Permalänk
Medlem

Vart ligger flaskhalsen?

Jag byggde en billig dator för 2.5 år sedan för att få min första egna dator.

- Asus V3-P5V900 250W - Socket 775 (Barebone)
- Intel Dual Core E2180 2GHz / 800MHz / 1MB (Boxed)
- Kingston DDR2 2048MB 667MHz CL5 (Kit of 2)
- Samsung 320GB SATA II NCQ (7200RPM / 16MB Cache / SATA II)
- Sony NEC Optiarc Intern IDE AD-5170 DVD±RW 18x - Svart (Dual Layer) (Bulk)
- Sony Diskettstation (Floppy) 3,5''

Grafiken flöt inte för fem öre med den integrerade grafikdelen och jag köpte
- Asus GeForce 8400GS 256MB

Grafiken i anarchy online (mitt favoritspel) var fortfarande inte imponerande, förhållandevis låg fps. Mörkt i spel, men okey i allt annat.

Varpå min kompis frågade mig vad den lilla röda knappen på baksidan av datorn betydde och jag switchade den (i standby, men med sladd i) så exploderade mitt nätagg med ett gott skratt.
- 400W tyst men budget (kommer inte ihåg betteckning)

Grafikkortet slutade visa den egentliga bilden och visade neon färger passande till ett rave party. Nytt grafikkort var ett måste.
- Gainward ATI HD4830 512mb ddr3

Visst, nätagget lite på gränsen men jag kände inte för att lägga ut ytterliggare 800 kronor.

Med det nya grafikkortet hade jag hoppats på lite prestanda. Från billigt kort till ATI's 4800 serie. Jag upplevde ingen jätteskillnad på grafik, fps eller att ljusstyrkan på skärmen blev bättre under spel.

Spelat som det är ett halvår, men när man måste sänka grafiken till 0% view distance och stänga av effekter för att man ska få det att flyta med acceptabel fps innomhus så är något inte rätt.

Min familj hade en P4 som är 6 år gammal där det flyter bättre på.

Vad tror vi är flaskhalsen? Varför detta mörker när man spelar?
Tack för svar

Permalänk
Medlem

Nättagget kanske fick sig en turn? Eller så ligger P4an på högre GHz och det är kanske det som gör det då E2180 ligger på bara 2 GHz

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
Nättagget kanske fick sig en turn? Eller så ligger P4an på högre GHz och det är kanske det som gör det då E2180 ligger på bara 2 GHz

Jo gamla nättaget's kondningar pajjade. Jag köpte nya från elfa men införskaffade ett nytt lite tystare efter att det var klart att det inte var endast kondningarna som hade givit hädan.

Möjligt att P4an ligger på något högre frekvens.

Permalänk
Medlem

Har du testat att klocka prollen något?
Har du formaterat om datorn efter att du bytt graffe osv?

Permalänk
Medlem

Kan vara att det har CPUn:s frekevens att göra men testa att klocka lite grann och se om det hjälper

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Har du testat att klocka prollen något?
Har du formaterat om datorn efter att du bytt graffe osv?

Nej, Jag är helt ny när det kommer till att överklocka saker.

Ej formaterat datorn, dock avinstallerat gamla drivrutiner och kört in nya.

Permalänk
Hedersmedlem

Flaskhalsen ligger definitivt i rubriken, den är totalt intetsägande i ett köprådsforum.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Du har dock lagt din tråd i fel forum så jag flyttar.

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Flaskhalsen ligger definitivt i rubriken, den är totalt intetsägande i ett köprådsforum.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Du har dock lagt din tråd i fel forum så jag flyttar.

*Flyttad*

Ah, okey. Förlåt att jag postade i fel forum. Jag var nog lite trött när jag postade och tänkte att jag skulle lägga den i köpråd eftersom jag är inställd på att eventuellt köpa nya komponenter för att få den att flyta.

Någon som har förslag på varför spel är extremt mörka på datorn? Både med Nvidia och Ati kortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arlancor
Ah, okey. Förlåt att jag postade i fel forum. Jag var nog lite trött när jag postade och tänkte att jag skulle lägga den i köpråd eftersom jag är inställd på att eventuellt köpa nya komponenter för att få den att flyta.

Någon som har förslag på varför spel är extremt mörka på datorn? Både med Nvidia och Ati kortet.

Inga problem, nu är det ju rätt

Lycka till med uppgraderingen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arlancor

Vad har du för skärm och hur är den inställd? Har du provat med en annan skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Vad har du för skärm och hur är den inställd? Har du provat med en annan skärm?

Kan återkomma angående det. Har en gammal siemens tjockskärm som jag kör på. Jag kan testa med min plattskärm som jag har till min htpc.

Kan skärmar ha olika ljushet för spel och annat?

Permalänk
Medlem

En gammal skärm blir ju trött med åren. Så testa du med en annan så kanske du får lite bättre bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
En gammal skärm blir ju trött med åren. Så testa du med en annan så kanske du får lite bättre bild.

Tummen upp!
Testade med min 21,5" benq skärm och natt blev helt plötsligt dag.

1920*1080 ger dock väldigt liten text jämtemot vad jag är van vid. I lägre upplösning så blir bilden inte alls skarp.

Tack igen, jag hade aldrig anat att det var så stor skillnad mellan skärmar. Visst, snabbare responstid, lättare och bätte för miljön hade jag anat.

Permalänk
Medlem

Det känns som att en person som köper nya kondingar för att reparera ett nätaggregat inte switchar om från 220v till 110v i första taget.. xD aja..

Sen vad som höll tillbaka dig mest innan var cpu:n. e2180 lär göra +3ghz utan problem om du bestämmer dig för att klocka.