Behöver tips till en snålburk max 3300:-

Permalänk
Medlem

Behöver tips till en snålburk max 3300:-

Byggde en dator till en jobbar kompis för ca 4-5 år sedan,Som nu verkar ha gjort sitt.Kompisen ringde och sa att fläktarna varvade upp,sen tvärdog den och gick inte att starta,luktade även lite bränt om agget.Så det första jag föreslog va att byta ut agget till ett corsair 550w,och hoppas på att det inte hade dragit med sig resten av datorn,Bytte agget,men det verkar som moderkortet har gått oxå,power dioden lyser upp när man slår på strömmen,för att sedan slockna efter 5 till 10 sec.Så det blir till att uppgradera,men det enda han gör är att surfa,kolla film och lira lite bf2 ibland.Så han vill inte lägga några större pengar.Gfx som sitter i är ett radeon 1900xtx,som förhoppningsvis är helt.så det som ska bytas är moderkort,ram,cpu,hårddisk.Men det är inte lätt plocka ihop något vettigt,helst skulle jag vilja byta gfx oxå,men det är svårt med den budgeten,kanske kan övertala honom att lägga lite mer om ni kommer med nått förslag med ett gfx inbakat oxå.Har kört Intel dom senaste 5 åren så jag har dålig koll på Amd,men amd är ju billigare så här ett förslag med en athlon X4.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du rent av kan gå ner till en Athlon2 x3 435, 250 kronor billigare, en kärna mindre och 100mhz högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Om du nu ska ha en snålburk, ta 2GB minne istället för 4.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Prollen och ram gör ju en 600-700 hundra mindre,så kanske han kan lägga till något,så att det kan bli ett nytt gfx istället:) Tack för tipset:)

Permalänk

Varför DDR3 om det ska vara en snålburk? Kör på DDR2 istället, brukar i regel finnas både billigare moderkort och minnesstickor med den standarden.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk

+ Ett förslag är att välja ett 785G-baserat moderkort utifall att det gamla grafikkortet är kaputt, 785G är visserligen inget vidare spelkort men det håller tills dess att kompisen känner för att lägga ut pengar på ett nytt grafikkort. Moderkortet du har valt (M4A77TD PRO) har visserligen CrossFire-möjligheter men så som jag tolkat det kommer det inte sitta ngt värstingkort i den där datorn och då är väl CrossFire totalt onödigt?