Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag hellre skulle se avgiften bli en skatt är att skatter bara tas ut på inkomster. Avgiften däremot ska man betala vare sig man är rik eller fattig, arbetslös eller storföretagare.

Jag har i dagsläget ingen TV därför att jag inte har råd med avgiften. Vad är det för public service egentligen?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på om jag sätter mitt tv-köp på mamma eller pappa behövs då att jag betalar tv-avgift? Eller kan jag slippa på det sättet?

Permalänk
Medlem

TV-avgiften är per hushåll tvn finns i. bor du hemma hos mamma å pappa så e de lugnt, även om du står som ägare av tvn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag vart uppringd av dem för inte så längesedan:
- Hej jag ringer från radiotjänst!
- Tjena.
- Jo jag ser här att vi inte har någon TV registrerad hos dig, kan det vara så att du glömt att anmäla det?
- Nej, jag äger ingen TV. Har dock en drös med vanliga monitorer.
- Men du vet att datorer är man också avgiftsskyldig för.
- Nej, inte om det inte sitter en mottagare i dem.
- Så du har ingen tv-mottagare alls?
- Nej.
- Ok, men då får jag tacka för din tid.

Jag vart väldigt munter av det fina antagandet om att bara för att jag inte betalar någonting så är det någonting som är fel, för alla ska ju betala och alla äger en TV

Om det stämmer så får jag tacka för uppgifterna. Jag blev nämligen uppringd 2007 och hade ett exakt liknade samtal- dock resulterade det i att jag blev påpackad en tv-licens, trots att jag enbart har en dator hemma
...nästa gång.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
TV-avgiften är per hushåll tvn finns i. bor du hemma hos mamma å pappa så e de lugnt, även om du står som ägare av tvn.

Nej jag tänkte mer ifall man bor själv. Hur ser de hur många tv jag har i min lägenhet ifall alla står på morsan/farsan.

Permalänk
Medlem

de ser dom inte. Men dom ser att du bor i lägenheten, så de kommer att ringa å fråga då å då

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många personer här inte förstår vad skatter betyder. Enligt den svenska akademien är skatt "obligatorisk avgift till stat och kommun". TV licensen är en skatt, oavsett vad man väljer att kalla den.
TV skatten är dock jävligt vidrig i sitt utförande, svt borde tas bort men om man måste ha kvar skatten borde den bakas in någon annanstans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4ts
Det verkar som att många personer här inte förstår vad skatter betyder. Enligt den svenska akademien är skatt "obligatorisk avgift till stat och kommun". TV licensen är en skatt, oavsett vad man väljer att kalla den.
TV skatten är dock jävligt vidrig i sitt utförande, svt borde tas bort men om man måste ha kvar skatten borde den bakas in någon annanstans.

Eftersom den bara behöver betalas av folk som innehar TV är de ju inte obligatorisk, med andra ord är det ju inte en skatt i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Antar jag lånar tråden lite för en kort fundering, (har inte direkt sökt svar på detta utan mer nyfiken och vore trevligt om nån visste hur det faktiskt ligger till)

Jag hör till den lilla procenten av svenska män i åldern 20-25 som bor i lägenhet skriven på en själv, men inte äger en tv, jag har därför när samtalet kom från radiotjänst nekat innehav och det har inte varit något tjaffs därikring (tack och lov)

MEN!

Nu när OS har kört så har jag ju suttit varenda minut och streamat från SVT Play i 4 små fönster på ena monitorn och huvudeventet på fullskärm på den andra.

Hur oärlig bör jag känna mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av disken

Hur oärlig bör jag känna mig?

Inget alls

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Eftersom den bara behöver betalas av folk som innehar TV är de ju inte obligatorisk, med andra ord är det ju inte en skatt i dagsläget.

Men skatten är obligatorisk av dom som har en tv, alltså är det en skatt. Det är inte så att det är frivilligt att betala tv-skatten. Då skulle man inte kunna bestraffas av att inte ge sina pengar åt staten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Eftersom den bara behöver betalas av folk som innehar TV är de ju inte obligatorisk, med andra ord är det ju inte en skatt i dagsläget.

Med samma resonemang är inte fordonsskatten en skatt eftersom den bara behöver betalas av folk med fordon, inkomstskatten behöver bara betalas om man har en inkomst osv.=/

Visa signatur

/me