Dina bästa råd? ska köpa mobil

Permalänk
Medlem

Dina bästa råd? ska köpa mobil

Hej!
Jag ska köpa en mobiltelefon hade jag tänkt men senast jag köpte en telefon var väldigt längesen.. hmm cirka 5-6 år sedan och den gamla mobben har gjort sitt så nu vare dags.
Jag har försökt uppdatera mig när det gäller mobiler och nya funktioner men det är allt för mycket på en gång och jag tar hellre emot tips av folk som redan är kunniga och insatta i dagens mobiler!

Såg en sony ericsson c901 som en polare visade upp för mig lite och den hade så många och fantastiska funktioner att det kändes som jag hade åkt med en tidsmaskin till framtiden när jag jämförde med min gamla mobil.. och C901 är väl inte ens bland de dyraste/bästa?

Sedan har jag lusläst lite på olika sajter o sådär och det här är vad jag kommit fram till än så länge.
"Snapdragon" är en bra processor som gör menyerna snabbare (kan inte ens fatta att mobiltelefoner redan har 1ghz processorer o grejer) och kanske bättre till spel eller nåt?
"Touchscreen" är tydligen riktigt hett och det ska man ha antar jag och då ska det alltså vara med "Amoled" skärm tror jag det kallades?
Det ska finnas fm rado, gps, face recognition och allt sånt eftersom sånt är standard i dagens mobiler om jag förstått rätt?
Alla mobiler har minst 5 megapixel kamera som standard nu?
Nåja det blir nog bättre om ni som kan eran grej ger mig tips istället så jag slipper uppdatera mig angående mobiler som en grottmänniska som åkt till framtiden

Fram med råd och tips på bra mobiltelefon och varför du tycker det ska vara just den telefonen! Pris spelar inte så stor roll så länge det är någorlunda bra prisförhållande till vad man får så det känns som ett smart köp! så kör på och hjälp mig köpa en mobiltelefon som är det hetaste i mobilvärlden just nu som jag kan vara nöjd med

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Google Nexus one eller HTC Desire.

Permalänk
Medlem

Mm utifrån det jag läst hittils verkar den här htc desire vara en bra mobil när den släpps men inte för att jag vet varför.. android ska tydligen va bra men vad är android eller vad är det till för?
Hur kommer det sig att htc desire som är så bra "bara" ska ha en 5 megapixel kamera jämfört med en sony ericsson satio eller aino?
Är satio eller aino bra förresten?

Fyfan ju mer försöker lära sig o bli insatt ju mer vilsen blir man ju..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bnight
Mm utifrån det jag läst hittils verkar den här htc desire vara en bra mobil när den släpps men inte för att jag vet varför.. android ska tydligen va bra men vad är android eller vad är det till för?
Hur kommer det sig att htc desire som är så bra "bara" ska ha en 5 megapixel kamera jämfört med en sony ericsson satio eller aino?
Är satio eller aino bra förresten?

Fyfan ju mer försöker lära sig o bli insatt ju mer vilsen blir man ju..

Android är Googles egenutvecklade operativsystem till mobiler. Just av den anledningen är Nexus One en bra idé, man får uppdateringarna direkt dom släpps.

Sony Ericssons idé är att locka folk genom kameran, andra tillverkare har tack gode gud inte följt efter. Det innebär bara onödiga kostnader både för företag och kund, speciellt för dom som aldrig eller sällan använder kameran. Sedan krävs det ju bra grejor för att man ska kunna utnyttja 10-12mpixlar också.

Aino och Satio verkar vara buggiga och inte vara direkt super, inget jag skulle ta.

Desire släpps om en månad ungefär.

Permalänk
Medlem

Ta bara ingen sony ericson så blir det typ bra. Dagens sony är fyllda av buggar, programfel och hårdvaru fel.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle nog rekommendera en Android lur. Har själv en Acer Liquid som jag är väldigt nöjd med. Ok den har ingen lampa/blixt till kameran men jag har min digital kamera till att ta bilder med. Om du nu ska välja en Android lur så kolla upp på nätet att den kommer bli uppdaterad till android 2.0

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk

Du kan alltid kolla in http://www.gsmarena.com om du vill kunna jämföra mobiler och läsa väldigt grundliga recensioner. Du kan få information om i princip all mobiler som är ute nu och är på väg. Rekommenderar sidan starkt.

Permalänk
Medlem

SonyEricsson W995 är faktiskt en riktigt bra lur..

8Mpix, med blixt, Använder den dock inte spec mycke.. Eller gjorde när ja hade en..
WiFi, HSDP eller va de heter.. 7.2Mbit Wap.. "använt den som mobilt modem"
Aldrig krånglat för mig, Förutom att "mellanslagsknappen" började glappa efter drygt 150000 sms.. ;P

Stor display, O inte alltför dyr, Tror de ligger på 3 - 3.5k nu..

Annars skulle ja nog rekommendera Nexus One, SE X10 Mini (När den släpps) eller nån annan Android tele..

iPhone tycker jag personligen bara är teknik för 1500 - 2000:- o märke för 5000:- (Plus att man måste jailbreaka för att kunna använda 3:eparts apps, som inte godkänts av Apple)

Nokia kan ja inte direkt uttala mig om, Då ja verkligen hatar deras design, och att ja aldrig testat nån nyare modell av dom..

Sen beror de ju på vad du vill ha för funktioner, och vilka funktioner du har nytta av, Radio såg ja, De finns i de allra flesta moderna telefoner,

Som sagt.. Kolla www.gsmarena.com för att jämföra..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå du skall berätta mera exakt vad du skall ha den till. Surfmaskin, spel maskin, bussnies maskin osv...

Några förslag Nokia N900 om du surfar mycket, gillar att få möjlighet att testa massa nytt, snurrar på Maemo (linux open source). Mycket emulatorer och gamla spel. Inte den bästa navigatorn ännu, endast beta version av Ovi Maps.

kika annars in på talk.maemo.org för grymm comunity.

Nexus One om du gillar att synka allt med google. Programutbudet växer snabbt på Android. Navigatorn använder Google Maps men ingen möjlighet att ladda ner kartorna för offline mode vilket betyder du måste vara konstant ansluten.

Iphone, grym spelmaskin. Den telefon som det görs mest reklam för, mycket program. Dock helt och hållet låst till vad apple godkänner. iTunes gäller för allt så länge du inte jailbreakar den. Nagivationsprogramet TomTom vill jag minnas kostar 60$.

Nokia E72 om du vill ha ren bussnies lur med grym batteritid. Dock ingen bra surf eller spelmaskin.

SE gäller om det är bäst kamera som gäller, verkar dock vara väldigt buggiga telefoner.

Mina tips, använd youtube för att kolla reviews på dem.
Själv har jag N900 och vet idag ingen telefon som motsvarar den, gillar öppenheten som den ger, men det är personlig åsikt.