Permalänk
Medlem

Köpråd - HTPC - 5-7k

Hej, jag är på väg att införskaffa en HTPC och är ute efter det som är bäst i dagsläget och som passar mina användningsområden på ett bra sätt.

Har letat runt i detta forum och på diverse andra forum men inte hittat något som känns aktuellt och uppdaterat.

Datorn kommer att stå kopplad till en 42" Sharp Aquos via HDMI. Håller även på att införskaffa nytt ljudsystem(sitter för närvarande på det inbyggda i tv) så om någon har någon idé eller tips där är det också välkommet. Ljudet skall vara 2.0 eller 2.1 har även spanat lite på någon form av Ljudlimpa.

*Användnings område
-Film via Voddler, Blu-ray film, Streamat via SVT play och liknande, Youtube, och en och annan .mkv film. (klara 1080p problem fritt)
-Internet Surfande
-Musik, Spotify och liknande.
-Tv-kort, och kunna spela in program via marknätet.

*Egenskaper
-Skall få plats i en tv-möbel med måtten b*h*d - 450 * 180 * 500 (mm). Gärna mindre men det är max måtten. Skall ha en blu-ray spelare.

-Kommer vara uppkopplat via trådlöst nätverk, vill inte ha en massa sladdar liggandes.

Budget: 5 - 7000 kr. (Utan operativsystem och utan ljudsystemet)

Har spanat lite på diverse i3 setups och fastnat lite för detta moderkort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=541142

Så är detta möjligt med denna budget? Kom gärna med förslag.

Eller skall man satsa på en ASRock Nettop ION 330HT-BD?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513794

mvh Oskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hej där!

Jag kan inte ge svar på alla frågor, men hoppas kunna bidra litet.

Köpte själv ASRock Nettop ION 330HT för att ha som mediespelare till mitt ljudsystem samt stå på 24/7 för att ha uppe några chatbottar för anarchy online.

Kikade själv på vad ION verkade klara. Toms hardware hade gjort en ganska bra review över vilka ljud och bildformat som stöddes.
Kika in på; http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-ion-htpc,2329.html

Ditt val verkar bli ett strå vassare jämtemot min om du väljer att bygga.

Gissar att du vill köra windows 7 för mediadelen?
Kör Windows 7 32 bitars version på min dator och menyerna upplevs lite sega att ladda. Så snåla inte med RAM är ett tips om du bygger eget.

Även fast Atom inte kväver mycket kylning så finns det en fläkt på ASrocken. Det låter inte mycket, men kan låta lite för den känsliga som vill sova i samma rum. Har du TV I samma rum som någon sover? Om inte så är det inget problem.
Jag sover i samma rum, men gissar att en möbel att ha den i skulle hjälpa endel.

Hoppas att jag gav dig någon info som du har nytta av även fast jag mest kan svara på hur min maskin fungerar.

Permalänk
Medlem

Ute efter en liknande setup.
Men jag väntar nog ett tag med att köpa TV-kort tills DVB-T2 sändningarna är igång och det kommit lite fler produkter som är testade för MPEG-4 mottagning.

Tittat lite på H55 med i5 processor. Fungerar det att spela upp HD material utan grafikkort även med i3?

Följer tråden o hoppas på lite bra tips!

kollar just nu på denna setup:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=773738...

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Arlancor, Låter ju inte riktigt bra det där med sega menyer vill gärna att datorn ska kännas någorlunda rapp från början. Kommer nog bli en del slö surfande med youtube och liknande..

Kommer förmodligen köra win 7 på den ja.

scorp10: Har verkligen noll koll på tv-kort, har kabeltv in i huset från en lokal kabeltv leverantör. Vet inte riktigt vilket kort som man borde satsa på, något specielt man borde tänka på?

Vet inte om i3 klarar hd uppspelning utan grafikkort, någon som har bättre koll på detta?

Hittade den här tråden angående moderkortet tillsammans med I3 http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9031...

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det blir mer flyt om man stänger av flashiga de flashiga menyerna och installerar någon vettig webbläsare istället för iexplorer där skärmen kan fladdra lite när man skrollar.

Kolla på youtube är dock inget problem.
Jag lyckas även köra enklare spel på den samt att streama internet radio eller lyssna på låtar från datorn i winamp är inget problem.

Som server är den clockren. Inte en enda crash/överhettning etc under den knappa månaden jag har haft den och den har stått på dygnet runt!

Tänk på att stänga av automatisk omstart vid uppdateringar så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zotac ION ITX-F som jag kör min HTPC på, till en Sanyo PLV-Z700 (1080p-projektor). Till detta har jag en samsung Spinpoint F3 1TB, 2GB RAM och en Antec Fusion-låda. Den avkodar 1080p-mkv-filer utan några som helst problem under Linux med MythTV som mjukvara (använder VDPAU, dvs. hårdvaruaccelering mha Nvidia 9400M-kortet som sitter på). Men eftersom du ska ha Bluray är inte Linux något att tänka på, men det bör funka att hårdvaruavkoda även i Windows. Till detta har jag ett externt TV-kort som MPEG2-kodar min analoga comhem-tv-mottagingen. Allt ljud körs ut digitalt till min H/K-stärkare med Kef-högtalare och snart ett hemmabyggt bashorn!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyberzero
Jag har ett Zotac ION ITX-F som jag kör min HTPC på, till en Sanyo PLV-Z700 (1080p-projektor). Till detta har jag en samsung Spinpoint F3 1TB, 2GB RAM och en Antec Fusion-låda. Den avkodar 1080p-mkv-filer utan några som helst problem under Linux med MythTV som mjukvara (använder VDPAU, dvs. hårdvaruaccelering mha Nvidia 9400M-kortet som sitter på). Men eftersom du ska ha Bluray är inte Linux något att tänka på, men det bör funka att hårdvaruavkoda även i Windows. Till detta har jag ett externt TV-kort som MPEG2-kodar min analoga comhem-tv-mottagingen. Allt ljud körs ut digitalt till min H/K-stärkare med Kef-högtalare och snart ett hemmabyggt bashorn!

Låter inte dåligt det där!
Jag skulle förr eller senare köpt Kef högtalare om det inte vore för att jag hittade ett par yamaha högtalare till ett för billigt pris. Gillar starkt hur många kef låter.

Jag har haft usb ljudkort i åtanke. Jag är inte hundra, men jag kan tänka mig att det låter bättre analogt.

Permalänk
Medlem

Jag ser nu när jag läser vad jag skrev för en stund sen att hälften låter som ren rappakalja - jag är nog för trött. Det tar på krafterna att vara student, det är alldeles tydligt.
Har inte asrocken digitalut? Jag trodde att för att den skulle kunna klassas som ION var tvungen att ha digitalljud. Du skickar ju då enbart vidare bitströmmen ifrån film(filen/skivan) direkt till förstärkaren som sköter D/A-omvandlingen och då tappar du ju inget i kvalité (hypotetiskt iallafall). Har Q50 som frontar, Q95c som center och Q15 som surroundhögtalare. Låter kalas, tycker jag.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jo visserligen.

Jag kör en ren tvåkannals stärkare, bara analog in så det blir digitalt till analogt. Inga planer på att kolla på TV med den.

Jag trodde att analogt var aningen bättre för ljud om det är endast det man vill ha.

Men ni båda verkar vara intresserade av video delen med.
Hade inge som hälst problem att köra dvd skivor på den när jag testade.

Kef iQ 50, De låter väldigt bra och är lagom stora tycker jag.
Q15? De har jag missat, Kanske lite OT men har du länk till dem?

iQ 30 var de jag hade fastnat för. Men kunde inte tacka nej till ett par splitternya Yamaha NS 515-F för två och åtta.

Permalänk
Medlem

Satt och plockade ihop ett paket på Inet här förut och det här är resultatet.

HTPC

Det jag undrar över är om nätaggregatet kommer klara att driva allt?

Om grafikkortet ens får plats?

Finns det plats för blu-ray spelaren?

Någon som har tips vad gäller tv-kort?

[Edit, img taggarna funkar inte av någon anledning ledsen för det]