Köpråd, liten snabb, hög upplösning, lång batteritid... svårt.....

Permalänk
Medlem

Köpråd, liten snabb, hög upplösning, lång batteritid... svårt.....

Hej!

Jag har sökt nätet en del det sista efter en vettig laptop som passar mina behov. Jag tycker som säkert de flesta andra att det är svårt att hitta något perfekt för de pengar man är beredd att lägga.

Jag kommer mest använda datorn till att surfa och kommunicera med mina nära och kära via videosnack över MSN eller Skype. Spela är inte högt prioriterat, men funkar ett gammalt spel typ Half life 2 är jag nöjd.

Mina önskemål:
* Helst liten 13, 14, 15 tum
* Bra upplösning, minst 900-1000 horisontella linjer
* Bra webcam, behöver inte vara hög upplösning, bara den levererar en bra bild till MSN och Skype
* Lång batteritid ifall jag måste sitta utan nätanslutning, 4h+ verklig tid vid surfning
* Hyfsad prestanda, gärna nya i3 eller i5 som drar lite ström och ändå presterar bra.
* Wifi med 802.11N eftersom jag har det hemma
* Vill gärna köpa utan HD och OS så jag själv kan installera en Intel X25-M G2 SSD

Pris:
Ja självklart så lite som möjligt, men en 10-12000kr är nog maxgränsen utan att räkna in SSDn.
Kan tänka mig att köpa begagnad också.

De maskiner jag kikat på är Asus UL30jt, UL80jt, Sony Vaio Z-modeller (dyra ) och nu senast Dell Studio 15

Asus modellerna kostar 7-10000kr och har Core i-cpuer som switchar hastighet, sen växlar dessa nya modeller mellan två olika grafikkort automatiskt också Nackdelen som jag ser det är att skärmarna i dessa verkar vara ganska dåliga... Låg upplösning och dålig betraktningsvinklar. Dock är jag osäker på om det gäller dessa allra senaste JT-modeller?

Sonys nya Z-modell verkar fina, finns med i7 och 1920x1080 i 13,1 tums skärm Men de kostar väl dubbelt mot vad jag vill betala.

Dells Studio 15, med i7 620M och 15,6" 1920x1080 kostar just nu med rabatt bara 10040kr!! Då har jag valt att få Intels 802.11 n wlan kort och ett 9-cells batteri också. Tyvärr ger detta "bara" 4h batteritid, men då han man en rätt kraftfull laptop få jag säga.

Har ni några andra kanditater?
Jag tycker det är svårt att välja genom prisjakt.nu då det så klart inte står HUR bra tex skärmar eller webcams är...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Asus är ett bra val, har du kikat på denna?
http://www.youtube.com/watch?v=FgJHsbIhn8E
sedan ser denna ganska bra ut
http://www.webhallen.com/prod.php?id=106952
Finns i olika färger, röd blå svart och rosa.. samt vit(?)

Permalänk
Medlem

Den där Asusen är ju den gamla modellen, ska jag ha nån så blir det den nya, men jag har inte hört nått om det är bättre skärm på den nya mot den gamla, det är mest det jag har emot den, annars bra krut och bra pris!

Sony Vaio som du länkar till verkar bra, men har också låg upplösning på skärmen..

Det är väl ett allmänt problem att det blir dålig upplösning horisontellt på alla nya laptops med widescreen tyvärr... Det är ju perfekt när man ser på film med sån skärm, men inte om man surfar tycker jag

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Blir någ svårt att hitta något då alla företag verkar köra på samma upplösning för samma storlek på skärmen,
Jaså! men den verkar riktigt fräsch, då kan inte den nya versionen vara sämre

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att om man betalar mer får man högre upplösning osv, men det vill man ju inte hehe!

Sonys nya Vaio Z har ju 1920x1080 på en 13" skärm tex, men då kostar den datorn också 27000kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, använd dig av prisjakts funktion och så söker du på upplösningar osv, fixar in det precis som du vill ha det

Permalänk
Medlem

Vissa saker är inte inskrivna på prisjakt så man missar de datorerna när man söker, Dell är inte med över huvudtaget så de missade jag helt.

Blir mer och mer sugen på den där Dell Studio 15 med 1920x1080 och i7 cpu Får väl klara mig på 4h batteritid helt enkelt.

Väntar dock med att köpa tills jag hör hur UL80jt och UL30jt från Asus är när de kommer ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du ska tänka på om du köper en studio 15 är att grafikkortet är inte så vasst, men om du inte har något större krav för morderna spel är datorn förövrigt helt ok!
Sedan så ska du inte låta tiden för deras erbjudanden få dig att stressa då det någon vecka efter de gått ut som det kommer ett nytt som oftast är lite bättre!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet spelar mig ingen roll så länge jag kan köra något gammalt spel typ Half Life 2 som jag nämnde ovan
Jag ser att Dell verkar ändra sina priser lite varje dag... Får se om det blir en Dell eller Asus.

Väljer jag Dell får jag en lite större snabbare laptop med bättre skärm men mindre bra batteritid, 2Mpix webcam

Väljer jag tex Asus UL30jt får jag lång batteritid, mindre storlek, tillräcklig prestanda men sämre skärm och 0,3Mpix webcam (vilket kanske duger till Skype ändå?)

Det tål att funderas på.

Visa signatur