i5 system för spel och bildredigering

Permalänk
Medlem

i5 system för spel och bildredigering

Hej! Känner att det är dags att uppgradera från mitt core 2 duo system då det börjar halka efter på de flesta fronter.

Datorn kommer användas främst för spel, PS, 3D-redigering, film osv. Vill helst hamna under 10 K sträcket för enbart burken exklusive grafikkort. Har ett 4870 som får duga så länge.

Har kollat på dessa komponenter:http://img175.imageshack.us/img175/5505/koprad.jpg

Lämpar sig moderkortet för överklockning? Är det värt att betala ~700:- mer för ett ASUS P7P55D-E PRO för att få SATA 6,0 för att vara mer framtidssäker?

Kommer nätagget klara GTX 470/480? Eller är det smartare att köpa ett 750 W aggregat?

Ge gärna synpunkter om komponenterna fungerar tillsammans. Tack på förhand.

/Nicholas

Permalänk
Medlem

Ska du verkligen köra disk som pressar SATAII alltså kommande SSDs inom snar framtid om det inte är så troligt eller kan du leva med att köpa ett kontrollerkort med samma Marvell-chip så kan du skippa det. Iaf vad det gäller SATA6Gb/s features.

Ett SATA-kort med samma chip kommer inte kosta de där 700:- ens. Det är inget märkvärdigt chip och finns på kontrollerkort för 200kr. Det sitter dessutom bara på PCI-e x1, när ett 200krs Marvel SATA-kort har PCI-e x4 och använder PLX-brygga för att uppnå det, prestandan är alltså sämre än ett extra 200krs SATA-kort, du kommer kunna köpa många gånger värre kontrollerkort. Fast då behöver du o andra sidan en ledig x4, x8 eller x16-slot att stoppa det i. Dvs du gör bra i att lägga det på framtiden.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att man kunde få Gigabyte GA-P55A-UD3 för 61:- mer som hade SATA 6,0.

Någon som har det moderkortet att rekommendera?

Permalänk

Hej sticko, jag har gjort ett paket åt dig på www.inet.se

Det ska inte vara något problem med att klocka med moderkortet.

Det är värt att köpa ett moderkort med USB 3.0 och SATA III 6.0Gbit/s.
Du slipper byta, när du ska uppgradera nästa gång.

Det räcker med ett 650W nätaggregat för att driva hela riggen och med ett 470/480. Men ska du köra SLI eller CrossFire så rekommenderar jag ett 750W nätagg.

Har du några frågor, så kan du skicka ett PM till mig.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Moderkort med Marvel-chip för SATA 6Gb/s (SATAIII) är inte direkt att rekommendera, inte för prestandamässigt iaf, du kan pressa lite mer, men det handlar om 2 portar och om ett chip du kan få på separata SATA-kort och med mer prestanda för 400:- (var visst kryddat i Sverige, 20 dollar i staterna). Det är överlag en ganska undermålig lösning. Jag tycker det är viktigare med USB3 integrerat. Men Gigabytekortet kan vara en bra idé. Varför de har två så identiska moderkort kan man fråga sig. SATAIII är ingen stor sak just nu, med dåliga chip som integreras, men P55A-UD3 kan du självklart välja. Enda som skulle vara billigare är mATX H55 moderkort.

Ali3nPredator, du glömde SSDn.

Fördelen med Asus-kortet förövrigt är om du ska köra Crossfire då det går att konfigurera till 2 st PCI-e 2.0 x8, istället för en x16 och en x4 (elektriskt) som Gigabytekortet. Och att det stödjer SLI då. Men det stödjer även P55A-UD3 t ex.

Permalänk
Medlem

Tack för inblicken Petterk. Har Marvel chipet presterat dålig i tester osv? Känns lika bra att köra på UD3-kortet då det har SATA III oavsett om det kanske inte har den bästa prestandan i nuläget, eller?

AP: Känns rätt dumt i dagsläget att skippa SSD:n?:) Iaf när jag har budget ~10 K ex graffe.

Permalänk

Okej...ser den här ut att stämma?

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Är Noctuakylaren bättre än h50? Det jag har läst om h50 verkar vara väldigt positivt.

Permalänk

H50 är något bättre än Noctua kylaren, speciellt i full load.

Tog med 2st fläktar till chassit. 1st 120mm till insug fram, så att det blir 2st insug fram. Sen tog jag 1st 140mm till toppen, för utsug av varmluft från minnena och grafikkortet.

//AP

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok låter schysst! Blir nog att klippa till. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Som vanligt kommer AvP med ett trevligt packet, vi har tur som har han är på SweC

Ha det gött
MVH