Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 vs Corsair H50

Jag har kikat på vad jag ska ha för CPU kylare ett tag och kollat sweclockers test:

http://www.sweclockers.com/artikel/6211-processorkylare_vinte...

Där ligger H50 efter 1 grad men jag antar att testet är gjort utan 2 fläktar i push and pull. Jag är ute efter det som ger bäst kylning av dom 2 fast min slutsats är att H50 med push'n'pull skulle gå ner nån grad.

Någon som har erfarenheter om H50 med en fläkt sedan bytt till push'n'pull? Ute efter skillnaden i grader:)

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

använd sökfunktionen och bilda din egen uppfattning! är inte så stor skillnad dock tycker jag personligen h50 funkar kanon. brorsan kör en nh-d14 och min processor är svalare med högre klock. men sen beror väl det på va du har för andra fläktar i ditt chassi samt vilket chassi du har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modin84
använd sökfunktionen och bilda din egen uppfattning! är inte så stor skillnad dock tycker jag personligen h50 funkar kanon. brorsan kör en nh-d14 och min processor är svalare med högre klock. men sen beror väl det på va du har för andra fläktar i ditt chassi samt vilket chassi du har.

Din slutsats är lite märklig då jag tror att skillnaden i er klock beror mer på komponenterna än chassi- om inte någon försöker oc i passivform .)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag har ett HAF 932 som du kan se i sign, mycket luft flöde redan så kanske skulle tjäna mer på H50.

Edit: Det är två olika processorer du jämför med alltså svårt att säga vilken som är bättre ena kan klocka bättre än den andra

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,

Permalänk
Medlem

Det jag främst vill ha reda på är skillnaden mellan orginal H50 och push'n'pull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har ett så stort chassi så måste ju Scythe Orochi med två Noctua 140mm fläktar i push-pull vara de absolut bästa.

Jag kör med en Orochi själv fast med bara EN Nexus 120mm PMW fläkt och den håller min klockade i7:a kall och fin.

Hade en NorthQ Siberian tiger II innan med två Noctua NF-P12 och de kylde sämre än Orochi'n. Med NorthQ'n så kunde jag bara köra i 3,GHz innan jag fick värme problem. Sen jag bytte till Orochi kan jag köra i 4,2GHz utan värme problem.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga H50. Varför? Du får ett mer städat innandöme, exceptionellt bra ljudnivåer (beroende på vilken fläkt du låter radiatorn installeras på) utan att kompromissa mer än otroligt marginellt mot de tyngsta tornkylarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
http://www.legitreviews.com/article/1212/6/
Kika där.

I testet var det 4 grader i skillnad, frågan återstår hur stor skillnad är det med push'n'pull på H50.

Scythe Orochi passar inte på en i5 utan moddning, sånt står jag gärna över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äger en NH-14 och får MAX 65grader i FULL Load på min i5:a då den är överklockad från 2.67GHz till 3.81GHz! Har 35 i Idle. Och då kör jag även med motståndskablarna man får med eller "Low noice cables" som man kan kalla dom. Fläktarna låter INTE mkt och kyler kanon!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robhead
I testet var det 4 grader i skillnad, frågan återstår hur stor skillnad är det med push'n'pull på H50.

Scythe Orochi passar inte på en i5 utan moddning, sånt står jag gärna över.

i7 920 @ 3.5Ghz NH-D14 = 62.25C Load
i7 920 @ 3.5Ghz H50 = 69.50C Load

7.25C skillnad. Sedan får du inte glöma att det är tempraturskillnaden över rumstempraturen eller då temmpraturen på luften i lådan som används för att kyla flänsen och därmed processorn.

22C är fastslaget som standard för rumstempratur. Betyder inte att det var fallet i detta test men utgår vi från det så för att få skillnaden i kylförmåga mellan H50 och NH-D14 får vi dra av 22C eller tempraturen som råde då på luften men den vet vi ju inte så vi får göra en kvalificerad gissning alltså 22C säger jag då det är standard.

62.25 - 22 = 40.25C
69.5 - 22 = 47.5C

Ger 18% skillnad i prestanda.
NH-D14 trivs som bäst vid höga laster. Där kommer dess extra heatpipse och area till nytta och det syns framföralt vid OC.

Tempraturskillnad säger inte så mycket om man inte heller tar in effekten i bilden. Ju mindre effekt processorn avger ju mindre skillnad är det i tempratur. Men prestandaskillnaden förändras inte lika mycket.

Sedan har vi även en termisk resitans mellan kärnoran och IHS. Men den varierar från CPu till CPu och effkten CPU:n i fråga avger. Jag tog inte in det i beräknigarna men för en i7 kan man lätt räkna med 5C men eftersom inga exackta upgifter fins så är det svårt att veta. Men7.25C kanske inte låter så mycket men det är facktiskt rätt imponerande och vissar hur Nh-D14 faktiskt börjar utklassa övriga kylare ju mer effekten vrids upp.

Kylaren kan bara rå på tempraturer över luftens tempratur. Därför blir det lite missvisande att kika på den absoluta tempraturen på kärnan utan att ta in faktorer som termisk resistans i processorn och luftens tempratur.

Säger inte att H50 är dålig men NH-D14 är definitivt inte dålig och klart värd en funderare om OC och låga så låga tempraturer som möjligt med luftkylning är av intresse.

Båda kylarna har sina för och nackdelar. men NH-D14 är primärt avsedd för högprestanda processorer där bra temperatur och låg ljudnivå är det man vill ha.

Personligen är jag lite tröt på alla H50 VS NH-D14 trådar där trådskaparen tittar på NH-D14 och ser att den presterar bäst rent tempraturmäsigt men sedan vill ha vattenkylning för det är coolt osv och mer eller mindre verkar ha bestämt sig i förväg att H50 är det jag vill ha men jag måste hitta nån ursäkt att rata NH-D14 så han kan köpa H50 med gott samvete. Så vill du ha H50 köp det är ju din dator så igen lär bry sig då.

Vilken av dom två jag hade köpt beror i stor grad på applikationen i fråga. Så det är ju den frågan du får ställa dig.

Men är det låga temps du är ute efter så i mitt fall är valet enkelt utan tvekan och den gör det tyst också.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret, eftersom jag ska OC till max så tar jag Noctua:) Hade inte bestämt mig, ville bara veta skillnaden mellan push'n'pull och 1 fläkt på H50. Ville skapa min egen uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upp till dig va du vill ha och uppnå. Jag Räknar in allt, val av chassi, val av grafikkort och deras kylning, val av chassifläktar osv. Sedan så klar vad jag vill uppnå med dessa komponenter. Det ger grunden jag baserar val av komponenterna på. Om det ska vara H50 eller Nh-d14. Om grafikkortet ska dumpa luften i lådan, beroende på det avgör det hur många chassifläktar jag behöver, deras placering och typ.
Ändrar man en av dom faktorerna kan det totalt förändra bilden av vad dom som är optimalt processor kylning eller val av chassi.
Allt komponenter i en dator påverkar varandra. Räcker med att man ändrar en för att ändra ballansen radikalt i hela systemet och då får titta över valet igen av CPU kylare chassi mm.

Permalänk
Medlem

Kommer ha original kylningen på grafikkortet och bara original flänsarna på minnet. Planerar XFX HD 5850 BE eventuellt ett fermi kort fårse och Corsair ram minnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Farsan har ett XFX5850 BE så det dumpar ju luften ur lådan såvida du inte får den nya varianten som dumpar 50/50 ur lådan och i lådan villket är kasst då det värmer upp lådan och höjer tempen. All luft ett GFX kort dumpar ur lådan drar den ju också in i lådan i form av kall luft så det hjälper ju till med chassiventilationen också. Dom som använder luften i lådan och dumpar den i lådan kräver ju mer chassifläktar och är ju allt annat än optimala vad det gäller ljudnivå. Sådana kylare presterar bra i öppna bench bänkar men väl i en låda blir det ju kontra produktivt tyvärr.

Har ett GTX260 som dumpar all luft i lådan i spelburken. Har en 120mm 1200rpm i sidan för grafikkortet bara och ändå är det rätt varmt vid grafikkortet. Har 2st GTX260 med referenc nvidia kylning. Sitter 92mm för båda i sidan på 1000rpm i den lådan. Rumstemp i lådan under extrem last med så som sagt bara en sån sak som att ett grafikkort dumpar all luft i lådan fuckar upp precis hela bygget.
Spelburken drar mindre effekt så klart men låter mer pga grafikkortets kylning. Har inte orkat göra nåt åt det då jag tänkte sälja den.

Permalänk

Jag skulle ta ett H50, ett enkelt vattensystem med bra kylning.

Som du ser har jag en Noctua DH-14, den kyler bra, men en H50 med fläkt kyler bättre i full load. I länken till mikrodatorn skiljer det 11 grader i full load.

Jag ska byta till ett H50 när jag köper en i7 980X.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.242803/corsair-h50

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

11 grader full load mot en NH-U12P i deras test ja. Undrar mäst hur dom lyckades fucka upp NH-U12P så mycket då den i alla tester ligger ±1 mot H50 mer eller mindre. NH-D14 utpresterar NH-U12P då jag har deras SE1366 version av NH-U12P också.

Sedan vad menar du med fläkt? Är väl igen som kör någo nav dom utan fläkt med en i7 överklockad? Lite optimistiskt att köra passivt.

Permalänk

Den medföljande fläkten till H50, en 120mm corsair fläkt.

Jag tror i alla fall att H50 kyler bättre än en DH-14 i full load.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Eftersom inte Orochi verkar passa så är H50 de givna valet av dom.

Om du inte skulle kunna tänka dej denna.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580933

Den äger H50 på alla sätt och vis.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Den medföljande fläkten till H50, en 120mm corsair fläkt.

Jag tror i alla fall att H50 kyler bättre än en DH-14 i full load.

Konstigt hur alla reviews eller ja dom som fins säger motsatsen. Läste lite på utländks forum i egland mm där folk har bytt från H50 till Nh-D14 på i7 i 4Ghz plus med 6-8C reducerad tempratur som följd. Domen i dom felsta icke svenska forum är att NH-D14 utpresterar H50 på alla sätt och vis.

har själv kört med black ice extream villket är en radiator näst intill identisk med H50 i hop med ehiem pump osv för i tiden. En koppar radiator i den storleken presterar tyvär inte så bra som folk önskar.

NH-D14 har soppas mycket mer area att det inte är mycket snack om den saken. Tro kan man göra men dom tester som fins av reviews och users säger motsattsen.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=16156089#po...
En som testat tex. Bara googla runt. Jag tror inte jag kollar upp saker först.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?p=500389#5...
En till samma sak där.

Permalänk
Medlem

H50 med push, pull samt smiley method med mx-3 är oslagbart!
Sen att h50 är riktigt snygg är inget minus!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag sänkte min load temp med ca 8-9 grader när jag bytte från H50 till NH-D14. Körde 2 st GT push/pull på H50:n och kör orginalfläktarna till min D14. Fläktarna nerställda till behaglig ljudnivå i båda fallen vilket betyder ca 800-900 rpm. Med fläktarna på fullt var tempskillnaden ungefär lika med både H50 och D14.

Fördelen med H50 var ett tystare och mer behagligt ljud än vad Noctuafläktarna levererar. Fördelen med Noctuan är i mitt fall klart bättre kylning.

Permalänk

Ok jag ger mig

Fick den uppfattningen att vatten kyler bättre än luft, när det gällde dom här 2 kylarna.

Jag är nöjd med min DH-14 jag har dom på halvfart och jag hör dom inte.

Jag kör ju min i7 975 på 4.4Ghz utan problem.

//AP

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från vad jag har läst verkar det vara lite blandat med resultat med H50. Det känns som kvaliteten kan variera en hel del mellan olika exemplar med tanke på hur olika resultat som rapporterats. Har man tur och får ett perfekt ex kan man säkert få lika bra temps som med en riktigt bra luftkylare. Har man inte det så blir det sämre.

Jag skulle påstå att H50 är kanon till allt som har en TDP på mindre än 100W (och då finns det rum för överklockning) som t ex i5 750. Med varmare processorer än så får den problem helt enkelt för att radiatorn inte är tillräckligt stor.

Permalänk
Medlem

Lutar åt Noctua hållet eftersom den kostar lika mycket som en H50 med extra fläkt och den slår H50 även med push'n'pull. Sen att den inte ser lika bra ut är ingen stor kompromiss för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Ok jag ger mig

Fick den uppfattningen att vatten kyler bättre än luft, när det gällde dom här 2 kylarna.

Jag är nöjd med min DH-14 jag har dom på halvfart och jag hör dom inte.

Jag kör ju min i7 975 på 4.4Ghz utan problem.

//AP

Vattnet i sig kyler inte processorn. Det är bara en bärare av energi från en yta till en annan. Vatten är smidigt då det kan absorbera stora mängder energi, ta sig in på små områden osv.
Men vatten har extremt usel värmelednigsförmåga men det kan överkommas med smarta designer, kraftigare pumpar osv.

Heatspipsen i en vanlig luftkylare bygger på att en vettska dunstar och för att sanbbt ta sig från ena ändan till den andra för att där kondenseras tillbaks till vätska.

Så länge heatpipsen inte överbellastas osv så är det ju arean som i slutändan avgör hur mycket energi kylaren kan bortföra som avgör. Vatten är som sagt smidigt, snabbt att transportera men som sagt H50 är fortfarande bara en singel 120 rad med begränsad area i sitt kompakta utförande.

Traditionell vattenkylning använder luft som kylning i slutändan. vanligaste. Fördelen är som sagt att man kan sanbt ta mycket energi från en lite yta till en yta som är i princip hur stor som helst.

Permalänk
Medlem

Som sweclockers själva säger och testat:
"Bäst i test" = DH-14

Den får ju utmärkelsen av en viss anledning.

http://www.sweclockers.com/artikel/6211-processorkylare_vinte...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Avstängd

Skulle helt klart själv ta en DH-14, går inte att få bättre i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robhead
Lutar åt Noctua hållet eftersom den kostar lika mycket som en H50 med extra fläkt och den slår H50 även med push'n'pull. Sen att den inte ser lika bra ut är ingen stor kompromiss för mig.

Ja kör haf 932 och h50 på min q9550 i 4ghz vcore 1.32 och den ligger under 57 grader i load me push and pull

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en Noctua NH-D14 får plats i ett Antec Sonata II chassi? Akasa Freedom Tower var inget vidare, skickat tillbaka den...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8