Permalänk

4G kommer ta över ADSL?

Vad tror ni, kommer 4G bli så snabbt att ADSL blir överflödigt i framtiden ?
Vad tror ni man kommer förvänta sig över 4G, 30Mbit verkar ju vara standard när man sett testvärden, testen ligger på runt 40 Mbit som medel nu, maxhastigheter uppemot 80 Mbit. Eller är det bara nu det är så snabbt då folk inte skaffat det i så stor utsträckning ännu. Det borde väl även fungera rätt bra att spela på då uploaden ska vara mycket bättre än 3G också. Men frågan är om det blir så bra till slutkunden, idag har jag runt 4Mbit med 3G. Börjar tröttna på ADSLn som bara kommer upp i ca 13Mbit och fiber verkar ju inte komma där jag bor.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Kommer det inte vara förbannat dyrt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Vad tror ni, kommer 4G bli så snabbt att ADSL blir överflödigt i framtiden ?
Vad tror ni man kommer förvänta sig över 4G, 30Mbit verkar ju vara standard när man sett testvärden, testen ligger på runt 40 Mbit som medel nu, maxhastigheter uppemot 80 Mbit. Eller är det bara nu det är så snabbt då folk inte skaffat det i så stor utsträckning ännu. Det borde väl även fungera rätt bra att spela på då uploaden ska vara mycket bättre än 3G också. Men frågan är om det blir så bra till slutkunden, idag har jag runt 4Mbit med 3G. Börjar tröttna på ADSLn som bara kommer upp i ca 13Mbit och fiber verkar ju inte komma där jag bor.

4G är redan så snabbt att ADSL är överflödigt, om man bor i storstan vill säga. Om utbyggnaden av nätet sker även på mindre orter ser jag stor potential i den tekniken, speciellt om man inte har tillgång till fiber. De hastigheter du nämner lär inte påverkas av att fler skaffar 4G, det är snarare så att tekniken går framåt och att hastigheterna ökar.

Permalänk
Medlem

Jao, i stan där 4g't är riktigt snabbt iafall! Använder idag enbart 4g hemma och det fungerar klockrent hela tiden, ligger på 75-80 ner och 20-25 upp, även ping i spel är helt okey

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem

Snart kommer nog Sverige ha världens bästa internethastighet/inv. När priserna sjunker på 4g skaffar jag mer än gärna det, om det funkar även på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasr:

Jao, i stan där 4g't är riktigt snabbt iafall! Använder idag enbart 4g hemma och det fungerar klockrent hela tiden, ligger på 75-80 ner och 20-25 upp, även ping i spel är helt okey

oj jävlar!! blir till att skaffa när de byggs ut i Helsingborg! sitter på en sunkig 24/3 lina nu

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av ClockArt:

Snart kommer nog Sverige ha världens bästa internethastighet/inv.

Har vi inte redan det?

Vad är svarstiderna på 4g då? Det är ju trotsallt det som spelar störst roll vid spel.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cat_fish_1:

oj jävlar!! blir till att skaffa när de byggs ut i Helsingborg! sitter på en sunkig 24/3 lina nu

Finns ju hur många bra aktörer som helst här i Helsingborg! Sen är det iofs lite vart i stan man bor...finns tyvärr inte en telestation i varje gatuhörn, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Finns ju hur många bra aktörer som helst här i Helsingborg! Sen är det iofs lite vart i stan man bor...finns tyvärr inte en telestation i varje gatuhörn, hehe.

Har vi fått 4G i Helsingborg då?
bor ju i Vallåkra utanför, får hoppas de är mer än 24Mb trådlöst dit då

någon som vet om de finns någon "prova på" hos någon leverantör?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

för att de ska vara intressant så ska ju svarstiderna va bra annars kan de få ha hur hög download /upload de vill. ;O

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Har vi inte redan det?

Vad är svarstiderna på 4g då? Det är ju trotsallt det som spelar störst roll vid spel.

Tror faktiskt det är Sydkorea som sitter på den tronen atm, läste nån artikel lr liknande om det, kan t.o.m vart här på Sweclockers det postades.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Latenser är det största problemet med mobil anslutning, bandbrädd är av mindre betydelse(för mig)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Latenser är det största problemet med mobil anslutning, bandbrädd är av mindre betydelse(för mig)

Det enda spelet jag prövat att lira online med 4g är counter strike source, där brukar jag ligga på mellan 15-30ms så helt okey där

Visa signatur

BOOOM

Permalänk

Låter ju som en väldigt bra ping, ligger oftast mellan 30-50ms på ADSLn

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

ADSL har ju vart dödsdömt hur länge som helst. Imo var 3G till och med mer värt för sommarstuga än ADSL då man åt minstonde kunde flytta runt det samt att det var billigare. Nu väntar man bara på 4G utbyggnaden ska bli bättre och att priserna ska sjunka lite.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja kan 4G leverera latency på runt 15ms och till en inte allt för dyr kostnad så är säkerligen ADSL dömt att dö ut om det bara byggs ut vettigt!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om 4G är lika stabilt som en väl fungerande ADSL-anslutning? Jag har hellre 40-50ms svarstid konstant än 15ms med spikar. Någon som har spelat FPS-spel längre stunder med 4G som kan säga hur det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Vad tror ni, kommer 4G bli så snabbt att ADSL blir överflödigt i framtiden ?
Vad tror ni man kommer förvänta sig över 4G, 30Mbit verkar ju vara standard när man sett testvärden, testen ligger på runt 40 Mbit som medel nu, maxhastigheter uppemot 80 Mbit. Eller är det bara nu det är så snabbt då folk inte skaffat det i så stor utsträckning ännu. Det borde väl även fungera rätt bra att spela på då uploaden ska vara mycket bättre än 3G också. Men frågan är om det blir så bra till slutkunden, idag har jag runt 4Mbit med 3G. Börjar tröttna på ADSLn som bara kommer upp i ca 13Mbit och fiber verkar ju inte komma där jag bor.

allt är relativt blir ju högre ping med 3G/4G än ADSL

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Har vi inte redan det?

Vad är svarstiderna på 4g då? Det är ju trotsallt det som spelar störst roll vid spel.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13225-svenska-bredbandsuppko...

Och ja, jag har inga problem med att byta ut min adsluppkoppling mot 4G om det skulle visa sig vara snabbare för samma peng!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasr:

Det enda spelet jag prövat att lira online med 4g är counter strike source, där brukar jag ligga på mellan 15-30ms så helt okey där

Ligger på 5 när jag lirar Dock med 24 mbt Telia ADSL

OnT:

Kanske borde testa det, dock när dem börjar bygga ut det mer, bor en bit ut på landet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Frågan om det kommer ha samma prestanda när många många fler ska dela på samma mast eller hur det nu fungerar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cat_fish_1:

Har vi fått 4G i Helsingborg då?
bor ju i Vallåkra utanför, får hoppas de är mer än 24Mb trådlöst dit då

någon som vet om de finns någon "prova på" hos någon leverantör?

Ah, nej...inget 4G i Helsingborg vad jag vet. Tänkte mer på alternativ till ADSL.

Permalänk
Medlem

Såg att även Uppsala och Norrköping nu är klara för leverans hos Telenor/Bredbandsbolaget/Tele2. Får hoppas resten av landet snart är inkluderat. Rätt lång lista dock på städer som förväntas vara klara i år.

I mina ögon så var xDSL dött lopp som togs fram när man såg att det går ju att leverera via teleledningarna istället för att fibrera klart landet, vilket är jävligt synd. Visst VDSL/VDSL2 ger möjlighet till markant snabbare hastigheter men de är fortfarande i nivå med vad 4G levererar. Ser sällan, men det händer till och från någon gång, folk som har 60+ på en VDSL2 anslutning.

4G är, när priserna satt sig lite och utbyggnaden är klar/långt gången, ett bra alternativ eller rent av substitut. Med tanke på vad 3G kostade när det kom för många år sedan och hur snabbt det sänktes i pris så lär 4G också sjunka i pris så sakteliga.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ah, nej...inget 4G i Helsingborg vad jag vet. Tänkte mer på alternativ till ADSL.

Vart har du fått det i från? det finns visst det 4G i Helsingborg : http://hd.se/helsingborg/2010/11/02/premiar-for-4g-nat-i-hels...

Och testa på i 30dagar har jag sett att Telia har.

Har själv testat 4G hos en kompis mitt i city och det funkar faktiskt riktigt bra, men svarstiderna är sämre än med ADSL

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Om 3G är något att döma efter så tror jag det är en bit kvar, utbyggnaden är ett problem. Här där jag bor (en bit ut på landet men inte mitt inne i bushen) finns egentligen bara Telia att välja på som operatör, de andra har inte täckning för 3G här. Dessutom upplever jag uppkoppling som högst instabil och som andra nämner så är ping inte speciellt trevligt med 3G, kanske det är bättre med 4G men det är inte så utbyggt ännu. Sen den löjliga begränsningen som Telia har på 10GB gör ju inte saken bättre(jag vet det finns operatörer som inte har denna begränsningen men dom funkar inte här ute). Jag föredrar trådat nät, både hem och internet. Jag tror det kommer ta många år innan 4G är ett vettigt alternativ för mig och andra i liknande situation.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Att 4g (LTE) skulle ta över ADSL är jag väldigt skeptisk till. Dock tror jag att nog väldigt många kommer gå över till 4G från sitt ADSL då det i många fall kan vara bättre för användarna. Sen ska man inte glömma heller att behoven ser helt olika ut hos olika användare samt att en viss teknik kan fungera bättre eller sämre för en specifik kund. Som exempel är mina erfarenheter av ADSL mycket bra, både vad det gäller stabilitet (kan inte minnas en enda gång det slutat fungera hos mina föräldrar under 5 år jag bodde där och hade ADSL) och latenser (latenser som för det mesta låg under 20ms). Andra användare kan däremot ha haft erfarenheter som varit raka motsatsen.

Som jag skrev innan, som jag även tror, så kommer nog 4G inte ta över ADSL, däremot inget sagt att kommande tekniker kan komma och ta över resterande användare av ADSL.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

Sitter på en 3Mbit/0,25Mbit lina så en uppgradering skulle ju vara skönt men 4g kommer ju inte till Finland på as länge...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S2Andy:

Vart har du fått det i från? det finns visst det 4G i Helsingborg : http://hd.se/helsingborg/2010/11/02/premiar-for-4g-nat-i-hels...

Och testa på i 30dagar har jag sett att Telia har.

Har själv testat 4G hos en kompis mitt i city och det funkar faktiskt riktigt bra, men svarstiderna är sämre än med ADSL

Jag skrev ju faktiskt "vad jag vet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag skrev ju faktiskt "vad jag vet".

Visserligen, men nu vet du ;)......

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk

Det som 4G har till fördel är ju att man får en mycket högre upload än vad som går att få med ADSL. Ska man bara spela så funkar ju ADSL bra. Det är ju för de som vill ha extrema ned och upp hastigheter utan fiber som 4G är till för. Byter gärna så fort nätet blivit lite större