Permalänk
Medlem

Ominstallation av en Acer!

Farsans data dog helt plötsligt precies som om nån drog ut strömmen. Nu efter 2 dygn bråkand och provat allt jag kommit på och googlat på felmedelande osv så står jag här och får inte i ordning på skiten.
Här är vad jag gjort:
Tänkte snabbast är en ominstallation, det går inte för den hittar inte sata disken när man bootar från xp skivan, ville lägga in sata drivers men hjälper inte.

Senast fungerande konf, funkar inte.
Starta i felsäkert läge, stannar i laddningen.
CHDSK stannar på fil 90359 4% går inte vidare.

Läste att sata cd rom och sata disk kan ge problem vid installation för att sata cd läser in i sig själv och läserinte till sata hd. Byte till en ide rom, men hjälpte inte.

Köpte en ny hd .. nu kan inget hindra mig.. samma fel.. i installationen så hittar den inte hd. men i biosen hittar den hd.

Fel medelandet som kommer upp är detta:
"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent
damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your
computer. If this screen appears again follow these steps:

Check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives
or hard drive controllers. Check your hard drive to make sure it is properly

configured and terminated. Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption,
and then restart your computer.

Technical informaiton:

*** STOP: 0X0000007B (0XF78BE524, 0XC0000034, 0X00000000, 0X00000000)"

Har provat föslagen som ges på microsoft. enda jag inte kunnat göra är att köra ett virus program mot boot sectorn för jag får inte igång maskinen!

Några ideer????

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Installera OSet på den nya disken via en annan dator?

Hur är det med att återställa datorn med skivorna som följde med/recovery partition?

Permalänk
Medlem

Installations skivorna går i 30 sek sen dör installationen och blå rutan med felmeddelandet kommer upp.!

Har ingen annan sata maskin. Provade att lägga in en ide disk och installera mot den istället men samm fel dycker upp och nu kommer den redan innan jag ska välja vart jag vill installera os.

Hur menade du annars att installera från en annan maskin?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Installera OSet på den nya disken via en annan dator?

Hur är det med att återställa datorn med skivorna som följde med/recovery partition?

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell/hur gammal är datorn?

Är den nyare så ska det finnas en dold partition med installationsfiler som du bara behöver köra igång.

Det jag menar med annan dator är att du helt sonika kopplar in den här disken i en anann dator och installerar OSet via den, vilket blir svårt om du inte har tillgång till nån dator med SATA...

Permalänk
Medlem

KOmmer inte åt att se disken på nåt sätt men är 100% säker att det ligger en enhet d: på ca 6 gb, datan är ca 2 år.
Men om jag installerar till en ide disk från en annan data blir det inte den datan konfigurering då, bios , hårdvara osv, den kommer inte fungera på den acern.
Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är det för modell/hur gammal är datorn?

Är den nyare så ska det finnas en dold partition med installationsfiler som du bara behöver köra igång.

Det jag menar med annan dator är att du helt sonika kopplar in den här disken i en anann dator och installerar OSet via den, vilket blir svårt om du inte har tillgång till nån dator med SATA...

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Men om du tror dig ha en sådan dold partition på 6gb så sätt tillbaka disken i datorn och tryck på alt+f10 under uppstarten för att komma åt den partitionen och möjligheten att återställa datorn till fabriksinställningar. DÅ ska det heller inte strula med SATA-drivrutiner eller liknande.

Annars kan du även få in SATA-drivrutinerna på installationsskivan (aldrig gjort det själv, men vet att många som installerar XP gör detta för att slippa få detta problem). Det får du dock googla på.

Permalänk
Medlem

Har en orginal skiva, ska prova f 10.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men om du tror dig ha en sådan dold partition på 6gb så sätt tillbaka disken i datorn och tryck på alt+f10 under uppstarten för att komma åt den partitionen och möjligheten att återställa datorn till fabriksinställningar. DÅ ska det heller inte strula med SATA-drivrutiner eller liknande.

Annars kan du även få in SATA-drivrutinerna på installationsskivan (aldrig gjort det själv, men vet att många som installerar XP gör detta för att slippa få detta problem). Det får du dock googla på.

Visa signatur

love in him