Så blir Mars en ny jord genom Terraformering

Permalänk
Medlem

Så blir Mars en ny jord genom Terraformering

Läste en väldigt intressant artikel i National Geographic nr 2/2010. Den handlade om hur vi skall terraformera planeten Mars så att dess yta och atmosfär kan motsvara något liknande Jordens. Detta är dock ett tusenårigt projekt så det krävs verkligen tålamod :).

Detta är en egenmodifierad sammanfattning.

0 år - Vi skall börja skicka upp expiditioner som skall undersöka planeten och bygga en bas med boendemoduler etc.

100 år - En atmosfär skulle kunna skapats genom att bygga fabriker som släpper ut växthusgaser och rymdspeglar som riktar solljuset mot planeten och tinar upp frusen jord och troligtvis frusen is vid polerna så att CO2(koldioxid) frigörs och bidrar till en global uppvärmning.

200 år - Mars skulle kunna få uppleva regn genom att trycket i atmosfären ökat pga allt CO2 som frigjorts och då lyckats värma upp planeten över fryspunkten då vatten blir flytande och Mikroorganismer, alger och lavar skulle kunna börja sin bosättning på planeten.

600 år - Växter skulle uppstå efter att alla Mikroorganismer skapat organisk jord och tillfört syre i atmosfären. Även tempererad skog och boreal skulle senare kunna sätta sina rötter.

900 år - Energi skulle kunna tillföras för städer genom kärnkraftverk och vindturbiner. Även fusionsenergi skulle kunna vara tillgängligt efter alla dessa års utveckling.

1000 år - De som är bosatta på mars skulle kunna röra sig fritt utomhus med masker då syrenivån skulle vara för låg i årtusenden. Dock under geologisk tid innan jorden blir obeboelig skulle Mars förlora sin nya atmosfär och frysa till igen.

Källa: National Geographic nr 2/2010

Vad säger ni om detta? Visst låter det lekande lätt(vilket det inte är)och väldigt intressant men dock lite Sci-Fi över det hela

Tillägg i tråden: Nasa's Mars Exploration Rover Mission

Roboten Opportunity - http://www.youtube.com/watch?v=eBhyiNgrqus

Roboten Spirit - http://www.youtube.com/watch?v=s-RjGd9IBGs&feature=video_resp...

Nasa's projekt - http://marsrovers.jpl.nasa.gov/home/

Permalänk
Sötast

Ahh.... Science Fiction <3

Permalänk

Klart intressant, men i praktiken hör liknande egentligen inte hemma någon annan stans än i science fiction. Varför spendera tusen år på att omvandla Mars så att dagens människor och annat liv ska kunna bo på den?

Betydligt rimligare är att ändra på livet så att det kan överleva på planeter likt Mars, istället för att slösa enorma resurser på att omvandla varje planet. Vare sig långsiktigt eller kortsiktigt finns det någon större poäng med att omvandla mars på ett så pass långsamt sätt.

Med tanke på teknikutvecklingen så hade det antagligen varit dumt att påbörja något liknande projekt, då det antagligen inte hade tagit särskilt många år/decennier innan vi lyckats skapa nya teknologier som gör klart jobbet snabbare. Med bästa möjliga teknik bör det rimligtvis gå att terraforma Mars på långt mindre än ett år, frågan är bara hur lång tid det tar innan vi fått fram så pass avancerad teknik. Antagligen inte tusen år.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Vilket antiklimax..

Citat:

Dock under geologisk tid innan jorden blir obeboelig skulle Mars förlora sin nya atmosfär och frysa till igen.

Jaha, så det var ingen mening med allt ändå?

Permalänk

Inte lättare att sluta upp med vårt kortsiktiga tänkande och se till att vara på planeten vi redan har? (Som dessutom råkar vara oerhört vacker).

Permalänk
Medlem

Mars har ju inget magnetfält (eller bara mindre små), vilket i sin tur må vara att planeten är geologiskt inaktiv. Utan ett stabilt magnetfält så tror jag inte liv skulle kunna överleva den strålningen som kan bombadera planeten när solen är på sitt solmaximum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vilket antiklimax..

Jaha, så det var ingen mening med allt ändå?

Precis vad jag tänkte själv oxå när jag läste artikeln. Så jag var tvungen att skapa tråden för att få höra åsikter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Inte lättare att sluta upp med vårt kortsiktiga tänkande och se till att vara på planeten vi redan har? (Som dessutom råkar vara oerhört vacker).

Du vet ju vetenskapsmän/kvinnor... De nöjer sig aldrig med det lilla. Det är väl dock därför de blev vetenskapsmän/kvinnor

Permalänk
Medlem

Kan vi inte skippa försöka göra upp liv i klassisk form på planeten och istället satsa på något mer beständigt hållbart på den där ogästvänliga kobben?
Jag tänker naturligtvis på artificiella livsformer som robotar med avancerad AI osv.
Ett sidoprojekt till hobbyn Förstörandet av jorden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling

Nej? Det är lönlöst att hålla sig fast vid en och samma planet. Att vara kvar på vår nuvarande planet vore dumdristigt. Vad ska vi göra om någon får för sig att leka kärnvapenkrig? Dö för att vi inte valde att sprida oss ut i rymden?

De enda omedelbara fördelarna med att stanna kvar på en enda planet är vad jag kan se rent informationstekniskt: vem vill bo en ljusdag ifrån Googles servrar?

Avstånden mellan planeter är så stora att det mest praktiska helt enkelt är att mer eller mindre dela upp mänskligheten i separata delar snarare än att skapa en ordentlig sammanhållning. Fast i det stora hela är det såklart bra: det gör att risken att alla människor dör ut samtidigt minskar kraftigt. Isolation är en strategi som är högst tänkvärd i framtiden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Problemet med Mars är väl dels frånvaron av magnetfält och dels en för svag gravitation, som gör att gaserna läcker ut i rymden.

Det har ju en gång funnits flytande vatten på Mars, men det försvann. Om vi lyckades återfå vattnet skulle det ändå på sikt bara resultera i att det försvann igen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Kan vi inte skippa försöka göra upp liv i klassisk form på planeten och istället satsa på något mer beständigt hållbart på den där ogästvänliga kobben?
Jag tänker naturligtvis på artificiella livsformer som robotar med avancerad AI osv.
Ett sidoprojekt till hobbyn Förstörandet av jorden.

tycker inte vi behöver använda en sådan potentiell planet som mars till AI. dom kan få alla planeter vi ändå inte har en chas att bosätta oss på. på ett värdigt sätt. som merkuris till exempel

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Du vet ju vetenskapsmän/kvinnor... De nöjer sig aldrig med det lilla. Det är väl dock därför de blev vetenskapsmän/kvinnor [/B]

Det ska vara vetenskapsman inte kvinna. "Man" står här för "människa" och inte ett visst kön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Det ska vara vetenskapsman inte kvinna. "Man" står här för "människa" och inte ett visst kön.

http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/sveengordbok/termer/v/v...

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka sig att det kommer aliens till jorden och anpassar vår miljö för att passa dem vilket slår ut det nuvarande livet på jorden för att ersättas med deras livsformer... I och för sig är det väl bra då om vi har någon reservplanet att fly till.

Tänk om det finns befintligt liv på Mars som slås ut om vi terraformar? Det vi gör är ju att förstöra den unika miljön som finns på Mars.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt måste jag säga... men de måste va en nyare ändring isåfall. Tack för rättelsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Man kan ju tänka sig att det kommer aliens till jorden och anpassar vår miljö för att passa dem vilket slår ut det nuvarande livet på jorden för att ersättas med deras livsformer... I och för sig är det väl bra då om vi har någon reservplanet att fly till.

Tänk om det finns befintligt liv på Mars som slås ut om vi terraformar? Det vi gör är ju att förstöra den unika miljön som finns på Mars.

Antagligen är livet på mars inte mer avancerat än att vi kan hålla det vid liv i laboratorie miljö. Och gissningsvis finns det fler arter i ett glas vatten än det gör på hela den planeten. Sedan kan man alltid diskutera hur "heligt" livet egentligen är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Väldigt konstigt måste jag säga... men de måste va en nyare ändring isåfall. Tack för rättelsen

off topic: Faktum är att det du sa var rätt med. Vetenskapsman är könsneutralt för de flesta människor. Men eftersom det är lite på modet nu att angripa könsrollen så har vetenskapskvinnan blivit allt vanligare. Som kontring på detta så har har jag hört flera som säger vetenskapare istället för vetenskapsman på våra föreläsningar på kth. Det må vara en anglicism men jag måste säga att jag gillar ordet, lättare att säga och inga feminister som skrynklar ansiktet.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

en annan intressant teori är att mars såg ut som jorden förut men utsattes för någon form miljökatastrof. troligtvis av en asteoridkollision som förändrade atmosfären. tror att även den artikel fans i nat geo men jag är inte helt hundra. en gammal tidning var det iaf. 2000-2003 nånting.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
en annan intressant teori är att mars såg ut som jorden förut men utsattes för någon form miljökatastrof. troligtvis av en asteoridkollision som förändrade atmosfären. tror att även den artikel fans i nat geo men jag är inte helt hundra. en gammal tidning var det iaf. 2000-2003 nånting.

De har ju fått in rätt så mycket information nu från de där två robotarna som har åkt runt och utforskat terrängen samt tagit jordprover i över 5 år på Mars.

Roboten Opportunity - http://www.youtube.com/watch?v=eBhyiNgrqus

Roboten Spirit - http://www.youtube.com/watch?v=s-RjGd9IBGs&feature=video_resp...

Nasa's projekt - http://marsrovers.jpl.nasa.gov/home/

Jag har uppdaterat första inlägget med detta för att det är rätt så intressant och dessutom verklighet.