Felsökning 5870 CF! Hjälp uppskattas skarpt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Enligt detta test verkar 4x strypa prestandan rätt rejält med en P55 bräda. Crossfire testet är inte exakt vad du är ute efter då de inte specifikt testar x16 + x4 men det tyder på att crossfire med x4 på en P55 bräda kan tappa rätt bra med prestanda beroende på spel. Det kan även förklara varför du får bra resultat i vissa spel men sämre än andra. Det verkar hänga på vad som krävs, GPU kraft eller bandbredd.

Sjukt att jag inte hittat detta testet tidigare. Det gav ju i princip svar på alltihop.

Thanks.

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
Yep, 30% sämre rakt av där. Skillnaden på testet ovan och mitt test är troligtvis att P55an i testet ovan, likt Zagrows moderkort, använder x4 lanen som går via DMI bussen och således inte är kopplad direkt till processorn. Pa1983 vet mer: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...
AMD/ATi borde ta sitt ansvar och inte ge Crossfire cert. åt sådan här skit där det bara används i marknadsförningssyfte. Visst det funkar men det är ju uppenbart, som Zagrow tydligt bevisat, att det är helt random hur det skalar.
Sälja skitkortet och skaffa ett P55 som stödjer x8 + x8!? Du länkar ju själv till test där det skalar i princip identiskt med X58 och processorn/ramen du redan har är det väll inget fel på?

Såg ditt svar först nu.

Hur som helst verkar det uppenbarligen vara modekortet som jag nu insett.

Frågan är om jag skall skaffa X58 lika gärna eller skaffa nytt modekort.

Jag är sugen på att sätta dit ett physx kort i framtiden, är således tveksam på om jag vill stanna kvar på P55.

Prisskillnaden blir mellan 2500-3000kr.

Nytt modekort till min burk nu blir ändå ganska dyrt. Åtminstone om man skaffar något vettigt.

:/

Edit: Finns det absolut inget modekort till P55 som har riktiga X16 lanes?

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow

Edit: Finns det absolut inget modekort till P55 som har riktiga X16 lanes?

ASUS Maximus III Extreme har bra stöd för crossfire/SLI med stöd för 2*16x eller 2*16x+8x eller 5*8x.

Vet inte om det finns några fler.

Edit: Annars har jag för mig tester visat att skillnaden mellan dual 16x och dual 8x är ganska liten. Kanske räcker att skaffa en bräda som klarar 2 st 8x. Där finns det fler och billigare alternativ.

Edit igen: powerlol hade visst redan föreslagit det.

Permalänk
Medlem

Jo ja såg det men de va ju helt fruktansvärt dyrt..

Drog för mycket ström dessutom.

Visa signatur

Permalänk

Problemet med att ljudegenskaperna tar lång tid att öppna märkte jag med av när jag körde 5770 i cf men nu bytt ejag upp mig till ett 5870 och det försvann genast, likaså alla problem med bf2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skändarn
Problemet med att ljudegenskaperna tar lång tid att öppna märkte jag med av när jag körde 5770 i cf men nu bytt ejag upp mig till ett 5870 och det försvann genast, likaså alla problem med bf2

Jaha där ser man. Mycket problem med CF allmänt, särskilt med nya spel.

Funderar starkt på att göra mig av med ett GFX bara för å slippa allt.

Alternativet, dvs uppgradera. Kostar lite mer än det smakar för mig just nu.

Visa signatur

Permalänk

Jo det e klart trist om man vill ha nått värre än 5870. Vad jag förstått finns det en del problem så fort man kör 2 pguer oavsett om det är på ett kort eller i cf. Men mann får väl resonera som så att ett ensamt 5870 klarar det som finns idag helt acceptabelt. Men visst det ät tråkigt att det inte funkar så bra i alla lägen. Men det viktiga är hur spelen funkar inte vilken poäng man får i ett benchmark. och funkar då inte cf lika bra i spel som i benchmarks och dessutom orsakar problem så får ett kort gå.

Lite oväsentligt för dig men 5770 i cf gav samma poäng som ett 5870 i unigine heaven men i BF2 blir det betydligt bättre med ett ensamt kort.

Permalänk
Medlem

Kollar med en polare som jobbar åt en grossist just nu. Ska se om ja kan få nåra hyffsade priser eller så.

Antingen byter jag upp mig eller så ryker ett kort. Skall se vad de blir för priser i skillnad.

Hade inte räknat med denna kostnaden direkt så detta slaktar plånboken.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jaha där ser man. Mycket problem med CF allmänt, särskilt med nya spel.

Funderar starkt på att göra mig av med ett GFX bara för å slippa allt.

Alternativet, dvs uppgradera. Kostar lite mer än det smakar för mig just nu.

Här funderar man på att köpa ännu ett 5850 inom snar framtid så läser man sånt hehe.

Har följt tråden sen den kom upp och skönt att du fick ett svar TS. Jag tyckte det såg smått hopplöst ut till en början,

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Här funderar man på att köpa ännu ett 5850 inom snar framtid så läser man sånt hehe.

Har följt tråden sen den kom upp och skönt att du fick ett svar TS. Jag tyckte det såg smått hopplöst ut till en början,

De har vart CF problem med varje spel faktiskt. Vissa spel har blivit patchade alternativt har ati släppt nya drivrutiner. Men det är ändå relativt tröttsamt.

Just nu har jag enorm beslutsamhetsångest över hur jag skall göra.

Har en köpare på mina prylar men det går upp emot 2700kr i mellanskillnad mot rigg i sign till en 930 med p6t v2 och random 6gb minnen.

Sen känner jag allmänt att det hela är lagom tröttsamt. Blivit för mycket pill me burken på senaste månaderna.

Då måste jag ringa microsoft be dom släppa lös mitt w7 oem eftersom ja byter mobo.

Jag måste ta isär hela riggen, beställa nya delar och vänta på dom. Plocka ihop allt, göra om hela raiden. Installera allt på nytt.

Ja ni vet, hela proceduren. Känns inge vidare skoj.

Kanske säljer ena grafikkortet men ja vettefasiken alltså. Beslutsamhetsångest som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det billigaste är ju att byta moderkort till ett med ordentliga PCI-E-platser, iaf enligt mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det billigaste är ju att byta moderkort till ett med ordentliga PCI-E-platser, iaf enligt mig.

Jo men X8 ger fortfarande en liten begränsning. Jag har haft funderingar på ett physx kort med, då behöver ja isåfall 3X 8X pcie portar och då e dom P55 korten dyra som stryk.

Sen blir det ändå ganska dyrt, och allmänt svårt att hitta köpare till ett low-range random 1156 modekort liksom.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du missar kanske 2-3% på 8x8, och det är inte så mycket, men det är dina pengar så varsågod, "money makes the world go round"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du missar kanske 2-3% på 8x8, och det är inte så mycket, men det är dina pengar så varsågod, "money makes the world go round"

Jo men teoretiskt sätt skulle jag bara missa 3-5% på 4X också. Så de där vettefan?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om det varit full koppling på PCI-E sockeln så hade det varit 3 - 5% skillnad jo men så är det ju inte på ditt mobo, eftersom den flaskhalsar markant mycket mer iom DMI-kopplingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför bry sig så mycket? det funkar och det hackar inte, och om det bara är BF2 som klyddar?

Tvångstankar?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Därför att jag får ryck utav att ha spenderat mycket pengar på något som inte fungerar som det skall.

Om du köper en ferrari och det är fel på motorn så den inte går över 120km/h vilket är sveriges hastighetsgräns. Nöjer du dig då? "Ja kan ju ändå inte köra över 120km/h"

Förvisso skrattretande exempel, men det motsvarar ungefär din kommentar också. Nu är det inte bara BC2 heller, utan även flera andra spel.

@Jalle64 Jo de må stämma men ja blir ju lite nojjig efter allting.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Därför att jag får ryck utav att ha spenderat mycket pengar på något som inte fungerar som det skall.

Om du köper en ferrari och det är fel på motorn så den inte går över 120km/h vilket är sveriges hastighetsgräns. Nöjer du dig då? "Ja kan ju ändå inte köra över 120km/h"

Förvisso skrattretande exempel, men det motsvarar ungefär din kommentar också. Nu är det inte bara BC2 heller, utan även flera andra spel.

@Jalle64 Jo de må stämma men ja blir ju lite nojjig efter allting.

Inte för att vara taskig på nått sätt, men komponentvalet är ditt stora misstag här (moderkortet) om du planerade CF vid datorinköpet?

Bästa lösning är som era909 föreslår, vassare bräda. Eventuellt stå ut, det kommer bättre drivrutiner med tiden, så kanske skillnaden inte är så farlig framöver i tid räknat. Men hur länge det dröjer är knepigare att svara på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Inte för att vara taskig på nått sätt, men komponentvalet är ditt stora misstag här (moderkortet) om du planerade CF vid datorinköpet?

Bästa lösning är som era909 föreslår, vassare bräda. Eventuellt stå ut, det kommer bättre drivrutiner med tiden, så kanske skillnaden inte är så farlig framöver i tid räknat. Men hur länge det dröjer är knepigare att svara på.

Visst stämmer det du skriver. Dock hade ja verkligen inte planerat några 5870 CF. Utan tänkte snarare tvärtom bygga något prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sälj helt enkelt ett 5870 och kör med ett enda?

Du får ut maximalt med prestanda för ditt grafikkort, vilket kommer att kännas skönt.

Du lär få runt 3k iaf för ditt 5870.

Spara dom pengarna och använd om 1.5 - 2år? Då säljer du ditt kvarvarande 5870(1.500kr)?

För 4.5k kommer du kunna köpa den tidens high-end kort, vilket lär motsvara bra mycket mer än dagens prestanda på ditt nuvarande crossfire.

Ditt nuvarande 5870 samt i860 på 4ghz smiskar dom flesta riggar och presterad bättre/likvärdigt med motsvarande 930-rigg idag.

Om du nu endå har 3k från grafikkortet sparat, bör du hinna med 2st utdelningar (dvs säkra pengar) så räkna med 20% bonus(600kr).

Dom 20% lägger du på fet extrakylning på ditt nästa highend-kort.

Allt som allt har du en rigg som klarar allt mycket fint till 99%. ( stäng av HABO i bfbc2 så tjänar du 30% prestanda men ser ingen skillnad)

Sen har du en rigg som kommer kunna maxxa allt närmaste 2 åren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadrex
Sälj helt enkelt ett 5870 och kör med ett enda?

Du får ut maximalt med prestanda för ditt grafikkort, vilket kommer att kännas skönt.

Du lär få runt 3k iaf för ditt 5870.

Spara dom pengarna och använd om 1.5 - 2år? Då säljer du ditt kvarvarande 5870(1.500kr)?

För 4.5k kommer du kunna köpa den tidens high-end kort, vilket lär motsvara bra mycket mer än dagens prestanda på ditt nuvarande crossfire.

Ditt nuvarande 5870 samt i860 på 4ghz smiskar dom flesta riggar och presterad bättre/likvärdigt med motsvarande 930-rigg idag.

Om du nu endå har 3k från grafikkortet sparat, bör du hinna med 2st utdelningar (dvs säkra pengar) så räkna med 20% bonus(600kr).

Dom 20% lägger du på fet extrakylning på ditt nästa highend-kort.

Allt som allt har du en rigg som klarar allt mycket fint till 99%. ( stäng av HABO i bfbc2 så tjänar du 30% prestanda men ser ingen skillnad)

Sen har du en rigg som kommer kunna maxxa allt närmaste 2 åren?

Jo ja resonerar ungefär likadant.

Lutar mot att ja gör mig av med grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har koll på vad det här modekortet har för pcie funktion?
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=RGCfyoMbpYozjuTg&temple...

Jag tänker på E.S.P funktionen. Där visar dom en tabell som redogör för mer ström till lanesen om ja inte missförstår.

Finns det någon hightech nisse som kan förklara om det innebär någon fördel för mig som vill köra 5870 cf på X8 lanes?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Införskaffade detta idag: http://www.asus.com/product.aspx?P_...&templete=2

Och det funkar prima nu.

110fps avrage och går inte under 90.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice, benchar du nu i vantage?

fick 25.5k med mina 2x5870

Permalänk
Medlem

Har inte provat nu men med gamla modekortet fick ja också 25,5k Testerna finnas på första sidan i denna tråden..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Införskaffade detta idag: http://www.asus.com/product.aspx?P_...&templete=2

Och det funkar prima nu.

110fps avrage och går inte under 90.

Skönt att det löste sig.