Permalänk
Medlem

I-860, ny kylare, lite råd?

Jaha då har man kört stock, ACFR2 (som var ren skit) och nu en noctua UP12 som är guld.

Då kör ja för tillfället på 1,275 i vcore @ 4,01 ghz

Funkar prima (prime) och tempen ligger på runt 37c idle och som max 67c full load i prime.

Känns -klock-rent och så vidare. Men man är ju alltid sugen på "lite mer".

Jag har kikat runt lite och vart jag än läser så är det olika siffor.

Men vad är det egentligen man borde hålla sig kring när de kommer till temps med just 860'n?

De flesta ställen säger under 80c, men nånstans har jag läst att intel rekommenderar max 73c. Men på ytterliggare ställen pratar folk om helst under 60c

Vad är vettigt att köra på när vi snackar 24/7?

Förövrigt är chassit välventilerat och HT är off.

Men en liten ytterliggare fråga har jag med. Drog på lite ny fräsh AC5 pasta och den behöver så vitt jag vet "brännas in" eller med andra ord användas ett tag för att den ska fungera som den ska.

Polaren hävdar en temp minskning på -4c när den kommit till sin rätt. Hur ligger det till med detta egentligen?

Tack på förhand

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

Det är en bra temp. Har ca 60-65 grader i 1.3v 4Ghz

Permalänk

Dina temps ser bra ut som de är, du kan troligtvis fortsätta på samma kylare. Och vad menar du med "lite mer". Skulle säga att gränsen för luftkylning ligger runt 4-4.2ghz om man vill köra 24/7. Mer än så bör du nog köra på vatten.

[Edit] Och snälla skriv utan mellanrum, det är mycket irriterande.

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite
Du säger att du ligger på 67c i 4ghz, själv kör oxå 860 fast i stock (2.9ghz) och ligger runt 90c i load, har kontrollerat kylaren flertalet gånger, bytt kylpasta, m.m
Någon som har liknande problem/lösning/eller tips :s

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Avstängd

Vcore? vore ju bra om du skrev ner vilka settings du har för den tempen...

Vilket chassi luftflöde m.m

Permalänk
Medlem

om du läser så du ser att han bytte till noctua kylare för stock är ju kass och inget konstig med de temps du får
det är bara att byta till annat kylare typ hyper212 eller ngt dyrare om du vill
annars mycket kul med vattenkylning om du har råd då du kan klocka mycket och ha tyst och svalt

Permalänk
Avstängd

Jag menade Mosl92!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Vcore? vore ju bra om du skrev ner vilka settings du har för den tempen...

Vilket chassi luftflöde m.m

Kör allt stock(original), volt, ghz .mm
Chassi har jag nzxt 59, men får samma resultat när jag kör utan sidpaneler och har en bordsfläkt riktad in mot datorn...
Settings för temperatur?

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |