Permalänk
Medlem

HD 5850 vs GTX 275?

Hej jag undar vilket kort som är bäst mellan

GeForce GTX 275 vs Radeon HD 5850?'

har bara haft nvida förut så vet inte riktigt vad ati har och vad som är bra där.

Permalänk
Medlem

jag skulle valt 5850!

Permalänk
Medlem

Här har du 5850 mot 285 så det är ju ganska lätt att se att du ska välja 5850.

http://i26.tinypic.com/sqt3yp.png

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

5850 är bättre + DX lägre strömförbrukning = mindre värme + billigare

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Välj helt klart ett HD5850.

Permalänk
Medlem

ok tack så mycke för snabbt svar.

jag hade ett GTX 275 men de va fel på de så bytte ut de idag mot ett HD 5850.

Så körde jag de där windows prestanda testet (kanske inte säger så mycke) men då fick jag från 7.3 på grafik med 275 till 6.0 me HD 5850...
kanske är fel att mäta prestanda via de.

tack iallafall för informationen

Permalänk
Medlem

Jag får 7.7 med mitt 5850, kanske ska kolla drivrutinerna eller iaf kolla så att dom gamla till ditt 275 är helt borttagna.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

som det nu ska man inte välja nvidia, då får man vänta kanske 6-8 veckor. Då ska man förmodligen inte välja amd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

5850 är väl ganska mycket bättre än 275?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subzero299
Jag får 7.7 med mitt 5850, kanske ska kolla drivrutinerna eller iaf kolla så att dom gamla till ditt 275 är helt borttagna.

Jag har installerat om allt nu windows och allt nyaste drivisarna från hemsidan får fortfarande 6.0... vad kan man testa kortet med för program annars så jag vet att de inte är något fel på det?

Permalänk

5850 blir förolämpat av att ens jämföras med 275!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rezzy
Jag har installerat om allt nu windows och allt nyaste drivisarna från hemsidan får fortfarande 6.0... vad kan man testa kortet med för program annars så jag vet att de inte är något fel på det?

Windows indexet säger inte ett skit

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecill
Windows indexet säger inte ett skit

ok men vad kan man testa grafikortet med?

Permalänk
Medlem
Citat:

ok men vad kan man testa grafikortet med?

Sök

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Eller strunta i att söka. Även om du får 100 svar i den här tråden kommer alla säga samma sak: att 5850 är mycket bättre än gtx 275. Om du inte tänkte lyssna på vad folk säger så kanske du inte skulle startat tråden?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju testa i det som är intressant när det gäller snabba graffekort, och det är väl vad jag vet de spel du då ev spelar, för det gör du väl, med tanke på vilket/a graffekort du väljer mellan?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Eller strunta i att söka. Även om du får 100 svar i den här tråden kommer alla säga samma sak: att 5850 är mycket bättre än gtx 275. Om du inte tänkte lyssna på vad folk säger så kanske du inte skulle startat tråden?

jag har fattat att 5850 är bättre!!! Men i windows prestandaklassificering så ger de bara 6.0 för mig och för en annan användare 7.7 eller va de va så jag skulle vilja köra något specielt program så jag vet att de inte är något fel på mitt nya kort.

Permalänk
Medlem

3Dmark 06 eller 3Dmark vantage kan du mäta prestandan på grafikkort och CPU.

Antar att du inte har några referens poäng med ditt tidigare kort men du kan säkert hitta poäng ifrån ett likvärdigt system på futuremarks hemsida.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag har ett gtx 275, att uppgradera till 5850 är väl idioti ?
Blir inte så mycket höjning så att det är värt priset va ?

finns det inga reviews på GF100s medelkort ? Såg bara nån video då dom utklassade 295, men jag antar att de tagit sitt killcard då.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har fattat att 5850 är bättre!!! Men i windows prestandaklassificering så ger de bara 6.0 för mig och för en annan användare 7.7 eller va de va så jag skulle vilja köra något specielt program så jag vet att de inte är något fel på mitt nya kort.

Då förstår jag, ursäkta. Kolla med något av de programmen som angetts ovan och kolla sedan ditt resultat mot någon databas på nätet och se så att du ligger där du ska.

Exempel:

http://www.tomshardware.co.uk/charts/gaming-graphics-cards-ch...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd

Det är rätt intressant att man får 6.0 ibland.
Det händer mig ibland också men om du kör om prestanda testet så blir det som det ska va?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimon
Lånar tråden lite.

Jag har ett gtx 275, att uppgradera till 5850 är väl idioti ?
Blir inte så mycket höjning så att det är värt priset va ?

finns det inga reviews på GF100s medelkort ? Såg bara nån video då dom utklassade 295, men jag antar att de tagit sitt killcard då.

om du läste igenom allt så skulle du se vad som skrivits... de va fel på mitt
275 och dom hade inget 275 hemma så jag tog hd5850 istället!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

om du läste igenom allt så skulle du se vad som skrivits... de va fel på mitt
275 och dom hade inget 275 hemma så jag tog hd5850 istället!!!

tagga ner nu, han säger inget om ditt byta eller inte, han har lånat tråden för att själv få hjälp med vad han skall göra.

som svar på frågan, får du bra betalt för ditt GTX275 så varför inte...
behöver du den extra prestandan?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är min rigg som är ostabil eller något. Men den släpar i crysis warhead på "gamer" , väldigt mycket.

Har i5 750 @ 3,2 , 4gb 1600mhz osv.. Blir bara irriterad över att jag inte kan trycka upp grafiken i spelet ;D

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

Anledningen till skillnaden i Windows Prestanda scoren är att kortet klockar ner sig själv för att spara ström när det inte används

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimon
Jag vet inte om det är min rigg som är ostabil eller något. Men den släpar i crysis warhead på "gamer" , väldigt mycket.

Har i5 750 @ 3,2 , 4gb 1600mhz osv.. Blir bara irriterad över att jag inte kan trycka upp grafiken i spelet ;D

ostabilt är de väl itne bara för att det hackar?!
För att få bra flyt i crysis på phöga inställningar måste du ha mer än ett GTX275. Tre kanske skulle göra susen, så klrvande är Crysis om man är lite kräsen. Vissa påstår sig spela det flytande på högsta grafik med ett GTX275 eller likvärdigt som jag skulle säga är bs.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge
Anledningen till skillnaden i Windows Prestanda scoren är att kortet klockar ner sig själv för att spara ström när det inte används

har prövat och satt på max prestanda blir desamma.. ska pröva de där 3dmark som en användare skrev om en bit upp

Permalänk
Medlem
Citat:

har prövat och satt på max prestanda blir desamma.. ska pröva de där 3dmark som en användare skrev om en bit upp

Max prestanda gör inget, det klockar ändå ner sig när det inte används

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

tack alla fick de nu att bli 7.6 då är jag nöjd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge

Lustigt att det bara händer ibland tycker jag .

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]