Muskampen 2025: Segraren korad!

Fjärrstyra OS X grafiskt.

Permalänk
Avstängd

Fjärrstyra OS X grafiskt.

Har suttit till och från i en vecka nu och forskat lite i det här med fjärrstyrning av operativsystemet.
SSH funkar ju bra till det icke-grafiska och gör sitt arbete väl dock är jag ute efter lite GUI-kontroll.
Apples egna produkt (Apple Remote Desktop) har ett lite väl saftigt pris för min del. Jag har provkört den inbyggda VNC-servern, har även provat att installera JollyFastVNC och någon mer VNC-server som jag för tillfället inte minns namnet på.
Man kan ju lätt påstå utan att överdriva att ovanstående alternativ lämnar en hel del att önska i användarupplevelsen.
Tänkte strax prova på TeamViewer och tyvärr finns ju inte NoMachine NX för OS X än.

Hursomhelst Bullen (referens till 80-talet), vilken mjukvara är den snabbaste för att kontrollera OS X grafiskt via fjärrstyrning från både Windows och Linuxklienter?
Man har ju blivit trevligt bortskämd med föredetta Terminal Services i Microsofts produkter som numera heter Remote Desktop Services.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

teamviewer är din bästa vän...

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Anser också Teamviewer är det bästa valet, för då behöver du inte direkt bry dig om att öppna portar heller.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

teamviewer helt klart....

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Musikälskare

Har betalversionen av JollyFastVNC, riktigt smidig VNC med SSH stöd

Kör mot en Win-burk som står som server

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Har kört Teamviewer ett litet tag nu. Och som sagt, oavsett mjukvara så lämnar grafisk fjärrstyrning en hel del att önska i respons samt bildkvalité oavsett vilka inställningar för just kvalité och snabbhet man kör.
Man har ju blivit och fortfarande är skapligt bortskämd med Remote Desktop Services i Windows.

Men Teamviewer gör sitt jobb och jag har möjligheten att styra Minin när jag är i Norge och jobbar och det är ju ändå det jag var ute efter.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

realVNC har såväl klient som server för osX

Permalänk
Avstängd

boppeplutten: Problemet är ju att VNC, oavsett vilken klient/servermjukvara du använder, så är det ganska långsamt i responsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart är det alltid lagg emellan men efter att ha kört Teamviewer i några veckor så bytte jag till RealVNC idag och det är en markant skillnad, både från dator till dator och iphone till dator.

Skrivet av backspace:

boppeplutten: Problemet är ju att VNC, oavsett vilken klient/servermjukvara du använder, så är det ganska långsamt i responsen.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Logmein! Helt gratis* och fungerar genom brandväggar och NAT. Klienten för iPhone och iPad är skitbra. Kostar dock en del, men det är en engångssumma. På datorn styr du i ett webbläsarfönster med plugin, gratis förstås. Det finns även en betalklient för Windows om du är storanvändare och vill slippa använda en webbläsare, men jag har aldrig sett nåt behov av den.

*= det finns betalversion också som erbjuder mer funktioner, och när du lägger till en ny dator till ditt konto måste du gå in i inställningarna för den datorn och välja att gå ner till gratisversionen istället för 30-dagars trial av Pro. Jag kör mina egna och hela familjens burkar på Logmein Free. En Win7, resten Mac. Det funkar utan minsta problem och tjatar aldrig på att man ska köpa fullversionen osv.