Permalänk

FSB eller Multiplier?

Hej, efter att ha läst lite guider osv vågade jag på mig en mycket liten överklock. Men jag blir inte riktigt klok på det än. Jag vill bara överklocka lite. kanske 3.5 ghz. Utan att höja volt osv.

Phenom II 955 3.2ghz. Just nu överklockad till 3.4 ghz. Stabilt.
ATI 5870 oklockat
Moderkortsnamn Asus M4A78
RAM: 8GB Minnestyp DDR2 SDRAM

Men nu till saken. Är det bäst att höja FSB eller multipliern för en så här låg klock?

Bild på min CPU-Z när den är på full fräs.

Temperaturer är inga problem på den här nivån iallafall. Maxxar 53 grader.

FSB eller multi?

Tacksam för svar.

mvh Ludde

Permalänk
Medlem

Skulle själv vilja veta samma sak, så vore schysst om någon ville svara

Visa signatur

Antec 300 @ fem fläktar - Corsair XMS2 800MHz 4GB - XFX 9800 GT 512Mb - Phenom x4 9950be 2600Mhz @ 3015Mhz + Scythe Ninja Mini rev. B - Asus M3A78 - Silver Power 600W - HDD: 320gb + 500gb

Permalänk
Medlem

955 är väl black edition så då höjer du bara multipliern litegrann. Det gjorde iaf jag.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Jag har inte behövt ändra nåt iaf, man höjer bara multipliern på en BE (Black Edition).

Permalänk
Medlem

Jag överklockade min Phenom II 940 3,0 GHz till 3,4 GHz stabilt genom att bara höja multiplier, så prova det du med. Höjer du "FSB" höjs även RAM:ets hastighet vilket kan skapa instabilitet.
Prova höja multiplier med ett snäpp i taget, kör prime95 någon minut, upprepa. När det börjar bli instablit går du bara tillbaka till det som senast var stabilt och kör på det

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

om du läst guiderna som finns här, så har du en bra grund. Sedan till frågan om fsp eller multipler, så tycker jag att om man ska klocka (om än bara något Mhz) så klocka 'allt'.

Om du tänker dig en dragen linje som prestandan, och om du bara höjer multipler så får du en spets på cpu, men om du går på fsb så höjer du nästan hela linjen (grovt taget). och en kedja är ju inte starkare än dess svagaste punkt.

Om man klockar lite mer seriöst, så petar man ju på allt. jag brukar gå på fsb tills det inte vill mer, sedan så banar man ut det lite. Sänker fsb något och höjer multiplern något.

Jag äer inte så inna på amd, men om den är olåst så kan du ju köra på 14*250 tex(=3500), då får du ju lite mer av allt

Detta är hur jag tänker när jag pular, testa och lär dig

Edit: glömde kommentera Prime95, några minuter räcker inte. Ska du vara hundra på att du har en stabil klock så ska du köra en 12h i alla fall. Det gäller oavset vilka program du andvänder för att kolla stabilitet.

Permalänk

Jag kör på multiplier klock när det gäller AMD BE alltså upplåsta versionen, mycket lättare så plus slipper och jävlas så mycket med minnena.

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56