Löda om denna lilla till 4-pin eller liknande.

Permalänk
Medlem

Löda om denna lilla till 4-pin eller liknande.

Hittade denna otroligt lilla fläkt i en gammal laptop:

Går det att löda om kontakten till 4-pin eller liknande?

Permalänk
Medlem

Sålänge den funkar på 12v så, självklart att du kan löda på en 2 pins fläkt kontakt.

... Vad du nu ska med en fläkt "stor" som ett mynt till Den kommer låta som tusan och knappt flytta någon lyft alls ^^

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Den är häftig för att den är så liten enligt mig

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Det kan vara så att den vill ha 5v, så testa med det innan du drar på med 12v till den.

Svarta kabeln till jord (svart) röd till röd om du ska ha 5v, eller till gul om du ska ha 12v.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Eftersom det är en röd kabel som går ut ifrån fläkten ska den nog inte ha mer än 5 volt, om du kopplar en gul sladd (12 volt) till den vet jag inte vad som händer :S Motorn kanske blir överhettad och det blir snorvarmt? Om du har ett likspänningsaggregat hemma kan du ju prova med 12 volt och kolla vad som händer, då kan du också för skojj skull kräma på 20 volt

Permalänk
Medlem

Den var på 5v. Tänkte trycka in 10v men blev avrådd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrheadbanger
Eftersom det är en röd kabel som går ut ifrån fläkten ska den nog inte ha mer än 5 volt, om du kopplar en gul sladd (12 volt) till den vet jag inte vad som händer :S Motorn kanske blir överhettad och det blir snorvarmt? Om du har ett likspänningsaggregat hemma kan du ju prova med 12 volt och kolla vad som händer, då kan du också för skojj skull kräma på 20 volt

bara för att kabeln på fläkten är röd betyder inte att den ska ha 5v Röd är normalt + i ett likströmssystem anledningen till att 12v i en dator är gul är att röd redan är upptagen av 5v ledningen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
bara för att kabeln på fläkten är röd betyder inte att den ska ha 5v Röd är normalt + i ett likströmssystem anledningen till att 12v i en dator är gul är att röd redan är upptagen av 5v ledningen

Men om du kollar i all elektronik så är just färgen röd standard för 5 volt och gul 12 volt, och man har färgerna just för att man ska veta vilka volt värden det är för att slippa att mäta sig fram eller kolla i ritningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrheadbanger
Men om du kollar i all elektronik så är just färgen röd standard för 5 volt och gul 12 volt, och man har färgerna just för att man ska veta vilka volt värden det är för att slippa att mäta sig fram eller kolla i ritningar.

har du källa på det där ? för vad jag har för mig är Röd + svart minus oavsett spänning

om den inte redan används till nått annat som t.ex i ett nätagg 5V

att just gul används är väll mest att det är nån som kommit på att det ska vara så på standarden för nätaggregat.

är inte säker men vill ha för mig att det är så och om nu röd är 5v varför är då +kabeln i bilen röd för där har du fan inga 5V närmre 14V i dom kablarna

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
har du källa på det där ? för vad jag har för mig är Röd + svart minus oavsett spänning

om den inte redan används till nått annat som t.ex i ett nätagg 5V

att just gul används är väll mest att det är nån som kommit på att det ska vara så på standarden för nätaggregat.

är inte säker men vill ha för mig att det är så och om nu röd är 5v varför är då +kabeln i bilen röd för där har du fan inga 5V närmre 14V i dom kablarna

Det står ju inte skrivet i bibeln men i 90% av fallen när det gäller datorer och hemelektronik (VAD JAG HAR SETT) så har det följts av den "standarden". Tagga ner lite, försöker ju bara vara snäll och komma med tips så du inte ska elda upp din dator men dampa på du bara, det stärke r en!:up:

Permalänk
Avstängd

Röd är standard POSITIV inget om 5 eller 12V

Alla mina 12V fläktar i datorn har RÖD POSITIV LEDARE, jag lagar mycket inom hemelektronik och där är det fortfarande röd som positiv ledare, men spänningen skiljer sig.

Så att röd skulle endast vara 5v till 90% är skitsnack, ta det med vilken elektriker som helst... och färgblinda elektriker finns nog inte.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var söt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Röd är standard POSITIV inget om 5 eller 12V

Alla mina 12V fläktar i datorn har RÖD POSITIV LEDARE, jag lagar mycket inom hemelektronik och där är det fortfarande röd som positiv ledare, men spänningen skiljer sig.

Så att röd skulle endast vara 5v till 90% är skitsnack, ta det med vilken elektriker som helst... och färgblinda elektriker finns nog inte.

var ju det jag sa. rätt ska va rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Jag tyckte den var söt.

Skönt att jag inte är ensam ;p

Fläktar i bärbara är ofta avsedda för 5V så är vettigast att ge den det och se om den verkar ha ett vettigt varvtal. Extremt långsam snurrning, att den bara rycker eller inte reagerar alls innebär att den troligen ska ha 12V.

Permalänk
Medlem

Börja med 5 volt tycker jag:) När jag testade 12 volt på någon gammal grafikkorts fläkt tog det eld i den, sen fungerade den aldrig mer

Permalänk
Avstängd

Vad ska du med en 25mm:s fläkt? Bara nyfiken

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
SpelClockers

Fixa en tunnel till den så du får en mer riktad kyl effekt.
kan säkert sänka tempen på en kondning 1grad minst.