCD.

Men idag ligger Plasma och LCD ganska jämnt på de flesta plan,
så om jag var du skulle jag bara gå in i butik och kolla på bilden med egna ögon, och köpa en TV som faller dig i smaken..
Och kom ihåg att fråga personalen om en demonstration av både vanliga SD sändningar, samt HD material.

Om han ska göra detta så bör han gå till en riktig hifi-butik med bra ljusförhållanden, korrekta inställda apparater och kunnig personal. Man ska hålla sig borta från dom stor elkedjorna om man ska kolla på TV då det oftast är motsatsen där på dom tre punkterna.

I dagens läge ligger nog LCD och plasma ganska lika som sagt.
Plasma har väl dock generellt sett bättre svärta och färgåtergivning. Även rörelsehantering är ju bättre på plasma.
Personligen tycker jag just rörelsehanteringen är LCD'ns största brist.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]