Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sdaniel1
mycket är 200 MB?

Exempel på dataförbrukning för 200 MB:
Aftonbladet wap: 2500 ggr
Sökning på Google: 13 000 st
Radio (mobil.sr.se): 600 min
Mail: 30 000 st
You Tube-klipp: 70 st
(exemplen är uppskattade och kan variera något).
från tele2:s hemsida

jag kör på 1gig men då har jag iofs wlan hemma
känns som det räcker och blir över..

Personal Dataplan Monitor är en bra hjälp också

Hehe, jo vet att det är svårt att säga "vad mycket är". Det är ju högst personligt vad man gör på nätet.

Men tack för statsen, intressant.
Ska även kolla Appen du nämnde.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mocka
Hehe, jo vet att det är svårt att säga "vad mycket är". Det är ju högst personligt vad man gör på nätet.

Men tack för statsen, intressant.
Ska även kolla Appen du nämnde.

Det är svårt att avgöra hur mycket man kommer att använda, men samtidigt vill man inte behöva tänka 'räcker det?' .
Alla operatörer idag utom Telenor stryper hastigheten efter ett visst antal gb ner vilket jag personligen tycker är dåligt. Jag betalar hellre några 10 kronor extra för att kunna köra racet fullt ut

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayfire
Det är svårt att avgöra hur mycket man kommer att använda, men samtidigt vill man inte behöva tänka 'räcker det?' .
Alla operatörer idag utom Telenor stryper hastigheten efter ett visst antal gb ner vilket jag personligen tycker är dåligt. Jag betalar hellre några 10 kronor extra för att kunna köra racet fullt ut

Att tänka på är då att t. ex om du kör wireless hemma, jobb och hos polare osv så kommer du antagligen vara kopplad mot wlan och inte pumpa 2g/3g så mycket som man kan tro. jag lyckades knappt bränna 520mb av min gig som jag har innan det stryps och det var min första vecka . då kör jag med massa onödiga widgets, facebook rrsfeeds newsletter, glutta på os surfa som en galning och lyssnat på radio i dom sjukt bra inear hörlurarna riktigt jävla grymma om jag får säga det själv som är van vid sennheiser hd 555.

jag ser bara "ååhh vi har frii surf alltid" som ett sätt att lura kunder. Dom som verkligen behöver det vet om det själva . men wlan hittar man fan bakom varje buske nu mera , så mitt råd är att testa det billigaste och öka än tvärt om

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Fick min n900 och jag är som de flesta andra, toknöjd! Prylbög som man är så verkar denna telefon passa mig perfekt, hade en nokia 5800 innan och det är inte ens jämförbart (hade jag inte räknat med heller) men ändå

Laddade hem maemo extras och la in de mest omtalade programmen, klockrent!
Den känns väldigt gedigen tycker jag, väldigt välbyggd!

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Helvete också!

Fick precis samtal från Tele2 där jag fick besked att telefonen var slut hos dem. Tittade runt på annat håll (inkl prisjakt) och inser att N900an slut i alla svenska butiker förutom hos Nokia store där det kostar bra mycket mer än i webbutik. Lev.datum 31e Mars (en månad!!).

Vilken sabla otur
Orkar man vänta 1mån eller bör jag kolla på andra alternativ? Jag som redan börjat göra en lista på apps som jag skulle tanka ned...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefffe
Fick min n900 och jag är som de flesta andra, toknöjd! Prylbög som man är så verkar denna telefon passa mig perfekt, hade en nokia 5800 innan och det är inte ens jämförbart (hade jag inte räknat med heller) men ändå

Laddade hem maemo extras och la in de mest omtalade programmen, klockrent!
Den känns väldigt gedigen tycker jag, väldigt välbyggd!

Var det enkelt att föra över kontakter, meddelanden, bilder osv från 5800an? Går det att göra direkt utan att gå via datorn? Min 5800 vill nämligen inte samarbeta så bra med min dator av nån anledning.

Citat:

Helvete också!

Fick precis samtal från Tele2 där jag fick besked att telefonen var slut hos dem. Tittade runt på annat håll (inkl prisjakt) och inser att N900an slut i alla svenska butiker förutom hos Nokia store där det kostar bra mycket mer än i webbutik. Lev.datum 31e Mars (en månad!!).

Vilken sabla otur
Orkar man vänta 1mån eller bör jag kolla på andra alternativ? Jag som redan börjat göra en lista på apps som jag skulle tanka ned...

Det skiljer 346kr mellan Tele2 och Nokia shop. Du sparar 11kr om dagen, tycker du det är värt det för att ha telefonen först om en månad?

Jag tyckte inte det och beställde från Nokia shop och den är skickad igår så den dyker väl förhoppningsvis upp innan helgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iqf Det skiljer 346kr mellan Tele2 och Nokia shop. Du sparar 11kr om dagen, tycker du det är värt det för att ha telefonen först om en månad?

Jag tyckte inte det och beställde från Nokia shop och den är skickad igår så den dyker väl förhoppningsvis upp innan helgen.

Jo, men fördelen med Tele2 är den förhöjda månadsavgiften Kör man på Nokia Store måste man slänga ut 6k rakt ur fickan vilket är lite tungt.

Nu står det återigen mellan:
iPhone 16GB
Nokia X6
SonyEricsson X10
...om man inte orkar vänta 1månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min N900 skickas från komplett.se idag. Ska bli riktigt skoj att leka med denna lilla lur! Har väntat länge på detta för jag ville inte förbeställa och inte veta när jag får den.

Tror verkligen starkt på Maemo/Meego/Qt som en plattform för framtiden. Framför allt så är det en fantastisk plattform för programutvecklare. Om Nokia/Intel lyckas med sin marknadsföring mot konsumenter och utvecklare kan det bli succé. Folk verkar lite för insnöade på iPhone och Android, vilket är synd.

Permalänk
Medlem

Det fanns 2 kvar på Komplett sist jag kollade. Antar att en av dem är din?
När jag väl hade bestämt mig var de slut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp, en av dem är min. Sorry att jag snodde den från dig.

Permalänk
Medlem

Såhär ser min batterinivå ut för tillfället, nöjd ändå!

Har även idag kört FM-Sändare och skickat ett antal sms o 2 samtal.

Edit: glömde, jag kopplade ut telefonen från laddaren IGÅR 06:00

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Tänker också köpa en, förstår inte att du menar att de inte finns i lager på någon butik.
Finns iallafall enligt prisjakt på elgiganten och PC city, dock så kan de ju självklart ha fel.

Edit: InWarehouse har enligt deras egna uppgifter 20+ på lager.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av iqf
Var det enkelt att föra över kontakter, meddelanden, bilder osv från 5800an? Går det att göra direkt utan att gå via datorn? Min 5800 vill nämligen inte samarbeta så bra med min dator av nån anledning.

[/QUOTE

Hur enkelt som helst, "överför och synkronisera" heter det under inställningar. Bara att ansluta via blåtand och överföra det man önskar från gamla mobilen.

Någon mer som har problem med att vissa installerade program inte dyker upp någonstans? t ex flashlight finns inte med på menyn men det står att den är installerad för den går att avinstallera via programhanteraren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av stefffe
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av iqf
[/QUOTE

Hur enkelt som helst, "överför och synkronisera" heter det under inställningar. Bara att ansluta via blåtand och överföra det man önskar från gamla mobilen.

Någon mer som har problem med att vissa installerade program inte dyker upp någonstans? t ex flashlight finns inte med på menyn men det står att den är installerad för den går att avinstallera via programhanteraren.

[/QUOTE]

Det programmet finns inte upplagt i menyn men om du öppnar kameraluckan så får du upp en kontroll för det om du trycker på batteri-ikonen.

Bild på det från internet:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurtan
Det programmet finns inte upplagt i menyn men om du öppnar kameraluckan så får du upp en kontroll för det om du trycker på batteri-ikonen.

Bild på det från internet:
http://maemocentral.com/wp-content/uploads/2009/12/N900-Flash...

Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azuricate
Tänker också köpa en, förstår inte att du menar att de inte finns i lager på någon butik.
Finns iallafall enligt prisjakt på elgiganten och PC city, dock så kan de ju självklart ha fel.

Edit: InWarehouse har enligt deras egna uppgifter 20+ på lager.

Enligt Prisjakt hade vissa butiker telefonen i lager, men när man kollar på hemsidan är de slut. Hittade ett ex på Elgiganten (det sista).
Inwarehouse hade inga när jag kollade idag runt lunch men de kan ha fått in en liten batch. Grattis isf

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Enligt Prisjakt hade vissa butiker telefonen i lager, men när man kollar på hemsidan är de slut. Hittade ett ex på Elgiganten (det sista).
Inwarehouse hade inga när jag kollade idag runt lunch men de kan ha fått in en liten batch. Grattis isf

När jag lägger den i varukorgen och går till kassan står det då 22 i lager, kan ju dock vara felskrivet. Lägger beställningen nu så får man väl se sen.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Fantastisk telefon so far!

Två frågor:
1. Laddat batteriet ca 3 timmar men det är fortfarande inte maxladdat. Hur lång tid tar det egentligen?
2. Datapaketsanslutningen är aktiv även om jag stänger ned Webläsaren. Är det normalt? Drar det ström om den är aktiv? Inga program jag ser verkar använda GPRS.

Visa signatur

Permalänk

Liten uppdate ang. InWarehouse.
Har nu beställt och betalat min N900, har fått orderbekräftelse och det står bekräftat på min order, står även 1 st reserverad på lager på samma sida.
Lagret ändrades även från 21 till 20, så verkar onekligen som att dom har på lager!

Nu får vi bara se hur lång tid de tar på sig att skicka den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Onsdag eftermiddag får jag reda på om jag lyckats fått tag på två telefoner men jag ska bara ha en.
Jag återkommer om jag har en att låta någon annan hämta ut så blir det som om ni själv köpt den bara att jag gjorde beställningen

återkommer så fort jag vet..

eller kanske ska man ha två hehe nä
lira lite doom2 laan hehe

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Citat:

Fantastisk telefon so far!

Två frågor:
1. Laddat batteriet ca 3 timmar men det är fortfarande inte maxladdat. Hur lång tid tar det egentligen?
2. Datapaketsanslutningen är aktiv även om jag stänger ned Webläsaren. Är det normalt? Drar det ström om den är aktiv? Inga program jag ser verkar använda GPRS.

1. Det tar rätt länge, vet inte varför, men jag laddar mobilen endast på natten när jag gör det så..

2. Den ligger nog kvar så länge du inte kopplar ner anslutningen.. det gör du genom att trycka på batteriikonen på skrivbordet sen internetanslutning sen koppla ner..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan fråga, finns det något enkelt sätt att överföra windows mobile outlook kontakter till N900?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Permalänk
Medlem

För alla er som undrar om inwarehouse osv.. i måndags ringde jag till dem om skulle beställa en och då hade de inga inne, mannen i telefonen sa att de inte skulle få in den förens om 2 veckor så ja la en order!

Men sedan gick ja in på Prisjakt och kollade runt, ingen hade den på lager men råkade klicka in mej på Netonnet och märkte att de hade den inne på sin lagershopp i veddesta.

Så tips kolla på tex Netonnets lagershoppar (står me grön eller röd text under produkten) eller andra lagershoppar.

Körde dit efter jobbet och visst stod det 2 kartonger där på deras hylla. Så köpte en :D!

Men till min förvåning när jag kom till kontoret idag så hade det anlänt ett paket från inwarehouse (hade inte hunnit avboka) och där i låg en N900! Den kommer skickas tillbacka..

Så inwarehouse har antagligen fått in dem nu!
annars kolla Netonnet!

Lycka till!
//Mkanto

Permalänk
Medlem

Har gjort ett litet test och jag tycker detta är lite dåligt. Provade att sova en natt med wifi på och då vaknade jag med 40% mindre batteri. Nästa natt slog jag av wifi med wifiswitcher och då hade inte batterinivån sjunkin 1% ens.
Detta handlar om 7 timmars sömn...

Varför suger det så enormt med kraft?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har gjort ett litet test och jag tycker detta är lite dåligt. Provade att sova en natt med wifi på och då vaknade jag med 40% mindre batteri. Nästa natt slog jag av wifi med wifiswitcher och då hade inte batterinivån sjunkin 1% ens.
Detta handlar om 7 timmars sömn...

Varför suger det så enormt med kraft?

Tror WIFI är rätt energikrävande.. eller verkar ju onekligen så

Jag använder det bara när jag surfar o stänger av när jag inte har behov så..

Nu ligger min batterimätare på 1 streck kvar.. tog ut laddaren i förrgår 06:00..

helt ok! Men då använt bara wifi kanske max 1 timme totalt under denna tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle testa och se hur länge min n900 klarar sig utan att ladda den. Jag gör det nu när jag haft den i ett flertal veckor eftersom jag nu är säker på att batteriet uppnått sin maxkapacitet.

Från 07.00 igår (2/3) till nu 19.15 (3/3) så har jag kvar 28% av batteriet. Kommer garanterat fixa 2 dagar med den utan laddning :). Har endast kört telefonen i 2g under den här perioden förutom ca 1½ timme då jag har surfat i 3.5g. Den har varit ansluten till wlanet när jag har varit hemma på kvällarna så jag har inte haft stängt av wlanet ändå.

Mitt tips till alla: Ni som är missnöjd med batteritiden och nyligen har köpt n900, vänta ett par veckor innan ni säger något. Kör telefonen i 2g så länge ni inte vill surfa i 3g så kommer batteriet räcka 1 heldag (07.00-23.00) utan problem (även vid hård användning).

Steffe: Har du testat gå in på inställningarna för ditt wifi nätverk? Man kan där ställa in om telefonen ska köra i energisparläge (hög), energisparläge (mellan) och energisparläge (av). För mig tappar jag uppkopplingen hela tiden då jag använder den på hög läge så jag måste köra den på mellan nivån (tror det heter mellan). När jag hade energisparläge av så drog mitt wlan enormt mycket batteri men nu när jag fixat detta så märker man en klar skillnad.

_____

MÅSTE APPLIKATIONER TILL ALLA:

*3G/2G/Dual Mode Selection Applet
*WiFi Switcher

Med bra nyttjande av dessa program till telefonen så kommer ni märka av en riktigt stor förbättring gällande batteritiden.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
1. Det tar rätt länge, vet inte varför, men jag laddar mobilen endast på natten när jag gör det så..

2. Den ligger nog kvar så länge du inte kopplar ner anslutningen.. det gör du genom att trycka på batteriikonen på skrivbordet sen internetanslutning sen koppla ner..

1. Okej för jag trodde inte det var bra för batteriet att ligga och ladda när det är fulladdat.

2. Jo, förstod att man kunde koppla ned men undrar varför det inte sker automatiskt. Kan det fortsätta vara "uppkopplat" även om man inte surfar eller måste man koppla ned varje gång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tippsen Zidust!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Någon som har tele2's inställningar till fmms?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som har tele2's inställningar till fmms?

http://wiki.maemo.org/MMS

mvh

Zidust: Jag har haft min i 1 vecka, och klarar ca 3 dagar på 2g med lite wlan samt lite 3G och kanske 50sms o 10samtal totalt .. (kortare såklart)

Visa signatur