MikroTik/Routerboard RB750G [580Mbps throughput]

Permalänk
Medlem

MikroTik/Routerboard RB750G [580Mbps throughput]

Lovande pris och prestanda, någon som har erfarenheter från MikroTik / RouterOS? Känns nästan lite för bra för att vara sant... eller?

"Up to 580Mbps throughput with larger packets, and up to 91500pps with small packets! "

Källa: Officiell hemsida: www.routerboard.com

http://www.routerboard.se/shop/products/MikroTik%7B47%7DRoute...

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem

Mikrotik gör bra routrar men jag vill inte påstå att RouterOS Level 4 är något för hemanvändaren. Det krävs rätt goda kunskaper i routing och nätverk för att få det fungera riktigt bra.

Permalänk
Medlem

För information så är RB700 serien för konfigurerade som en standard hemma router från fabrik.

Visa signatur

MikroTik certifierad konsult/certifierings lärare

Permalänk
Medlem

Vad finns det för möjlighet att konfa upp den till? Enbart router, eller kan man lägga till iptables? Andra tjänster?

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Vad finns det för möjlighet att konfa upp den till? Enbart router, eller kan man lägga till iptables? Andra tjänster?

Iptables?!?!
Det har ju inte med en router att göra det är ju linux nat / brandvägg

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Iptables?!?!
Det har ju inte med en router att göra det är ju linux nat / brandvägg

Routeros är väl linux? Vad jag sett från screens så ser deras extremt fula gui ut att vara ett frontend till iptables.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Routeros är väl linux? Vad jag sett från screens så ser deras extremt fula gui ut att vara ett frontend till iptables.

Har för mig att det är eget os som liknar det men men, kan ju ha fel... men det är ju inte iptables du tänker på när du pratar om sådana ruttrar.

men det ser ju ut att vara liknande tables... http://wiki.mikrotik.com/wiki/Firewall_nat

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Har för mig att det är eget os som liknar det men men, kan ju ha fel... men det är ju inte iptables du tänker på när du pratar om sådana ruttrar.

men det ser ju ut att vara liknande tables... http://wiki.mikrotik.com/wiki/Firewall_nat

De använder linuxkärnan. Vilka ruttrar snackar du om?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
De använder linuxkärnan. Vilka ruttrar snackar du om?

De står inget att de använder iptables och de lär ju köra nått eget om de inte kör iptables. det är det jag menar, vad ska du med iptables till?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
De står inget att de använder iptables och de lär ju köra nått eget om de inte kör iptables. det är det jag menar, vad ska du med iptables till?

Skriver de inte att de har gjort nåt eget är det ganska troligt att de kör iptables. Vill man NATa i linux så är ju iptables en fördel...

Det var inte jag som ville ha iptables, jag påstår bara att de antagligen redan kör det. Troligen i grunden med deras eget front-end.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Någon som har en Routerboard? Kan man få någon jämförelse mot tex en DLink 655?

Prestanda/pris?
Konfiguration/komplexitet?
Kvalitet?

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk

Jag har precis en RB750G och den funkar kanon!
Inte så svår som man kan tror, helt annorlunda men det är bara att kolla i deras forum så grejar man det!
Ifs om man inte behöver öppna en port kan man alltid köra UPnP, konstigt nog funkar utan problem på RB750G
Hade strul på min D-Link DIR 655 med UPnP...