Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

HTPC eller Mediaspelar

Hej! jag är väldigt grön på hela de här med HTPC och mediaspelare. Jag ska snart flytta till större lägenhet och för att slippa dra en massa kablar från datorn till tv som kommer vara långt från varandra så kabeldragning är int ens att tänka på.

har suttit och tänkt på att slänga upp en NAS-enhet och ha nånting vid tvn som man kan komma åt NAS och spela upp filmer den vägen... helst trädlöst..

Går de med en vanlig mediaspelare eller måste jag bygga/köpa en HTPC för de..

Vore tacksam om nån kan dra ut frågatecknen i huvudet på mig;)

MvH David

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Gillar du att meka och har tid över samt vill kunna spela in TV och ha ett överlägset formatstöd, köp en HTPC.

Vill du att det ska fungera mer lr mindre smärtfritt från scratch, köp en mediaspelare.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

En dator med windows och typ XBMC är nästan mer smärtfritt än en mediaspelare.
Men lägger man ihop alla kostnader så blir det ganska mycket dyrare med en pc. Men då kan man ju spela på tvn också.

Tänk också på att HDMI kan dras 10-15 meter och behöver inte vara under tvn.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på en HTPC och en mediaspelare? Vad står HTPC för?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

En måttligt bra htpc som klarar full hd behöver inte kosta mer än 4.5k.

Kolla efter moderkort som kör intel atom 330 och nvidia ion, i kombo med hyggliga minnen, disk, optiskenhet, låda och psu så får du en redigt bra htcp.

En sån med linux och xbmc så är du i hamn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsp777
Vad är skillnaden på en HTPC och en mediaspelare? Vad står HTPC för?

En mediaspelare är en färdigbyggd liten burk som du kan spela upp diverse media med. En HTPC (Home Theatre PC) är en PC, för det mesta av det mindre formatet och med effektsnåla delar och grafikkort/krets som klarar att spela upp HD-material. En HTPC är mycket mer flexibel än en mediaspelare, eftersom du själv kan plocka ihop den av de delar du själv vill ha och du kan själv välja om du t.ex. vill att det skall gå att spela på burken också. (eller om du vill ha en FTP-server på burken också, alt Ventriloserver, alt spelserver osv)
Du kan ju även använda den som en vanlig PC och kolla mail, surfa osv.

En HTPC kan du ju dessutom uppgradera, om det skulle behövas och du kan byta/lägga till codecs om det kommer nya/nya versioner.

I HTPC'n körs ofta Mediaportal eller XBMC, eller någon annan frontend, så att man har en mer mediabetonad frontend (båda har menyer som kan manövreras via en fjärrkontroll).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
En mediaspelare är en färdigbyggd liten burk som du kan spela upp diverse media med. En HTPC (Home Theatre PC) är en PC, för det mesta av det mindre formatet och med effektsnåla delar och grafikkort/krets som klarar att spela upp HD-material. En HTPC är mycket mer flexibel än en mediaspelare, eftersom du själv kan plocka ihop den av de delar du själv vill ha och du kan själv välja om du t.ex. vill att det skall gå att spela på burken också. (eller om du vill ha en FTP-server på burken också, alt Ventriloserver, alt spelserver osv)
Du kan ju även använda den som en vanlig PC och kolla mail, surfa osv.

En HTPC kan du ju dessutom uppgradera, om det skulle behövas och du kan byta/lägga till codecs om det kommer nya/nya versioner.

I HTPC'n körs ofta Mediaportal eller XBMC, eller någon annan frontend, så att man har en mer mediabetonad frontend (båda har menyer som kan manövreras via en fjärrkontroll).

Ok, Tack för ett bra svar!

Så om jag köper t.ex. dennahttp://www.inet.se/artikel/1969278/asrock-nettop-ion-330... och har en HDMI-ingång så är allt klart?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid

En sån med linux och xbmc så är du i hamn.

Det beror helt på vad man har för krav. Jag är verkligen inte i hamn med en sån lösning, då jag bla vill avnjuta Blurays med oförstört ljud.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Det beror helt på vad man har för krav. Jag är verkligen inte i hamn med en sån lösning, då jag bla vill avnjuta Blurays med oförstört ljud.

Möjligt att göra det på Linux också!

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAnd...