nätaggregatet piper/surrar när jag spelar Bridge Builder (enkelt 2D-spel)(!)

Permalänk

nätaggregatet piper/surrar när jag spelar Bridge Builder (enkelt 2D-spel)(!)

Hej!

Wikipedia säger:

Citat:

Bridge Builder är en familj av datorspel som går ut på att man skall bygga en bro över en flod så att ett tåg kan passera. I den två dimensionella varianten byggs bron av "stavar" och skall ha rätt vridstyvhet och vikt för att inte falla sönder på grund av konstruktionssvaghet, självsvängningar eller under tågets vikt

Bridge Builder Game

Det är alltså det här enkla spelet som gör att min skapliga dator piper/surrar! Så fort jag startar spelet hör jag ett konstant pipande/surrande ljud från datorn som jag lyckats isolera till nätaggregatet. Ljudet byter ton när jag gör saker i spelet, t.ex. om jag bygger en "stav" så ändras ljudet under tiden jag bygger den. Eller om jag kör igång mitt tåg hörs ett annat ljud tills tåget stannar.

Att jag spelar i window eller fullscreen har ingen betydelse. Så fort spelet är i fokus piper/surrar det. Så fort jag klickar på t.ex. skrivbordet och tar fokus från spelet slutar pipandet. Jag har aldrig varit med om något liknande förut. Ett gammalt 2D-spel kan väl inte stressa nätaggregatet så det piper/surrar!?

Kan spelet skada min dator?

Min burk:

Nätagg:Corsair HX 520W
i5 750@stock
MSI P55 GD-65
XFX 5850 BE
Samsung F3 1TB

Windows 7 (RC 7100).

Tips uppskattas verkligen!

Mvh, Kenny Berg.

Edit: så här avancerat ser spelet ut. Bild
Edit2: Glömde stor bokstav i rubriken!

Permalänk
Medlem

Corsairs aggen kan tjuta vid vissa spel som är väldigt konstigt. Värkar vara hx 520w corsair 650w tx 750 som jag sett i trådar. Jag tror inte det finns något att göra tyvär men du kan ju testa stoppa fläkten i agget när du spelar är det den som tjuter vilket jag inte tror kan du köpa en ny.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

testa stäng av speedstep och C1E i bios, hjälpte för mig.

/S

EDIT: kul spel förresten! men sjukt svårt...

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Corsairs aggen kan tjuta vid vissa spel som är väldigt konstigt. Värkar vara hx 520w corsair 650w tx 750 som jag sett i trådar. Jag tror inte det finns något att göra tyvär men du kan ju testa stoppa fläkten i agget när du spelar är det den som tjuter vilket jag inte tror kan du köpa en ny.

Jag tror inte heller att det är fläkten. Testar detta om jag inte hittar något annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
testa stäng av speedstep och C1E i bios, hjälpte för mig.

/S

EDIT: kul spel förresten! men sjukt svårt...

Tack för tipset! Tyvär hjälpte det inte.

Visst är det ett schysst spel. Jag sitter fast på level 12 i new-nivåerna just nu.

Permalänk
Medlem

Kan vara ditt grafikkort som låter, mitt 4870x2 tjuter om jag har för hög FPS, som man lätt får i gammla spel och i menyer till spel.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk

Nej det hjälpte icke! Det är verkligen nätdelen som låter.

Permalänk
Medlem

låter det så här ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Okej, mitt grafikkort låter även som jag tvingar v-sync. Du känner ingen som har ett annat grafikkort du kan testa?

Permalänk

Idag när jag startade datorn och Bridge Builder var ljudet borta! Det har surrat och pipit ända sedan jag installerade spelet för över en månad sedan. Nu är det borta!

Det kanske berodde på speedstep och C1E ändå! Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
låter det så här ?

Det är lite åt det hållet, men konstant och mer pipande än surrande. Det är svårt att förklara ljud!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kennyberg
Det är lite åt det hållet, men konstant och mer pipande än surrande. Det är svårt att förklara ljud!

spela in en video och lägg upp om problemet kvarstår

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]