Permalänk
Medlem

Mac mini till tjock tv

Hej! Skulle vilja se på t.ex. SVT play på vår tjock-tv.

Då jag redan har Mac Mini och iPhone tänkte jag att jag kunde koppla Mac mini:n till tv:n och använda iPhone som fjärrkontroll.

Någon som har erfarenhet av detta?

(jag har ställt en mer allmän fråga om detta i annat forum men tänkte att just frågan om Mac mini är bättre här).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns inga analoga utgångar som går koppla direkt på den. Så du får isaf köpa någon konverterare för den fuktionen, sådana brukar gå på en 800kr ungefär.
Har för mig jag sett det på kjell eller liknande ställen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är inget problem om du har vettiga ingångar på teven...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Inte värt det, köp en billig LCD TV istället ;>

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

MiniDVI -> S-video ska väl fungera bra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

MiniDVI -> S-video fungerar bra till film, har kört den lösningen själv några gånger.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ok, har S-Video så då borde det fungera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsp777
Ok, har S-Video så då borde det fungera.

Kan vara problem med färgen möjligen...
(Men då får nog teveskrället vara väldigt gammalt.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja, är en relativt modern tjock-tv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

miniDVI-> Svideo -adapter och på't så det blör
(...eller DVI->Svideo eller miniDisplayPort ->Svideo)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har nu provat att köra mini-DVi till S-VHS men det enda jag ser är två vertikala linjer.

Vad kan vara fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha frågat på utländskt forum verkar det som om de nyaste Mac Mini inte stöder analog signal DVI-I utan bara Digital DVI-D.

Då ska det inte fungera med Mini-dvi till S-VHS.

Någon som vet något om detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som om du har rätt.
Jag missade det på at tdet funkade med S-video förr (även om färginformationen ofta muppade sig) men att jag aldrig använde S-video.

Det finns adaptrar för VGA även på helt nya Mac Mini, och det finns ju VGA till S-video -adaptrar; så kanske får man mixtra med en sån lösning (om man inte köper en teve från 2000-talet )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
(om man inte köper en teve från 2000-talet )

Ha,ha. Jo, jag vet.

Hade bara hoppats på en enkel och billig lösning så länge.

Får väl fundera på att skaffa en platt-TV snart.

Frågan är bara vilken, tar gärna emot tips.

Visa signatur