Köpråd (Acer Aspire 5740G vs Sony Vaio VPC-EB1M1E)

Permalänk
Medlem

Köpråd (Acer Aspire 5740G vs Sony Vaio VPC-EB1M1E)

Har bestämt mig för att köpa en bärbar dator och har lyckats få fram två kandidater. Behöver eran hjälp för att bestämma mig!

I ena ringhörnan har vi...(trumvirvel)... Acer Aspire 5740G-434G64Mn (LX.PMB02.080)!

Processor
Intel® Core™ i5 Mobile 430M

Minne
4 096 MB DDR3 @ 1066mhz

Hårddisk
640 GB @ 5400rpm

Grafikkort
ATI Mobility Radeon HD 5650 @ 1GB

Bildskärm
15.6 tum (1366 x 768)

Pris
7990:-

och i andra hörnan har vi Sony Vaio VPC-EB1M1E!

Processor
Intel® Core™ i3 Mobile 330M

Minne
4 096 MB DDR3 @ 1066mhz

Hårddisk
500 GB @ 5400rpm

Grafikkort
ATI Mobility Radeon HD 5650 @ 1GB

Bildskärm
15.6 tum (1366 x 768)

Pris

7990:-

Från vad jag kan se så är det processorn som är den enda väsentliga skillnaden i5 Mobile 430M vs i3 Mobile 330M.

Acer har väl inte världens bästa rykte och det är av den anledningen som jag gör den här tråden, ska man ta datorn med sämre rykte (fast bättre processor(?)) eller ska man ta datorn med bra rykte (fast sämre processor(?))?

Min slutgiltiga fråga blir då alltså, ska man ta acern eller sonyn? Har ni andra förslag i samma prisklass så är det också välkommet!

Permalänk
Medlem

Jag köpte Sonyn pga 1 års längre garanti än Acer, samt Sonys lägre felprocent. Ska få den i början av mars. Glöm inte att du får Sonyn för 7500 på Dustin om du är student eller kan få någon student du känner att köpa den i sitt namn. Skillnaden mellan i3 och i5 är ytterst försumbar enligt vad jag har hört så det känns inte som ett särskilt starkt argument för Acern.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Har länge kollat på 5740G men fick upp ögonen för VAIOn nu nyligen och det kommer nog landa på att jag väljer den av samma anledningar som "guppgupp.

Acer förefaller ha fler reklamationer, kännas plastigare och studentrabatten som man kan få. Och att i5 inte förefaller vara så märkbart bättre än i3.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk
Medlem

Man måste vara galen ifall man väljer Acern över Sonyn enligt mig...

Dessutom är skärmen på Sonyn 15,5" (rätt ska vara rätt)

Permalänk
Medlem

Alla säger sony vilket jag var mest inne på tidigare så det blir en sån Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig någonsin köpa en sony vaio igen!
Min vaio dog moderkortet på efter 15 månader och då va det inte tal om några 2 års garantier!
Acer med extra försäkring kommer jag nog att slå till på!

//EasterN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EasterN
Jag skulle aldrig någonsin köpa en sony vaio igen!
Min vaio dog moderkortet på efter 15 månader och då va det inte tal om några 2 års garantier!
Acer med extra försäkring kommer jag nog att slå till på!

//EasterN

Okej, men nu har Vaio iaf 2 års garanti Alla datorer kan dö, min Asus (som ska vara bästa märket) har pajat två gånger.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Självklart vill man ha dubbelt så lång garanti så man väljer VAIOn
Alla datorer kan självklart gå sönt som guppgupp skriver men vill man lita på sannolikheten så väljer man datorn med minst reklamitioner

Visa signatur

BERRA was here!!

Permalänk
Medlem

Acern är minst lika välbyggd, har bättre skärm, snabbare cpu och tack vare att sony klockar ner 5650-kortet är även grafiken en hel snabbare i acern.. Att garantin är längre på sony är inte så viktigt i praktiken. Konsumentköplagen gäller även Acer. Alltså, varför köpa en sämre dator bara för att det står Sony på locket??

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Acern är minst lika välbyggd, har bättre skärm, snabbare cpu och tack vare att sony klockar ner 5650-kortet är även grafiken en hel snabbare i acern.. Att garantin är längre på sony är inte så viktigt i praktiken. Konsumentköplagen gäller även Acer. Alltså, varför köpa en sämre dator bara för att det står Sony på locket??

Att CPU:n är något snabbare är i praktiken meningslöst (prestandan är i princip identisk), grafikkortet på Sonyn går att klocka upp (även om man inte gör det är skillnaden enbart ca 3-4 fps i spel) och garanti är alltid bättre och smidigare än reklamation. Sen finns det andra faktorer att tänka på som värme, oljud och komfort. Har inte provat Acern men Sonyn är knäpptyst, sval och har ett fantastiskt tangentbord. Dessutom är den snygg som satan. Skärmen däremot är inte särskilt bra så det kan säkert stämma att den är bättre på Acer. Vilken dator man väljer beror på vad man prioriterar, Sonyn är inte på något sätt ett "sämre" val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

Att CPU:n är något snabbare är i praktiken meningslöst (prestandan är i princip identisk), grafikkortet på Sonyn går att klocka upp (även om man inte gör det är skillnaden enbart ca 3-4 fps i spel) och garanti är alltid bättre och smidigare än reklamation. Sen finns det andra faktorer att tänka på som värme, oljud och komfort. Har inte provat Acern men Sonyn är knäpptyst, sval och har ett fantastiskt tangentbord. Dessutom är den snygg som satan. Skärmen däremot är inte särskilt bra så det kan säkert stämma att den är bättre på Acer. Vilken dator man väljer beror på vad man prioriterar, Sonyn är inte på något sätt ett "sämre" val.

Jag kan intyga att även Acern är knäpptyst vid vanlig användning och även tyst vid speloande. Max temp jag sett på gpu:n är 71C och då var den överklockad till hd5730-nivån. Lysande, alltså..
Och att säga att en i3 330 och en i5 430 presterar på samma nivå är inte sant. Inte alls sant... Skillnaden i benchmarks är rätt stor, i3 saknar HT och turbo-boost och redan utan dem är det en långsammare processor..
Hur mycket man märker av skillnaden beror såklart på användning men att påstå att de presterar likadant generellt är skitsnack. Använder man sin dator på ett visst vis spelar skillnaden INGEN ROLL, MEN DET ÄR INTE SAMMA SAK SOM ATT DEN INTE FINNS DÄR!

Så återigen, vill man ha en Sony så köper man såklart en Sony då ett köp ska kännas rätt. Jag ser inga fel i det alls. Jag vill bara poängtera att man får en bättre specad och snabbare dator om man i detta fall väljer Acer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Skillnaden i benchmarks är rätt stor,.

precis, i benchmarks. Vid faktiskt användning, speciellt i spel då alla kärnor används och belastas hårt och TurboBoost inte aktiveras (ironiskt nog det enda tillfälle då TurboBoost verkligen skulle behövas), är skillnaden minimal och inte värd att ta med i beräkningarna vid köp eftersom klockskillnaden bara är 0.13 Ghz.

..och jo, i3 330m har hyperthreading, är bara TurboBoost och 0.13 GHz som skiljer den från i5 430m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

precis, i benchmarks. Vid faktiskt användning, speciellt i spel då alla kärnor används och belastas hårt och TurboBoost inte aktiveras (ironiskt nog det enda tillfälle då TurboBoost verkligen skulle behövas), är skillnaden minimal och inte värd att ta med i beräkningarna vid köp eftersom klockskillnaden bara är 0.13 Ghz.

..och jo, i3 330m har hyperthreading, är bara TurboBoost och 0.13 GHz som skiljer den från i5 430m.

Jo, du har rätt.. i3 har visst ht..
Hur man än vrider och vänder på det är ändå en i5 snabbare (skiljer ca 20 platser i notebookchecks performancechart), grafiken i acern är snabbare (sonyn må kunna överklockas men det kan såklart även acern..), hårddisken större, utrustning lika bra eller bättre, byggnation lika bra eller bättre, prolemen om man läser på nätet är färre med acern...så faktum kvarstår: Acern är en bättre dator för pengarna. Om, och det är ett stort om, man av någon anledning inte vill ha just en Sony! Då spelar det ingen roll, man ska köpa vad som känns bäst!
Men vill man ha så bra prestanda som möjligt för pengarna är det Acern som gäller. Sedan om det är tydligt märkbart.. well, det beror väl på hur datorn används. I praktiken spelar det dock ingen roll om det märks eller inte. Hur många som sitter med en i3 skulle inte kostnadsfritt valt en i5 istället, oavsett om man märker det eller inte?

Visa signatur

Permalänk

Vill bara påpeka att Acern inte kostar några 7999kr, Acer Aspire 5740G i3 - Inet.se
Edit: såg nu att den här hade en annan processor trots samma modellnamn, men den här känns ändå mer prisvärd.

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Jo, du har rätt.. i3 har visst ht..
Hur man än vrider och vänder på det är ändå en i5 snabbare (skiljer ca 20 platser i notebookchecks performancechart), grafiken i acern är snabbare (sonyn må kunna överklockas men det kan såklart även acern..), hårddisken större, utrustning lika bra eller bättre, byggnation lika bra eller bättre, prolemen om man läser på nätet är färre med acern...så faktum kvarstår: Acern är en bättre dator för pengarna. Om, och det är ett stort om, man av någon anledning inte vill ha just en Sony! Då spelar det ingen roll, man ska köpa vad som känns bäst!
Men vill man ha så bra prestanda som möjligt för pengarna är det Acern som gäller. Sedan om det är tydligt märkbart.. well, det beror väl på hur datorn används. I praktiken spelar det dock ingen roll om det märks eller inte. Hur många som sitter med en i3 skulle inte kostnadsfritt valt en i5 istället, oavsett om man märker det eller inte?

- "beror på hur datorn används"

Om man kör benchmarks som hårt belastar en kärna i taget gör det skillnad... annars inte. TurboBoost är mest en marknadsföringsgimmick eftersom den som sagt inte går igång om båda kärnorna belastas hårt (det tillfälle då man skulle behöva en överklockning). 0,13 GHz är det som gör praktisk skillnad i tunga applikationer, knapp märkbart.

- "sonyn må kunna överklockas men det kan såklart även acern."

Det har väl inget med saken att göra? Poängen är att det är exakt samma kort som sitter i båda burkarna, med exakt samma prestanda. Sonyns råkar bara vara lägre klockat i fabrik. Klockar man korten är det ingen skillnad på dem. Vill man absolut inte klocka är givetvis Acern snabbare.

- "byggnation lika bra eller bättre"

Hur vet du det? Vi har ju Acers högre felprocent rent generellt samt 1 års garanti jämfört med 2 år. En viktig punkt som sagt, extra garanti kostar pengar.

- "problemen om man läser på nätet"

Dina subjektiva upplevelser av något så opålitligt som nätsnack går självklart inte att döma efter... statistik är det enda som duger som bevis för ett sådant påstående.

Hårddisken: Ja, det stämmer. Det här däremot:

- " Acern är en bättre dator för pengarna. Om, och det är ett stort om, man av någon anledning inte vill ha just en Sony!"

Stämmer inte. Alla har sina behov och båda datorerna har för- och nackdelar som betyder olika mkt för olika personer:

- Acer har
*större hårddisk
*högre klockat grafikkort från fabrik
*0,13 GHz snabbare processor

-Sonyn har
*2 års garanti
*eSATA-port
*(snyggare utseende)
*Sonys lägre felprocent

Alla dessa faktorer får man ta med i beräkningarna när man gör sitt val, och det går inte på något sätt att kategoriskt konstatera att Acern är "en bättre dator för pengarna". Själv anser jag att enbart den längre garantin är lika mkt värd som Acerns fördelar. Sen är utseendet en bonus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe.. Det är ju lysande! Denna argumentation bevisar att vi båda gjort köp vi är mycket nöjda med!

Jag vill nu inte påstå att detta är fakta utan erkänner att det är hörsägen, men anledningen till att Sony klockar sitt kort lägre har med kyllösningen att göra vilket innebär att det kanske inte är så bra att överklocka..
Sonyn har även fått mycket kritik för sin skärm, samt även problem med diverse ljudkonstigheter bl.a. Acers dåliga rykte härrör till en tid för 3-4-5 år sedan då kvaliteten var rätt usel men deras nyare modeller som just aspire 5740, TimelineX osv har fått mycket bra kritik vad gäller byggnation och allmän kvalitet. Just denna Aspire-serie är även väldigt förskonad ifrån fel. I princip stannar det vid att en del datorer ur en viss produktionslinje haft fläktar med lagerproblem men det är ett underleverantörsfel och där Acer varit snabba med att rätta till det/byta det trasiga. Att hävda att Sony har lägre felprocent generellt är missvisande då en typisk Sony kostat 10000:- + medan en typisk Acer kostat mindre än hälften. Det sätter såklart sin prägel på byggkvaliteten. Vad gäller de modeller som diskuteras här är det inte relevant.
Hursomhelst menar jag såklart att Acer ger mest PRESTANDA för pengarna! Hur man än vrider och vänder på det är i5 snabbare än i3 (totalt ca 20% enligt just benchmarks men där handlar det inte alls enbart om singeltrådade skillnader), grafikkortet (såklart fabriksklockat) snabbare i Acern, hårddisken större osv. Jag håller inte ens med om att Sonyn skulle vara snyggare, men att ta med något så subjektivt på listan över Sonys företräden..well..
Däremot måste jag erkänna att en eSATA-port är bra att ha, och visst är det bra med 2 års garanti även om den praktiska skillnaden är liten och i synnerhet som Sonys kundtjänst/serviceanda är rätt kass..
Ah well, kontentan (och där tror jag ändå att vi är överens då det är fakta) är att vill man ha mest bang for the buck köper man Acern! Tycker man att Sonyn är snyggare och har behov av en eSATA köper man den. Och oavsett vad man väljer får man en för pengarna rätt grym burk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att Sonyn inte har något som helst problem med kylning, tom överklockad till 650 MHz (100 MHz högre än Acerns fabrikklock och 200 MHz högre än Sonyns) blir det inte varmare än 60-65 grader vid maxbelastning i spel, vilket är extremt svalt för att vara ett grafikkort. Sony underklockar alla sina grafikkort eftersom de flesta inte märker någon skillnad och datorn givetvis blir något svalare och tystare, inte för att de har några kylningsproblem.

Angående Acers dåliga rykte baserar jag inte det uttalandet på några 4-5 år gamla problem utan på den här undersökningen från 2009 som visar att Acer ligger bland de 3 sämsta när det gäller andel trasiga laptops:

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ta Acer har själv en 5930g innan den hade jag en hmm kommer inte riktigt ihåg beteckningen tror det va 3024 eller nåt liknande men att Acer skulle va dålig kvalite är skitsnack det kanske va 10år sen den hade lite dåligt rykte. + att du kan köpa till Acer garanti som gäller 3xtra år för 800kr tog en sån fast kommer väl förhoppningsvis inte behövas. dom säljer oxå 2xtra år för +500.
Ps: kolla expert betyg på bästa siten att kolla vad man köper för bärbart på Notebookcheck: Notebook & Laptop Reviews and News
där kan du oxå jämföra grafikkort och prossecorer dom kört i olika test
hur som helst lycka till med din nya lappy som borde va acer om du har nån extra tusen lapp kan du får en acer aspire med i7 core + bättre grafikkort kolla på notebookcheck.net o ha en trevlig sommar.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt två väldigt lika datorer som man får välja mellan vilka detaljer som är viktigast. Jag själv valde Sonyn eftersom den har ett så otroligt underbart tangentbord!

Visa signatur

BERRA was here!!