Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Jag håller med ett Kort för 5000:- SKA maxa alla spel. Metro2033 är löjligt tungt att detsamma gäller alla STALKER spelen också. När Shadow of Chernobyl släpptes grät min dator tills den dog.

Men man behöver ju faktiskt inte maxa spelen för att spela. Det är ju finare grafik på pc än consol i alla fall, utan att man maxar.

Permalänk
Medlem

men hd ljud o bild bild

har de helt glömt oss som använder datorn som media station/speldator, ati stöder mycket bättre ljud som ett exempel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
hahah Lycka till att göra ett dubbelkort av gtx480, kommer aldrig att funka med den värmen och strömförbrukningen !!
Nä det får nog bli 5870 istället

Och varför i hela friden skulle de göra ett dubbelkort av GTX 480?
Mer sannolikt att de gör ett dubbelkort baserat på GTX 470, fast även då måste de klocka ner kortet ännu mer samt troligtvis klippa bort ännu fler Cuda cores, texturenheter etc.

Permalänk
Medlem

Re: men hd ljud o bild bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordfas
har de helt glömt oss som använder datorn som media station/speldator, ati stöder mycket bättre ljud som ett exempel

Dock så är Nvidas avkodningssupport för bland annat H.264 mycket bättre, ATI supportar inte out of spec DXVA t.ex. Dessutom finns CoreAVC som har CUDA support och kan köra allt på GPU oavsett. Detta gäller inte bara GTX 470/480 utan även tidigare kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Någon som har räknat på hur hög strömförbrukningen verkar vara på bara grafikkortet? För några 250 W är det väl inte? Närmare 300W va?

Med ett meddelat TDP-rekord på 250W av Nvidia, för GeForce GTX 480 är det inte nog. Vi får ännu högre värden för TDP i våra mätningar.
Naturligtvis frågade vi Nvidia om detta och tillverkaren berättade att i själva verket fick TDP fick den högsta effekt som observerats på spel och inte maximal effekt av kortet.

För information om systemet i helhet, får vi 173W idle och 497W för GeForce GTX 480 och 263W idle och 784W vid belastning för ett par av dessa i SLI. (Processor: Intel Core i7 975 EE)
Källa: www.hardware.fr

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Ska bli intressant att se hur många som får problem med sitt Fermi kort som Ati korten har
Tror Nvidia är ett stabilare kort iallfall än vad epa ATi är med sina serier..

Buggiga drivrutiner och kort..Nää tacka vet jag kvalitet och stabilitet Inte nån trimmad moppe som känslan av ati gett i spel..fps drops som fan och annat skit...

Men dom flesta här på sweclockers stirrar blint på kostnad och top fps =P

har ägt både ATi och nvidia och ati har strulat mest för mig..

SBT=Skit bakom tangentbordet ligger bakom minst 90% av all strulande hårdvara när det gäller drivrutiner.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Mycket gnäll här... Prestandan är väl som ganska förväntad,är mycket imponerad av min fps där det slår 5870 rejält på fingrarna. Priset är för högt dock men kommer väl ner ganska snart.

90 grader vid full load? ja gud så hemskt!( ironi). Vill minnas att mitt gamla Msi 4870 var upp vid 100 graders strecket o nosade vid full load.Och då sa alla Ati-tomtar här på forumet att det är väl inget"korten var ju gjorda för att klara höga temps". Men nu plötsligt säger samma personer att tempsen är "epic fail"...vet inte om man ska skratta eller gråta?.

Den största (o enligt mej den enda riktiga nedturen med kortet) är dess stömförbrukning i både idle o load. Här har Nvidia misslyckats rejält.

Blir kanske ett Msi 470 twinfrozer om nu något sådant släpps snart.

90 grader IDLE med dubbla skärmar är däremot rätt katastrofalt. 90-100 grader med en ljudnivå på kring 70dbA är rätt katastrofalt. Skiter också i tempsen så länge de håller sig under 100, men då ska det ju inte låta som en dammsugare heller vilket detta kort i princip gör.

Sedan vet jag inte vars jag såg det men nåt test nånstans visade temps en bra bit över 100 grader, kan ha varit i SLI också. Så höga temps faktiskt att kortet blev tvunget att klocka ner sig för att klara temperaturerna, och då går det ju helt bakåt.

Men jo jag håller med, 90 grader full load i sig är inget att gnälla över, där ligger väl alla kort i princip. Frågan är ju hur mycket kylaren får kämpa för att hålla det på den nivån

Permalänk

110c grader GTX480 SLI (i ett Antec sonata 3 chassi)

105c med ett GTX480.

http://www.hardware.fr/articles/787-4/dossier-nvidia-geforce-...

Har du ett dåligt ventilerat chassi så kommer du köra med strypta GTX som låter mer än en dammsugare samt (ev) med begränsad livslängd.

83c SLI idle och man kör med 2 skärmar så ligger 1 kort på 90c....?!

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

låter som om det fins en del nackdelar med gtx480 korten..

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Citat:

Ska bli intressant att se hur många som får problem med sitt Fermi kort som Ati korten har

Buggiga drivrutiner och kort..Nää tacka vet jag kvalitet och stabilitet Inte nån trimmad moppe som känslan av ati gett i spel..fps drops som fan och annat skit...

håller med dig, men jag vart besviken på att 480 inte klarar 3 skärmar så jag börjar fundera på om man ska köpa ett ati för att slippa köpa en Triplehead2Go men å andra sidan så minns jag allt för väl alla strul jag har haft med samterliga ATI kort, får väll sitta och vänta och se vad som händer i dom nya drivarna.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Till skillnad från AMD's 58XX så är Nvidas fermi är en helt ny arkitektur så där borde det ju definitivt finnas något att hämta.

Och det är just därför som jag skrev att jag trodde att Nvidia hade mer att hämta.
Men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Har ett HD5850 och jag har en del problem med drivrutinerna. Mer än jag brukar ha med Nvidia och ska ärligt talat erkänna att jag var sugen på att byta. Men Fermi är ett stort skämt för mig, ska man nödvändigtvis ha Nvidia är det ju deras gamla kort som gäller. Ett extremt strömslukande kort, med hög ljudnivå och inte övertygande prestanda kan man bara inte räkna som godkänt. Även om prestandan varit bättre hade det fortfarande varit illa, men jag gissar att om de hade större marginaler hade kortet presterat ungefär likadant fast mindre strömkrävande.

Jag hoppas Nvidia lär sig av detta och att vi snart får ett nytt 8800GT kort igen. Har kört både Ati och Nvidia genom åren och det är på grund av drivrutinerna jag helst kör Nvidia. Nu är det inga större fel på de nuvarande, men man får småbuggar hela tiden som kan vara väldigt irriterande i längden.

Permalänk

Kan det inte bli svårt för Nvidia att fixa 3 skärmar genom drivrutiner pga att de gått genom hårdvara medans ATI kör på mjukvara.

Därför får också GTX480 så pass mycket mera watt med bara 2 skärmar och det var väl inte genomförbart med 3 (skulle jag gissa på)

http://www.legitreviews.com/article/1258/15/

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,

Permalänk
Medlem
Citat:

För mig är det tvärtom, 5870 är mitt första ATI kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
Kan det inte bli svårt för Nvidia att fixa 3 skärmar genom drivrutiner pga att de gått genom hårdvara medans ATI kör på mjukvara.

Därför får också GTX480 så pass mycket mera watt med bara 2 skärmar och det var väl inte genomförbart med 3 (skulle jag gissa på)

Eyefinty är hårdvarubaserat, 3D Vision är mjukvarubaserat.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
SBT=Skit bakom tangentbordet ligger bakom minst 90% av all strulande hårdvara när det gäller drivrutiner.

Sant i flesta fall.

Fixade allt strul själv men orka i längden.

Det ska fungera från start.Sen det där med CF profiler suger ju gädda..

Men Nvidia har lyckat med att strula till drivisar...
Men tycker mig se att fler har strul med Ati än Nvidia..

Har inte bestämt mig än vad som ska in i burken igen Nvidia eller Ati :S

Men vad håller Nvidia på med nu kan man fråga sig..

Nåja tiden får tala för sig själv..
Håller ett öga på forumet ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Att ligga på idle temp på 90C med 2 skärmar kan inte ses på annat sätt än ett totalt misslyckande. =/

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft ett enda problem med mina 2 senaste ati kort, och har inte märkt något fel på de nya 5850 kortet. Däremot nvidias 7900gtx o 8800 strulade konstant.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem
Citat:

Techpowerup har dom gjort mätningar på endast kortet. Medel verkar vara under 250W.

Kanske varierar mellan olika kort. Kan också vara temperaturberoende. Har sett flera tester som visar att det kan dra över 300 iunder belastning. Dessutom, de flesta tester som HD5970 är med i drar singelkortet GTX480 mer HD5970 har ett TDP på 295.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Techpowerup har dom gjort mätningar på endast kortet. Medel verkar vara under 250W.

Medel? Sen när fan började man ange medel som TDP?

Kortet drar mer än nVidia säger. Lite för många som fått väldigt höga värden för att det skall vara ett enstaka kort som är defekt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av tester där GTX480 mäts i applikationer som stödjer CUDA... tex. Photoshop. Har någon hittat något sånt test?

Permalänk
Medlem

något måste vara galet med techpowerups drivrutiner. 480;n delar andra plats (ja, 5970 är bästa kortet just nu) med 295;an. Någon som har en tanke om det?

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_480_PCI-Express...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

5000 kr är galet dyrt för det här kortet.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Det framgår inte vilken version av unigine heaven som sweclockers körde i sin test. Är det 1.0 eller 2.0? 2.0an är ju speciellt optimerad för gtx480, ändå blir hd5970 snabbare (trots att ati dessutom har buggar med catalyst 10.3+heaven2.0+crossfirex)

För övrigt är inte gtx480 prisvärt på något sätt.

Drivers är det enda som är bättre än atis alternativ, sli är många gånger stabilare än crossfirex. Det syns i en hel del tester där 5970 (och 5970 cf) blir långsammare än de flesta single-gpukort. Med sli är sådana problem väldigt sällsynta, tror inte det förekom i någon av testerna jag sett.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Medlem

Det drar för mycket ström för att det ska vara ett intressant alternativ, kampar på mitt 285 ett tag till. Hade dock varit kul att se hur bra 480 är på att konvertera film i t.ex. badaboom.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Kommer strömförbrukning i idle att vara högre med flera skärmar? Stackars jävlar med 3 skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Kommer strömförbrukning i idle att vara högre med flera skärmar? Stackars jävlar med 3 skärmar.

Kom ihåg, det är bara två skärmar per kort. Men visst, frågan är om detta innebär att bägge korten som kör tre skärmar kommer ligga kring 90 grader i idle. =S

Permalänk

video med GTX480 ingame ljudnivå (varning för högljudnivå)

http://www.youtube.com/watch?v=IbTu4qfK88w

Har man ett chassi med hål på sidan och som står på skrivbordet så bör hörselskydd följa med (GTX480 ink klass 3 hörselskydd)

ps. lugn det är ett skämt, no offense mot de som gillar GTX480.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

video med GTX480 ingame ljudnivå (varning för högljudnivå)

http://www.youtube.com/watch?v=IbTu4qfK88w

Har man ett chassi med hål på sidan och som står på skrivbordet så bör hörselskydd följa med (GTX480 ink klass 3 hörselskydd)

ps. lugn det är ett skämt, no offense mot de som gillar GTX480.

Haha låter värre än ett xbox 360

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Idle förbrukningen med 2 skärmar är samma som idle förbrukningen med SLI. Alltså hamnar den säkert på ca 350W med 3 skärmar och SLI. Jag är riktigt ledsen över det nya kortet, jag gillar nvidia men ser man objektivt på detta kort så .... :'(

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”