TRIM support för RAID

Permalänk
Medlem

TRIM support för RAID

Tydligen så ska Intel ha kommit ut med drivrutiner som gör:

1) TRIM funkar i RAID
2) Man kan använda dessa för AHCI, dvs man behöver inte använda Microsofts drivrutiner för att få TRIM att funka (single disk)

Diskussionen på Intel Forumet

Download Link

Intel® Rapid Storage Technology (RAID) driver version 9.6.0.1014 for Intel® Desktop Boards.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Rätt länk --> "INTEL RST V9.6.0.1014"

och lite prestandatester från OCZ forum med nya RST

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Nice, funderar på att köpa en G2a till men vill inte bli av med trim. Kanske slår till nu då

Permalänk
Medlem

så bara för intels brädor ?:O

Permalänk

Nice Får väl se vad budgeten säger när utrymmet på min nuvarande X25a 80 gig tar slut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
så bara för intels brädor ?:O

Ja, för moderkort med Intel chip.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

ja okej , tänkte lite fel där ! då kanske man skulle beställa sig en till 80gb intell ssd=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Ja, för moderkort med Intel chip.

För att klargöra, så fungerar alla som har en i5/i7 processor eller?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
För att klargöra, så fungerar alla som har en i5/i7 processor eller?

Vad jag kan se så stöds alla med (och säkert andra, men kolla diskussionen på intel forumet) ICH10R.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Finns även att ladda ner här--->>>

http://www.nordichardware.se/nyhet,17610.html

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Re: TRIM support för RAID

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
2) Man kan använda dessa för AHCI, dvs man behöver inte använda Microsofts drivrutiner för att få TRIM att funka (single disk)

Jag får inte ihop ovan påstående. Det låter som två olika saker. Kan du, eller någon annan sprida lite mer ljus över saken?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jag får inte ihop ovan påstående. Det låter som två olika saker. Kan du, eller någon annan sprida lite mer ljus över saken?

Innan dessa drivrutiner (som jag har sett) var man tvungen att installera Microsofts AHCI drivrutiner för att få TRIM att fungera.

Notera att jag inte har någon erfarenhet av SSD's ännu, jag har bara läst på en del inför min SSD installation

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Innan dessa drivrutiner (som jag har sett) var man tvungen att installera Microsofts AHCI drivrutiner för att få TRIM att fungera.

Notera att jag inte har någon erfarenhet av SSD's ännu, jag har bara läst på en del inför min SSD installation

Ehh, nej, man behöver inte ha AHCI för att få TRIM att fungera.
Mitt moderkort har inte AHCI på moderkortets SATA-portar (ICH9).
R-modellen av detta chipset (ICH9R) har dock AHCI
TRIM fungerar utmärkt att köra via Intel SSD Toolbox med min Intel SSD
Det fungerar förståss inte när jag kopplar SSD:n till mitt RAID-kort från Highpoint (som har AHCI).

Vad jag förstod av nyheten så behövdes det inte ett moderkort från Intel för TRIM på RAID utan att det fanns ett chipset från Intel på moderkortet.
Och den andra saken som jag försod så ska det vara ICH10R chipset.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.